خبر فوری

 
درخواست طالبان برای به رسمیت شناختن دفتر این گروه در قطر
کد خبر :811513849

20:05 1397/11/23


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, دوحه, طالبان, قطر, مذاکرات,

طالبان افغانستان امیدوار است تا در پی مذاکرات با آمریکا، آرزوی دیرینه این گروه مبنی بر به رسمیت شناختن دفتر این گروه تروریستی در قطر برآورده خواهد شد.


 

به گزارش راز نیوز، طالبان افغانستان امیدوار است تا در پی مذاکرات با آمریکا، آرزوی دیرینه این گروه مبنی بر به رسمیت شناختن دفتر این گروه تروریستی در قطر برآورده خواهد شد.
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی گروه تروریستی طالبان در قطر گفت : با به رسمیت شناختن و دادن هویت قانونی به دفتر طالبان در قطر، می توان سرعت روند صلح افغانستان را افزایش داد.
گفتنی است که دفتر سیاسی طالبان در قطر از سال 2013 میلادی مصادف با 91 و 92 شمسی آغاز به کار کرده و تاکنون نتوانسته هویت قانونی یا سفارتی را به دست آورد.

به دلیل اعتراضات دولت افغانستان ، دولت قطر نیز با ایجاد محدودیت علیه دفتر طالبان از فعالیت آن در زمینه مردمی یا دولتی منع کرده است.
گفته می شود که درخواست طالبان مبنی بر قانونی شدن دفترشان در قطر، قبل از آغاز روند جدید مذاکرات صلح افغانستان اظهار داشته شده است. دور جدید مذاکرات طالبان با زلمی خلیل زاد نماینده خصوصی آمریکا از تاریخ 6 اسفند ماه سال جاری در دوحه شروع خواهد شد. طی چند ماه گذشته در دفعات متعددی میان طالبان و آمریکا مذاکراتی انجام شده است که کشور قطر به عنوان میزبان بیشترین مذاکرات دو طرف بوده است.

سهیل شاهین سخنگوی طالبان در قطر از علت تاخیر در ارائه گزارش به رسانه ها گفت و ابراز داشت که به دلیل دیدار های طالبان با هیئت های آمریکا و دیگر کشورها در هتل های مختلف دوحه، طالبان نمی تواند به موقع گزارش روند مذاکرات صلح را در اختیار رسانه ها قرار دهد. سخنگوی طالبان از ابراز درخواست قانونی کردن دفتر خود در دوحه مقابل هیئت آمریکایی خبر داده و اذعان داشت که در دور جدید مذاکرات نیز این درخواست را مطرح خواهیم کرد.

براساس ادعای وی، طالبان برای پیشبرد مذاکرات به سوی جلو مصمم است و پذیرش قانونی شدن فعالیت دفتر آنها در دوحه موجب تسریع عمل صلح خواهد شد.
ناگفته نماند که آمریکا تاکنون هیچ واکنشی نسبت به این درخواست طالبان نشان نداده است. سهیل شاهین همچنین از دور بعدی مذاکرات هیئت طالبان با رهبران اپوزیسیون افغانستان در ماه بعدی میلادی در دوحه خبر داد و افزود، درصورتی که قبل از مدت تعیین شده دفتر طالبان در دوحه هویت قانونی پیدا کند، همانجا با اپوزیسیون مذاکرات خواهیم کرد.

وی از تبادل نظر و گفت‌وگو در رابطه با حل اختلافات در دور جدید مذاکرات خبر داد.
ناگفته نماند که هفته گذشته مذاکراتی میان نمایندگان طالبان و حزب اپوزیسیون افغانستان به میزبانی روس در مسکو برگزار شده بود که هیچ نماینده ای از دولت افغانستان در این مذاکرات حضور نداشت. دولت افغانستان نیز با ابراز تاسف خود از این مذاکرات ابراز داشت که مذاکراتی که بدون حضور دولت افغانستان برگزار شود، فاقد ارزش و اهمیت است.

ارسال نظر

 
1