خبر فوری

 
 
درخواست اقدام علیه جنایات جنگی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی
کد خبر :1689601141

17:07 1397/09/07


برچسب ها : آرژانتین, ارتش متحده عربستان, جنایات جنگی, عربستان سعودی, محمد بن سلمان, یمن,

طبق گزارش خبرگزاری آمریکایی USA today ،دیده بان حقوق بشر از نیویورک شکایت نامه ای را علیه جنایات جنگی محمد بن سلمان به دادستان فدرال آرژانتین ارائه کرده است.


در کنفرانس سران بین المللی G20، جرائم جنگی ولیعهد عربستان سعودی محمد بن سلمان مبتنی بر شکایت نامه ای در مقابل وی برای بررسی ارائه خواهد شد.

طبق گزارش خبرگزاری آمریکایی USA today ،دیده بان حقوق بشر از نیویورک شکایت نامه ای را علیه جنایات جنگی محمد بن سلمان به دادستان فدرال آرژانتین ارائه کرده است.

به گزارش راز نيوز به نقل از خبرگزاری دان، در این شکایت نامه ادعا شده است که ولیعهد عربستان سعودی در جنگ علیه فقیرترین کشور عربی یمن، جنایات جنگی را توسط ارتش متحده خود انجام داده است، و می‌تواند به عنوان وزیر دفاع عربستان سعودی و جرایم جنگی مجازات نیز شود.

از طرفی براساس گزارش خبرگزاری گارجین بریتانیا، دیده بان حقوق بشر به دادستان فدرال آرژانتین شکایت کرده است، در این شکایت نامه اینگونه نوشته شده است که آرژانتین با توجه به دایره اختیارات خود در جامعه جهانی و قوانین خود نسبت به جنایات جنگی باید عليه محمد بن سلمان و جنایات جنگی او در یمن و قتل خاشقچی اقدام کند.

لازم به ذکر است که قانون اساسی آرژانتین به دادگاه عالی این کشور این اختیار را می‌دهد که علیه جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در سر تا سر جهان اقدام قانونی کند.

این به این معنی است که اگر در هرگوشه ای از جهان جنایت جنگی رخ دهد، دادگاه عالی آرژانتین می تواند علیه آن اقدام کند. گفتنی است این شکایت را قاضی فدرال ایریل لیجو دریافت و به دادستان فدرال رامیرو گونزالیز ارائه کرده بود. اکنون دادستان تصمیم خواهد گرفت که آیا قانون آرژانتین بر علیه ولیعهد عربستان نیز اطلاق می شود؟


روزنامه کلیرن نيوز با استناد به منابع قضایی گفته بود که خیلی مشکل است ، چنین اتفاقی روی دهد. این روزنامه همچنین نوشته است که قتل جمال خاشقچی در دایره جنایت علیه حقوق بشر شمرده نمی‌شود.

اما شکایت مبتنی به دیده بان حقوق بشر براساس طیف گسترده خشونت ها و عملیات نظامی در یمن است.
دیده بان حقوق بشر گفته است که ارتش متحده عربستان سعودی از سال 2015 بر شهروندان یمنی، مساجد، بیمارستان‌ها، مکان های مسکونی، بازارها در یمن را بمباران می‌کند.

در شکایت نامه نگاشته شده است که حملات مختلف به جنایات جنگی اشاره میکنند، علاوه بر آن ارتش متحده عربستان یمن را از دریا و هوا نیز محاصره کرده است. این امر منجر به کاهش مواد غذایی، دارو و لوازم زندگی در یمن شده است که این امر باعث شیوع بیماری های گوناگون و کشته شدن افراد بر اثر این عوامل شده است.

از طرفی آرژانتین از اقدام علیه ولیعهد عربستان سعودی محمد بن سلمان اظهار نظری نکرده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آرژانتین جورجی، امکان اقدام علیه محمد بن سلمان بسیار کم است.

ارسال نظر

 
1