خبر فوری

 
خطر سازماندهی مجدد عناصر تروریستی تحریک طالبان پاکستان در وزیرستان جنوبی
کد خبر :1874611234

19:19 1399/05/22


برچسب ها : تروریست, تروریسم, جنبش طالبان پاکستان, طالبان خوب, مناطق قبایلی,

افتخار حسین دبیرکل حزب ملی مردمی ANP ضمن ابراز نگرانی از وضعیت مناطق الحاقی به ایالت خیبر پختون خوا، گفت: عناصر تروریستی درحال سازماندهی مجدد در ایالت و مناطق الحاقی هستند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| افتخار حسین دبیرکل حزب ملی مردمی ANP ضمن ابراز نگرانی از وضعیت مناطق الحاقی به ایالت خیبر پختون خوا، گفت: عناصر تروریستی درحال سازماندهی مجدد در ایالت و مناطق الحاقی هستند. دولت و سازمان های امنیتی باید هرچه سریعتر ضمن رسیدگی به این موضوع، اقدامی علیه تروریست ها انجام دهند. اگر تروریست ها مجددا سازماندهی شوند، جلوگیری آنها مشکل خواهد بود. سخنان اخیر احسان الله احسان (سخنگوی سابق طالبان) نیز نشان دهنده وخیم تر شدن اوضاع است. براساس اطلاعات به دست رسیده، عناصر تروریستی به همراه مناطق دیر، ملاکند، نوشهره، مردان، چارسده و غیره درحال آمادگی مجدد هستند.

 

شایان ذکر است خبرگزاری " independenturdu " نیز در گزارشی از خطر سازماندهی مجدد عناصر تروریستی طالبان در وزیرستان جنوبی خبر داد و نوشت: منابع محلی از حضور 18 جنگجوی طالبان به فرماندهی محمد محسود در منطقه ورسک از وانا و دیدار با طالبان خوب قبل از عید خبر دادند. این عناصر مسلح سوار بر سه خودروی دو کابینه، پس از دیدار و خرید های ضروری خود به منطقه محسود در وزیرستان جنوبی بازگشتند. کامران بنگش وزیر اطلاع رسانی ایالت خیبر پختون خوا در گفتگو با خبرگزاری، ضمن ابراز بی اطلاعی از حضور این عناصر تروریستی در وزیرستان، گفت: برای برقراری امنیت نیروی پلیس و ارتش حضور دارند. همچنین سازمان های امنیتی نیز بر چنین افرادی نظارت کامل دارند.

یکی از ساکنین منطقه اعظم ورسک ابراز داشت: هنگامی که این عناصر وارد بازار شدند، مردم فکر کردن که این افراد طالبان خوب هستند، و الا چگونه جنگجویان تحریک طالبان پاکستان می توانند وارد منطقه شوند؟ افراد و خودرو هایی که وارد بازار شدند، کاملا غیر بومی بودند.

اندپندت در ادامه به نقل از یکی از افسران دولتی در زمینه ورود اعضای تحریک طالبان پاکستان، نوشت: حدودا دو هزار جنگجوی تحریک طالبان پاکستان به وزیرستان جنوبی بازگشته اند که به صور کامل تحت نظر دولت هستند. افسر دولتی ابراز داشت که از توافق مخفیانه مطلع نیست. وی افزود: این افراد این بار همچون شهروندان معمولی در وزیرستان زندگی خواهند کرد.

 

یکی از فرماندهان طالبان خوب در گفتگو با این خبرگزاری به شرط عدم افشای هویتش گفت: فرمانده اعجاز خان محسود برادر فرمانده حکیم الله به همراه 100 تن از محافظان خود به وزیرستان بازگشته و در منطقه محسود حضور دارد، اما محل سکونت او یکجا نبوده و درحال تغییر است. اعجاز خان از طریق شورای 12 نفری خود در صورت لزوم احضار و نحوه تغییر محل سکونت و ارتباط با یکدیگر را توضیح می دهد. به فرماندهی اعجاز محسود، در منطقه محسود صلح و امنیت برپا خواهد شد و هیچ کس نمی تواند حق دیگری را غصب کند، و هیچ قدرتمندی نیز نمی تواند حق فقیری را سرکوب نماید. وی در ادامه روابط میان دو گروه را خوب توصیف کرده و خبر دیدار فرمانده تحریک طالبان پاکستان با طالبان خوب قبل از عید را تایید کرد.

 

سرتیپ بازنشسته محمود شاه تحلیل گر دفاعی ابراز داشت که اعضای تحریک طالبان پاکستان که به دلیل عملیات از پاکستان خارج شده و به افغانستان پناهنده شده بودند چند سال قبل طی ارتباطی با سازمان های امنیتی پاکستان، درخواست مذاکرات صلح را داده و گفته بودند که می خواهند طی بازگشت به پاکستان، در مناطق خود به صورت شهروندان معمولی زندگی کنند. ارتش برای مشورت من را احضار کرد، اما توافقی در زمینه انجام مذاکرات صورت نگرفته بود.

ارسال نظر

 
1