خبر فوری

 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| در نشست دو روزه گروه ویژه اقدام مالی(FATF) در پاریس، این سازمان با خروج نام پاکستان از فهرست خاکستری اف ای تی اف موافقت نمود.

بر اساس جزئیات منتشر شده، در نشست مشترک هیئت عالی رتبه پاکستان به سرپرستی حنا ربانی کهر وزیر مشاور پاکستان در امور خارجه با مسئولان و کارشناسان گروه ویژه اقدام مالی در پاریس پایتخت فرانسه اقدامات صورت گرفته از سوی اسلام آباد در اجرای مفاد برنامه‌های اعلامی سازمان اف ای تی اف و عملکرد پاکستان در مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم مورد بررسی قرار گرفت.

تی راجا کومار رئیس گروه ویژه اقدام مالی در نشست خبری اعلام داشت: به دلیل جنگ اوکراین، عضویت روسیه در اف ای تی اف لغو شده است و کشورهای کنگو، موزامبیک و تانزانیا نیز در فهرست خاکستری سازمان قرار می‌گیرند.

وی افزود: پاکستان که از سال 2018 میلادی در فهرست خاکستری اف ای تی اف قرار داشت با توجه به عملکرد مناسب و اجرای تمامی دستورالعمل‌های ابلاغی از این فهرست خارج می‌گردد.

وی تصریح کرد: ما به پاکستان برای خروج از فهرست خاکستری تبریک می‌گوییم، اف ای تی اف با سفر پاکستان، تمامی اقدامات و اصلاحات صورت گرفته را مورد بررسی قرار داد، پاکستان توانسته است نظام مقابله با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را بهبود بخشد و 34 نکته در دستورالعمل ابلاغ شده را اجرا نماید.

موفقیت پاکستان در خروج از فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی موجی از خرسندی و شادمانی را در میان مقامات این کشور به همراه داشته است.

محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان طی پیامی ضمن تقدیر از گروه ویژه اقدام مالی برای خروج نام پاکستان از فهرست خاکستری اظهار داشت: «به لطف خدا، پاکستان از لیست خاکستری FATF خلاص شد. به ملت برای بازگرداندن آبرو و حیثیت پاکستان در سطح جهانی تبریک می‌گویم».

وی افزود: این نتیجه جان‌فشانی‌های ما در مقابله با تروریسم است، جهان تلاش‌های ما برای مقابله با تروریسم را پذیرفته است. من از تمامی کشورهای عضو اف ای تی اف تشکر می‌کنم و به بلاول بوتو وزیر امور خارجه و تمامی نهادها و وزارت‌خانه‌های مرتبط تبریک می‌گویم.

نخست وزیر پاکستان در بخش دیگری از پیام خود این موفقیت بزرگ پاکستان را مرهون تلاش‌های فرمانده ارتش پاکستان دانست و افزود: از نقش کلیدی فرمانده ارتش در دستیابی به این موفقیت تمجید و به وی تبریک می‌گویم، از رهبران احزاب متحد خود نیز تشکر می‌کنم که با همکاری‌های همه‌جانبه خود این امر را ممکن ساختند.

عارف علوی رئیس جمهور پاکستان نیز طی پیامی خروج نام پاکستان از فهرست خاکستری اف ای تی اف را تبریک گفت.

لازم به ذکر است به دستور ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ستاد ارتش پاکستان یک بخش ویژه برای نظارت بر اجرای مفاد FATF در مقر فرماندهی ارتش پاکستان راه اندازی گردید.

این بخش ویژه عمل به هر نکته از مفاد اعلامی اف ای تی اف را به صورت کامل اجرایی نمود و مقابله با پول‌شویی، تأمین مالی تروریسم و باج‌گیری را نیز از طریق یک برنامه و استراتژی جامع کنترل نمود.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام داشت: تلاش‌ها و پیشرفت‌های پاکستان را ارج می‌نهیم، پاکستان نواقص موجود در اجرای اهداف اف ای تی اف را رفع نموده است.

ارسال نظر

 
1