خبر فوری

 
خبرگزاری کانادا: پاکستان در باتلاق گروه های تروریستی
کد خبر :1635499744

11:33 1401/01/10


برچسب ها : افراط گرایی, افغانستان, پاکستان, تروریست, تروریسم, جامو و کشمیر, جیش العدل, جیش محمد, حزب المجاهدین, سپاه صحابه, گروه های تروریستی, لشکر طیبه, هند,

براساس گزارش منتشر شده در خبرگزاری " iffras"، پاکستان نیز مجبور به چشیدن مزه ی داروی خود شده است زیرا گروه های افراط گرای اسلامی که معتقد و درحال عمل به ایدئولوژی "جهاد" هستند، همان هایی که هیئت حاکمه پاکستان از دهه 80 میلادی درحال تامین و پشتیبانی آنها است، هم اکنون درصدد قطع کردن دستی هستند که تا الان از طریق آن تغذیه میشدند...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| براساس گزارش منتشر شده در خبرگزاری " iffras"، پاکستان نیز مجبور به چشیدن مزه ی داروی خود شده است زیرا گروه های افراط گرای اسلامی که معتقد و درحال عمل به ایدئولوژی "جهاد" هستند، همان هایی که هیئت حاکمه پاکستان از دهه 80 میلادی درحال تامین و پشتیبانی آنها است، هم اکنون درصدد قطع کردن دستی هستند که تا الان از طریق آن تغذیه میشدند. تعداد زیادی از سازمان های تروریستی و شبه نظامی، پاکستان را به خانه دائمی خود تبدیل کرده اند تا جاییکه پاکستان درحال حاضر به دلیل اقدامات خود در گذشته مجبور به انزوا و محکومیت از سوی جامعه جهانی شده است.

جامعه پاکستان توسط یک ائتلاف جنایتکار-مولوی و فرصت طلب-تروریستی که درحال تعمیق عدم تعادل اجتماعی در این کشور است، متلاشی شده است.  گروه های شبه نظامی اسلامی که طی دهه ها قدرت کسب کرده اند، امروز بیشتر از سرپرست های سیاسی و نظامی خود مستحکم و آزاد می باشند، و بسیاری از اینها درحال حاضر به گروه های ضد هیئت حاکمه پاکستان تبدیل شده اند، همانطور که لشکر طیبه می تواند در آینده چنین کند.

گفتنی است آژانس تحقیقات کنگره آمریکا گزارش داده است که گروه های متعدد تروریستی در پاکستان ساکن هستند که در این گزارش این گروه های تروریستی به پنج دسته تقسیم شده اند: عناصر بین المللی، عناصر افغان، عناصر هندی و کشمیری، عناصر داخلی (پاکستانی) و عناصر و گروه های فرقه گرای ضد شیعی؛ در این گزارش آمده است که پاکستان درحال حاضر خانه حداقل 12 گروه به عنوان "سازمان های تروریستی خارجی" است که پنج مورد از آنها بر روی هند متمرکز هستند که این گروه ها شامل لشکر طیبه، جیش محمد، حرکت الجهاد اسلامی، حزب المجاهدین و القاعده می باشند که از خاک پاکستان استفاده می کنند.

حرکت الجهاد اسلامی در سال 1980 میلادی به منظور مبارزه با شوروی در افغانستان تشکیل داده شده بود و پس از 1989 میلادی، این گروه جهاد خود را به سمت کشور هندوستان تغییر جهت داد، درحالیکه برای طالبان نیز نیرو فراهم می کرد. گفتنی است این گروه درحال حاضر درحال همکاری با یک قدرت نامشخص بوده و در کشورهای افغانستان، پاکستان، بنگلادش و هند فعالیت می کند و خواهان الحاق کشمیر به پاکستان است.

به گفته گزارش، حزب المجاهدین در سال 1989 میلادی به عنوان بزرگترین بخش نظامی حزب سیاسی اسلامی در پاکستان تشکیل شده بود که این گروه یکی از بزرگ و قدیمی ترین گروه های شبه نظامی فعال در جامو کشمیر می باشد.

همچنین القاعده نیز یکی از گروه های تروریستی است که از خاک پاکستان و در مناطق قبایلی ایالت خیبر پختون خوا و کراچی و حتی در افغانستان نیز فعالیت می کند. ایمن الظواهری از سال 2011 میلادی رهبری این گروه تروریستی را برعهده دارد و احتمالا با بسیاری از گروه های داخلی پاکستانی روابط دارد.  

در ادامه گزارش به نقل از گزارش کشوری وزارت امور خارجه آمریکا با محوریت تروریسم، آمده است که پاکستان همچنان به عنوان یک پناهگاه امن برای برخی از گروه های تروریستی متمرکز در منطقه عمل می کند و به حمایت از گروه هایی که افغانستان یا هند را هدف قرار می دهند ادامه می دهد تا آنها از خاک پاکستان بتوانند فعالیت کنند. براساس گزارش، هرچند پاکستان اخیرا تحت فشار، علیه برخی از گروه های تروریستی متمرکز بر هند در زمینه تامین مالی تروریسم پرونده های قضایی تشکیل داده و آنها را روانه زندان کرده است، اما گفته می شود که پاکستان تاکنون نتوانسته اقدام قاطعانه ای علیه شبه نظامیان متمرکز بر هند و افغانستان انجام دهد و برنامه "اقدام ملی" با هدف مبارزه با تروریسم نیز که از سال 2015 میلادی آغاز شد، در جنبه های مختلف به ویژه در زمینه وعده حذف فوری و بدون تبعیض تمامی سازمان های تروریستی، ناقص مانده و به پایه تکمیل نرسیده است.

 اسامی چند تن از گروه های تروریستی ساکن در پاکستان بدین شرح می باشد : القاعده  شبه قاره هند AQIS، دولت اسلامی ایالت خراسان IS-K یا ISKP، طالبان افغانستان، شبکه حقانی، تحریک طالبان پاکستان TTP، ارتش آزادیبخش بلوچستان BLA، جند الله ملقب به جیش العدل، سپاه صحابه پاکستان SSP و لشکر جهنگوی LEJ؛

به گفته پرتال جنوب آسیا، در مجموع 81 سازمان تروریستی طی دهه های 1980 و 90 میلادی در داخل پاکستان فعالیت می کردند که از این تعداد 36 گروه در حال حاضر غیرفعال هستند و مابقی یعنی 45 گروه همچنان فعال می باشند.

پس از گروه های بین المللی، گروه های تروریستی افغانستانی در درجه دوم قرار داشتند : شورای طالبان کویته QST با 20 هزار جنگجوی افغان، شبکه حقانی با حدود 10 هزار نیروی مسلح که توسط جلال الدین حقانی و پسرش سراج الدین اداره می شود، حزب اسلامی گلبدین حکمتیار HIG با حدود 1000 جنگجو؛ شایان ذکر است با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، دو گروه نخست یعنی شورای طالبان کویته و شبکه حقانی به افغانستان بازگشته اند.

گروه هایی که نیروهای آنها افراد هندی و کشمیری می باشند همچون لشکر طیبه، جیش محمد و حرکت المجاهدین، تمامی اینها در ایالت پنجاب و کشمیر  تحت کنترل پاکستان مستقر هستند.

گروه تروریستی ضد شیعی موسوم به سپاه صحابه با نام اختصاری SSP که حدود 3 تا 6 هزار نیروی فعال و آموزش دیده دارد و لشکر جهنگوی به عنوان یکی از شاخه های این گروه تروریستی درحال حاضر روابط نزدیکی با القاعده دارد. نیرو های این سازمان تروریستی در مناطق قبایلی ایالت خیبر پختون خوا، ایالت پنجاب، ایالت بلوچستان و کراچی فعالیت دارند.

در حال حاضر گروه های تروریستی تحریک طالبان پاکستان TTP و تحریک نفاذ شریعت محمدی TNSM به دردسری برای پاکستان تبدیل شده اند. گروه تحریک نفاذ شریعت محمدی که در مناطق شمال غربی ایالت خیبر پختون خوا مالاکند و سوات مشغول فعالیت است، به تی تی پی ملحق شده است.

بروکینگز سال گذشته میلادی در گزارشی بیان داشت که: سیاست و استراتژی پاکستان در قبال گروه های تروریستی از مدتی طولانی دو وجهی بوده است.

طبق گزارش، دولت و هیئت حاکمه پاکستان، هردوی آنها با طالبان ارتباط گرفتند زیرا پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان آنها امیدوار در زمینه تاثیر گذاری در سیاست افغانستان بودند، از طرفی پاکستان به حمایت و سرپرستی برخی دیگر از گروه ها نیز با این امید که علیه هند به درد او خواهند خورد، ادامه داد اما درحال حاضر این گروه ها به استخوانی در گلوی پاکستان تبدیل شده اند. علاوه بر تضعیف اعتماد آمریکا نسبت به توانایی پاکستان برای کنترل یا مبارزه با تروریسم در شبه قاره، تلاش های مداوم هند برای ارائه شواهدی از تروریسم، تامین مالی تروریسم و فعالیت های مالی پاکستان، این کشور همچنان در فهرست خاکستری قرار دارد و موفق به خارج شدن از آن نشده است.

بروکینگز بر این باور است که به نظر نمیرسد دخالت های گروه ویژه اقدام مالی FATF وضعیت در پاکستان را بتواند بهبود بخشد؛ گروه ویژه اقدام مالی توانسته پاکستان را برای انجام اقدام قاطع و سخت علیه گروه های تروریستی من جمله لشکر طیبه آماده کند.

به گفته گزارش، پاکستان قائل به اقدام یکسان علیه گروه های تروریستی مختلف نیست؛ متاسفانه پاکستان برای کنترل بر شبه قاره و آسیای جنوبی از افراط گرایی مذهبی و استراتژی جهادی استفاده کرد که این به عنوان اقدامی خطرناک علیه خود پاکستان به وقوع پیوست. درحال حاضر افراط گرایی مذهبی به عنوان بخش ضروری سیاست پاکستان تبدیل شده است و عناصر تشکیلاتی یا غیر تشکیلاتی از آن برای اهداف و مقاصد خود استفاده می کنند. 

ارسال نظر

 
1