خبر فوری

 
خبرگزاری پاکستان: پاکستان بوسیله فرمانده ارتش در حال تلاش جدی برای احیای روابط با آمریکا است
کد خبر :608416479

19:00 1400/02/25


برچسب ها : آنجلا ایگلر, پاکستان و آمریکا, جو بایدن, رئیس جمهور آمریکا, روابط دو جانبه, ژنرال قمر جاوید باجوا, سفارتخانه آمریکا, عمران خان, فرمانده ارتش پاکستان, نخست وزیر پاکستان, کاردار آمریکا,

یکی از خبرگزاری های پاکستان با پرداختن به روابط پاکستان و آمریکا پس از روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، نوشت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پس از روی کار آمدن تاکنون حتی یک مرتبه نیز با عمران خان نخست وزیر پاکستان گفتگو نداشته است که این امر باعث ...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| یکی از خبرگزاری های پاکستان با پرداختن به روابط پاکستان و آمریکا پس از روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، نوشت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پس از روی کار آمدن تاکنون حتی یک مرتبه نیز با عمران خان نخست وزیر پاکستان گفتگو نداشته است که این امر باعث نگرانی شدید اسلام آباد شد. درحال حاضر ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان درحال تلاش جدی برای احیای روابط واشنگتن-اسلام آباد است.

براساس گزارش، ژنرال قمر جاوید باجوا مورخ 12 مه-22اردیبهشت با آنجلا ایگلر مسئول امور خارجه سفارتخانه آمریکا دیدار و در مورد روابط در خصوص صلح افغانستان نیز گفتگو کرد. ژنرال باجوا در این دیدار به عنوان فرصتی برای دستیابی به همکاری بیش از پیش در تمامی بخش ها و فرصت استثنایی استفاده کرد.

گفتنی است این نخستین مرتبه نیست که عمران خان نخست وزیر پاکستان با یک طرف گذاشتن خود، فرمانده ارتش را وارد گفتگو با آمریکا کرده باشد. گفتنی است ماه گذشته ، او با وزیر امور خارجه آمریکا گفتگو انجام داد و طرفین در خصوص امور مورد علاقه، وضعیت امنیتی منطقه، صلح افغانستان و امور مرتبط به همکاری دوجانبه در بخش های مختلف به تبادل نظر و رایزنی پرداختند.

براساس گزارش، تحلیلگران در این مولفه که آیا خود فرمانده ارتش پاکستان با کنار گذاشتن عمران خان وارد این رایزنی شده است یا این تمایل شخصی عمران خان بود، با یکدیگر اختلاف دارند. به هر حال چیزی که شفاف است حضور رهبری نظامی در صف مقدم امور خارجی است.

روابط عمومی ارتش پاکستان ISPR در بیانی اظهار داشت: در جلسه روز سه شنبه میان باجوا و دیپلمات آمریکایی در مورد مسائل مربوط به امنیت منطقه ای، همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف، افغانستان و مبارزه با کووید 19 گفتگو صورت گرفت. ژنرال باجوا در این بین ضمن تاکید بر اینکه پاکستان با اخلاص از ماموریت صلح افغانستان حمایت کرده است، اظهار داشت که افغانستان توام با صلح، ثبات و رفاه به نفع منطقه و به ویژه پاکستان است.

به گفته منابع، آنجلا ایگلر همکاری مداوم اسلام آباد به منظور صلح و ثبات در منطقه را مورد ستایش قرار داد و در زمینه توسعه روابط پاکستان و آمریکا ابراز اطمینان کرد.

به گفته گزارش، ناامیدی در روابط پاکستان-آمریکا را می توان به خوبی درک کرد، زیرا بایدن رئیس جمهور به طور مداوم عمران خان نخست وزیر را نادید می گیرد. وی تاکنون با نخست وزیر پاکستان گفتگو نکرده است، که این امر باعث ایجاد شک و شبهات در زمینه روابط میان دو کشور شده است، به ویژه در زمانیکه پاکستان اخیرا به دلیل حمایت از عناصر تروریسم مورد توجه بین الملل قرار گرفته است که درج اسم پاکستان در فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی نمونه ای از این موارد است.

آخرین اقدام انجام شده از سوی پاکستان نگران و آشفته می تواند قدمی برای جلب رضایت آمریکا باشد، اما دولت بایدن می تواند چنین اقدامی را نادید گیرد. عمران خان نخست وزیر پاکستان می خواهد روابط پاکستان و ایالات متحده آمریکا را از مخمصه ای که پاکستان از دوران ترامپ تاکنون در آن درنج می برد، خارج کند. علاوه بر آن پاکستان درحال حاضر نگران است که آیا جو بایدن که در تیم باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا به عنوان نایب رئیس جمهور خدمت کرده است تحت سیاست رئیس خود (که مطابق با آن پاکستان به دلیل حمایت از تروریسم یک کشور غیرقابل اعتماد است) عمل خواهد کرد یا تغییری در آن ایجاد می شود.

پاکستان به دنبال همکاری همه جانبه با آمریکا است،  که دایره فعالیت آن چندین برابر فراتر از افغانستان است. پاکستان برای جلب رضایت آمریکا، درحال تلاش های جدی به منظور کاهش انحصار اقتصادی خود به چین است زیرا کشورهای غربی و آمریکا به دلیل انحصار اقتصادی پاکستان به چین، درحال دور شدن از این کشور هستند. ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان طی گفتگوی اخیر خود با اشاره به مولفه کاهش انحصار اقتصادی به چین، گفت: هرچند که سی پیک مرکز چشم انداز ما است، اما مشاهده پاکستان تنها با عینک سی پیک نیز سوء تفاهم است. موقعیت ژئواستراتژیک و چشم انداز ما، ما را به کشوری با پتانسیل های بزرگ و متنوع تبدیل می کند.

یکی دیگر از دلایل احتمالی جلب رضایت جو بایدن توسط پاکستان می تواند نگرانی شدید پاکستان نسبت به وضعیت پس از خروج آمریکا از افغانستان دانست. به هر حال تحلیلگران معتقدند که دو کشور برای نزدیک شدن باید خیلی از اقدامات را انجام دهند.

ارسال نظر

 
1