خبر فوری

 
خبرگزاری هاآرتص: اسلام آباد با تلاش‌های عربستان در آستانه به رسمیت شناختن اسرائیل است
کد خبر :1480899650

13:50 1401/03/21


برچسب ها : احمد قریشی, پاکستان و آمریکا, پاکستان و اسرائیل, پاکستان و رژیم صهیونیستی, پاکستان و عربستان سعودی, تل آویو, شیرین مزاری, عمران خان, محمد بن سلمان, محمد شهباز شریف, هاآرتص,

پایگاه خبری هاآرتص رژیم صهیونیستی طی عنوانی از فرارسیدن زمان موعد برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط اسلام آباد در نتیجه تلاش‌های مشترک عربستان و آمریکا خبر داد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| پایگاه خبری هاآرتص رژیم صهیونیستی طی عنوانی از فرارسیدن زمان موعد برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط اسلام آباد در نتیجه تلاش‌های مشترک عربستان و آمریکا خبر داد.

این پایگاه صهیونیستی با اشاره به اخبار اخیر منتشر شده در خصوص سفر هیئت پاکستانی-آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی قدس عنوان داشت: این سفر به تشدید بحث‌ها در خصوص عادی سازی روابط میان اسلام آباد و تل‌آویو منجر شد و اینک به رسمیت شناختن اسرائیل توسط پاکستان اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

بر همین اساس مخالفت‌های پاکستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل چندان تداوم نخواهد داشت و پاکستان هرگز نخواهد پذیرفت به ‌عنوان آخرین کشور مسلمان سنی که با اسرائیل مخالفت می‌کند تبدیل شود، اما در این میان خوف و هراس نسبت به واکنش‌های داخلی به این موضوع، تنها چیزی است که دولت، رهبران سیاسی و مقامات نظامی پاکستان را دچار سردرگمی کرده است.

سفر ماه گذشته هیئت پاکستانی-آمریکایی و گروهی از شهروندان تبعه پاکستان به سرزمین‌های اشغالی، گمانه‌زنی‌ها در خصوص عادی سازی روابط با اسرائیل را تقویت بخشیده است و این مبحث در تمامی خبرگزاری‌های محلی پاکستان، وبلاگ‌ها، کانال‌های یوتیوب و ترندهای توییتر به موضوع داغ و اصلی تحلیلی تبدیل گشته است. اگرچه در حال حاضر نیز قلب جامعه مذهبی پاکستان، مخالفان سرسخت اسرائیل را شامل می‌شود اما گفتگو در خصوص عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی روز به روز در حال گسترش است، به صورتی که کاربران وطن پرست شبکه‌های اجتماعی پاکستان نیز به طرح دلایل لزوم به رسمیت شناختن اسرائیل و تشریح ظرفیت‌های موجود در این زمینه روی آورده‌اند.

تمامی این تغییرات در مباحث و موضوعات تحلیلی رسانه‌های پاکستان نتیجه تلاش‌های احمد قریشی خبرنگار اسبق شبکه دولتی پاکستان می‌باشد که به صورت حیرت انگیزی بر عادی سازی روابط با اسرائیل و به رسمیت شناختن آن تاکید دارد.

این خبرنگار سرشناس پاکستانی یکی از اعضای همان هیئت پاکستانی-آمریکایی بود که ماه گذشته با سفر به سرزمین‌های اشغالی قدس با رئیس جمهور رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

البته ناگفته نماند احمد قریشی تنها خبرنگار پاکستانی نیست که در خصوص این موضوع اظهار نظر می‌کند بلکه اعضای مختلف جامعه رسانه‌ای پاکستان از جمله اعضای هسته مرکزی روزنامه نگاران مخالف عمران خان که از سوی شرکت تلویزیون پاکستان برکنار شدند نیز در این زمینه احمد قریشی را همراهی می‌کنند.

کنور خلدون شاهد نویسنده این مضمون در خبرگزاری هاآرتص اسرائیل می‌نویسد: یک کارشناس پاکستانی که چندی پیش گفتگویی با وی داشته‌ام نیز تاکید داشت که پاکستان باید از اسرائیل بیاموزد و از تجربیات و مهارت‌های فنی اسرائیل در زمینه انقلاب سبز بهره‌مند شود.

وی افزود: همچنین کارشناسان کشاورزی پاکستان نیز در گفتگو با هاآرتص اظهار نظرهایی مشابه داشتند که با واکنش و انتقادات تند در پاکستان مواجه شدند.

خلدون شاهد تصریح کرد: یک دهه قبل زمانی که برخی از ما در مضمون‌های خود در نشریات محلی انگلیسی زبان به صورت غیر مستقیم به موضوع عادی سازی روابط میان پاکستان و اسرائیل، سیاست‌های دوگانه پاکستان در این زمینه و مشترکات موجود میان دو کشور اشاره کردیم، هیچ استقبالی از این موضوع صورت نگرفت و با غیر قابل بررسی دانستن آن را رد می‌کردند، اما در حال حاضر این موضوع به عنوان یکی از مباحث اصلی سیاست خارجه پاکستان در سطوح عالی نهادهای حاکمیتی این کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

البته این بدین معنا نیست که تغییرات ذکر شده در نتیجه انتشار مضامین انگشت شمار تحلیل گران پاکستانی و نشریات اسرائیلی به وجود آمده است، بلکه هدف پرده گشایی از حقایق جدید جغرافیایی سیاسی است که موضوعات غیر قابل تصوری را به موارد امکان‌پذیر و ناگزیر تبدیل کرده است.

عمران خان که در ماه آوریل و پیش از برکنار شدن، تئوری توطئه اسرائیلی علیه خود را مطرح کرده بود، همچنان بر گفته‌های خود تاکید دارد و در تجمعات هزاران نفری طرفداران خود به این موضوع اشاره می‌کند. وی در اظهارات اخیر در جمع طرفداران خود بار دیگر تاکید داشت دولت وی با هدف به روی کار آوردن یک دولت دست نشانده آمریکا سرنگون شده است.

وی مدعی شد سرمنشأ سفر هیئتی از روزنامه نگاران پاکستانی به اسرائیل به دولت نواز شریف بازمی‌گردد تا بدین طریق طرح آمریکایی-هندی-اسرائیلی در پاکستان اجرا شده و کشور به استثمار این قدرت‌ها درآید.

عمران خان علاوه بر این به طور فزاینده‌ای هیئت حاکمه نظامی پاکستان را نیز هدف انتقادات شدید خود قرار داده است. ]همان هیئت حاکمه‌ای که عمران خان در گذشته آن را به عنوان مأمن و پناهگاه امن خود می‌پنداشت اکنون دچار تنش با آن شده است[، عمران خان در اظهارات مختلف خود تاکید می‌کند که مأموریت به رسمیت شناختن اسرائیل به دولت حاکم محول شده است و این دولت همچنین مأموریت دارد با برقراری روابط با هند به حل مسئله کشمیر مطابق با میل دهلی نو کمک نماید، عمران خان همچنین اذعان داشت این مأموریت در زمان دولت او نیز به وی محول شده بود.

نخست وزیر برکنار شده پاکستان در اظهارات هفته گذشته خود برای نخستین بار دولتمردان حاکم پاکستان را مهره‌های اسرائیل دانست، پس از این اظهارات عمران خان، شهباز شریف نخست وزیر پاکستان با گذاشتن یک دستمال فلسطینی در داخل کت خود که بر روی آن عبارت «اورشلیم مال ماست» درج شده بود در یکی از نشست‌های پارلمان حضور یافت.

دولت حاکم و حزب اپوزیسیون(حزب تحریک انصاف) همواره یکدیگر را به ارتباط با رژیم صهیونیستی متهم می‌کنند، مریم نواز نایب رئیس حزب حاکم پاکستان(حزب مسلم لیگ ن) چندی پیش با متهم نمودن عمران خان اظهار داشت: عمران خان تنها فردی است که دارای روابط خویشاوندی با اسرائیل است. وی به جمائمه گولد اسمیت همسر اسبق عمران خان اشاره دارد.

فضل الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام(ف) که ریاست ائتلاف سیاسی حاکم در پاکستان موسوم به جنبش دموکراتیک پاکستان(PDM) را بر عهده دارد نیز هفته گذشته طی سخنانی مدعی شد به رسمیت شناختن اسرائیل و بی آبرو کردن اسلام از مأموریت‌های نخست وزیر برکنار شده بود.

در این میان در حالی که دولت پاکستان همچون دولت‌های گذشته در تلاش برای شفاف سازی در خصوص عدم تمایل اسلام آباد به برقراری روابط با اسرائیل جهت رد اتهامات وارده است، از سوی دیگر حزب تحریک انصاف پاکستان نیز به دنبال یافتن مستنداتی در خصوص روابط پنهانی دولت سابق حزب مسلم لیگ ن با رژیم صهیونیستی است تا بتواند اثبات نماید که برنامه ریزی برای برقراری روابط با اسرائیل پیش از به روی کار آمدن دولت عمران خان صورت گرفته است.

شیرین مزاری وزیر کابینه عمران خان در امور حقوق بشر یکی از افراد پیشرو در این جبهه است، وی اخیراً دولت اسبق حزب مسلم لیگ ن را متهم نمود که این دولت به فیشل بن خالد یک فرد یهودی مسلک در سال 2017 اجازه داده است تا مذهب یهود را در مدارک هویتی خود ثبت نماید، شیرین مزاری این اقدام را به معنای آغاز اجرای طرح اسرائیلی در پاکستان خواند. میشل بن خالد شهروند پاکستانی یهودی مسلک است، وی در هیئتی که ماه گذشته به اسرائیل سفر داشته است نیز حضور داشت.

در حال حاضر هیچ‌کدام از احزاب حاکم و اپوزیسیون پاکستان موافق برقراری روابط با رژیم صهیونیستی نیستند، زیرا تا زمانی که هیئت حاکمه نظامی در پاکستان تضمین نکند که این اقدام نتایج انتخابات سال گذشته را تحت تأثیر قرار نخواهد داد هیچ یک از احزاب سیاسی پاکستان شهامت پیش‌گام شدن در این زمینه را نخواهند داشت.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به دنبال تبعیت از ارتش است، اما وی همچنان نسبت به نوع روابط خود با هیئت حاکمه نظامی آتی مطمئن نیست.

به عنوان مثال اقدام دولت برای حذف یارانه سوخت نزدیک به دو ماه به طول انجامید که باعث کاهش ارزش پول ملی، افزایش کسری حساب جاری و نابودی بازارهای مالی و بورس شد. افزایش قیمت نفت خام از منظر سیاسی یک تصمیم سخت خوانده می‌شود اما دولت با تضمین هیئت حاکمه نظامی اقدام به اتخاذ این تصمیم نمود.

بنابراین به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، دیگر اقدامی دشوار برای نخست وزیر پاکستان تلقی نخواهد شد، از سوی دیگر اقدام دولت برای افزایش 6 درصدی بودجه نظامی در پیش‌نویس بودجه سال مالی جدید نشان می‌دهد دولت شهباز شریف از هیچ اقدامی برای جلب نظر ارتش و هیئت حاکمه نظامی دریغ نخواهد کرد و پیش شرط اصلی این اقدامات نیز حمایت ارتش از حزب وی در انتخابات آتی است.

قطعاً ارتش پاکستان به دنبال دریافت مزایا از جانب آمریکا و عربستان سعودی پس از به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی است اما در حال حاضر از مواضع تند عمران خان علیه آمریکا مضطرب و آشفته به نظر می‌آید.

پس از ایجاد تنش در روابط اسلام آباد و واشنگتن در پی سفر عمران خان به روسیه و به دنبال آن اظهارات تند و قاطع وی علیه آمریکا، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ستاد ارتش پاکستان تلاش نمود تا از طرق مختلف همچون اظهار نظرهای عمومی، رایزنی‌های دیپلماتیک و مذاکرات رسمی و غیر رسمی روابط بغرنج و بحرانی پاکستان و آمریکا را بهبود بخشد. اما برکناری ناگهانی عمران خان در ماه آوریل باعث شد از یک سو محبوبیت عمومی عمران خان در نزد مردم افزایش یابد و از سویی دیگر ژنرال باجوا و نهاد تحت رهبری وی با انتقادات شدید در شبکه‌های اجتماعی مواجه شوند. به صورتی که هشتگ (باجوا باید برود) به ترند برتر در پاکستان تبدیل گشت.

با توجه به شرایط موجود در عرصه سیاسی پاکستان نمی‌تواند بروز اختلافات و درگیری‌های درونی در هیئت حاکمه نظامی پاکستان را نفی کرد. یک توده از هیئت حاکمه نظامی که حامی عمران خان است، تمام تلاش خود را برای انتصاب رئیس اسبق سازمان اطلاعات پاکستان به فرماندهی ارتش به کار بست، با توجه به اینکه تصمیم گیری در این خصوص از اختیارات عمران خان بود توده مخالف موجود در هیئت حاکمه نظامی توانست طی یک دسیسه عمران خان را از عرصه قدرت برکنار نماید و این همان توده حامی ژنرال قمر جاوید باجوا بود.

با این حال عربستان سعودی که بازیگر اصلی سناریوی عادی سازی روابط میان پاکستان و اسرائیل است، نمی‌خواهد بیش از این برای حل و فصل اختلافات درونی میان مقامات سیاسی و نظامی پاکستان منتظر بماند، عربستان سعودی به دنبال برقراری روابط با شخصیت‌های تجاری اسرائیل است و سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل و عربستان سعودی گمانه‌زنی‌ها در خصوص ایجاد ائتلاف نظامی قدرتمند در منطقه را تقویت می‌بخشد.

برقراری روابط با اسرائیل به صورت کاملاً مسالمت‌آمیز که حل و فصل قابل قبول مسئله فلسطین برای رهبران این کشور را می‌طلبد آخرین بخش از طرح اصلاحاتی عربستان سعودی است که محمد بن سلمان ولیعهد این کشور نقش ویژه‌ای در آن دارد. تلاش‌های اخیر وی برای ترویج نسخه حامی گردشگری از اسلام حاکی از تمایل عمیق وی برای ایجاد اصلاحات در عربستان سعودی می‌باشد.

عربستان سعودی که از چهار دهه گذشته به عنوان مرکز تفکرات سلفی و افراط گرایانه شناخته می‌شد طی سال‌های اخیر شاهد تغییرات گسترده اجتماعی و اقتصادی بوده است و اقتصاد این کشور به رهبری خاندان آل سعود منافع گسترده‌ای را از بخش گردشگری و توریسم کسب نموده است. اقتصاد عربستان بیش از 12 میلیارد دلار را از محل درآمدهای حاصل از حج و گردشگری مذهبی حاصل می‌کند و چنانچه عربستان سعودی عملکرد موفقی در اجرای اسلام معتدل و اصلاح شده در کشور داشته باشد می‌تواند قدرت ژئواکونومیک خود را در منطقه تقویت بخشد.

علاوه بر این اصلاحات جدید سیاست گذاری از سوی عربستان، دسترسی به اورشلیم را تسهیل کرده و به ایجاد کریدور اسلامی مکه-مدینه- بیت‌المقدس که مقدس‌ترین مکان‌های مذهبی اسلام به شمار می‌روند منجر خواهد شد. در این زمینه علمای سعودی نیز در خطبه‌های خود مبحث «یاران اهل کتاب» برای توجیه مذهبی تعامل برادرانه با یهودیان را آغاز کرده‌اند.

از سوی دیگر روابط ترکیه و اسرائیل که بیش از هفت دهه قدمت دارد، پس از تنش‌های اخیر بار دیگر رو به بهبودی گراییده است و تمامی این پیشرفت‌ها با چراغ سبز و هدایت مستقیم عربستان سعودی صورت می‌گیرد، زیرا عربستان سعودی از ثروت و منابع عظیم نفتی برخوردار است که رجب طیب اردوغان نیاز شدیدی به آن دارد، بر همین اساس کشور سنی مذهبی همچون ترکیه نیز به دستور عربستان در حال تلاش برای نزدیک شدن به اسرائیل است و در این میان تنها پاکستان است که در مسیر برقراری روابط عربستان با رژیم صهیونیستی در شک و تردید به سر می‌برد. پاکستان نیز قطعاً برای نرم کردن موضع خود در این خصوص یک شیرینی به عنوان باج دریافت خواهد کرد و شاید این شیرینی  یک بسته کمک مالی هنگفت برای نجات اقتصاد رو به زوال پاکستان باشد.

به عنوان مثال ارائه تضمین از سوی صندوق بین‌المللی پول  باعث می‌شود دولت پاکستان بتواند با چشم داشت انتخابات آتی پارلمانی، بودجه قابل قبولی را تدوین و ارائه کند.

اگرچه کاهش دریافت کمک‌های غذایی از عربستان سعودی و فراهم سازی زمینه برای سفر مسلمانان پاکستانی به مسجدالاقصی می‌تواند به یکی از شعارهای انتخاباتی جذاب برای هرکدام از احزاب پاکستانی تحت حمایت ریاض تبدیل شود، اما چشم امید عربستان به مقامات نظامی این کشور که هسته اصلی قدرت را در اختیار دارند دوخته شده است، اینک دولت پاکستان به دنبال دریافت تضمین از ارتش در قبال موضوع اسرائیل است و ارتش نیز آن را از آمریکا و عربستان مطالبه می‌کند.

اما تفکرات ضد صهیونیستی خیل عظیمی از مردم پاکستان به ویژه طرفداران عمران خان که اکنون تحت بیرق ارتش قرار ندارند عرصه را برای آمریکا و عربستان سعودی جهت نفوذ و تحت فشار قرار دادن اسلام آباد برای به رسمیت شناختن اسرائیل تنگ نموده است. بایدن و بن سلمان به خوبی می‌دانند که آنان تنها می‌توانند از نفوذ خود بر هیئت حاکمه نظامی پاکستان استفاده کنند و آنان را برای تغییر نگرش در قبال اسرائیل وادار نمایند اما نباید فراموش کرد که ارتش پاکستان نیز در حال حاضر در شرایط بغرنج و شکننده‌ای قرار دارد و قادر نخواهد بود در چنین شرایطی به صورت یک‌جانبه گرایانه چنین تصمیم دشواری را اتخاذ نماید.

ارسال نظر

 
1