خبر فوری

 
خبر گزاری شفقنا بزرگترین دشمن تشیع پاکستان را شھید خواند
کد خبر :448086292

20:13 1397/05/26


برچسب ها : اختصاصی راز نیوز,

خبرگزاری شفقنا در روز سالروز مرگ جنرال ضیاء الحق او بعنوان شھید یاد کرد


 

خبر گزاری شفقنا بزرگترین دشمن تشیع پاکستان را شھید خواند

 

به گزارش راز نیوز خبرگزاری شفقنا در روز سالروز مرگ جنرال ضیاء الحق او بعنوان شھید یاد کرد۔

ناگفته نماند که جنرال ضیاء الحق یکی از دشمنان سر سخت تشیع است که وی بانی تروریزم و گروھای افراطی در پاکستان میباشد در ادامه به گزراشی مختصر از اقدامت خبیث جنرال ضیاء الحق میپردازیم۔

 

کشور پاکستان در 14 آگوست 1947 بر روی نقشه سیاسی جهان پدیدار گشت و در سال 1958 نام "جمهوری اسلامی" را برخود نهاد. پاکستان در حالی دارای دومین جمعیت مسلمان در دنیا می باشد که همواره از زخم چرکینی تحت عنوان مناقشات و خشونت های فرقه ای در عذاب می باشد. نزاع های فرقه ای میان جمعیت اکثریت سنی (77 درصد) و جمعیت اقلیت شیعه (20 درصد) این کشور موجب گردیده است که پاکستان در محافل سیاسی به عنوان رستنگاه خشونت های فرقه ای و افراط گرایی مطرح گردد. این در حالی است که شرایط کنونی پاکستان با اهداف بنیان گذارش (محمد علی جناح) به کلی متفاوت است.

اگرچه از سال 1947 به بعد، روابطي هرچند محدود بين عربستان و پاكستان وجود داشت اما در دوره حكومت ذوالفقار علي بوتو، ، روابط رياض- اسلام‌آباد وارد مرحله نويني شد. در دوره حكومت ژنرال ضياء الحق روابط دو کشور مذکور به اوج خود رسيد. ژنرال ضياء كه به مكتب ديوبنديسم تعلق داشت، در راه ترويج وهابيت در پاكستان نیز بسيار كوشيد. بعضي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي فرهنگي عربستان سعودي در پاكستان كه به ترويج وهابيت در پاكستان كمك كرده است عبارتند از:فعاليت‌هاي دانشگاهي، تأمين هزينه مدارس مذهبي،تأسيس مساجد جديد ، احداث مراكز تبليغي و فعاليت‌هاي انتشاراتي و مطبوعاتي عربستان سعودي در پاكستان ، ترويج زبان عربي، جذب نيروي كار پاكستاني در كشورهاي عربي، كمك به سازمان‌هاي سياسي وهابي‌مسلك.

در کنار اندیشه های وهابی از تأثیر تفکرات فرقه دیوبندیسم نباید غافل گردید. فرقه دیوبندیسم هم خود و هم ارتباطش با وهابيسم نقش مهمي در ترويج راديكاليسم اسلامی در پاكستان داشته است. ديوبندي‌ها كليه مسلمان بجز وهابي‌ها و خودشان را به ديده مشرك مي‌نگرند و در اين ميان به شيعيان عناد و دشمني ويژه دارند

در دوران ضياء الحق بر ا ي اولين بار در تاريخ پاكستان، حكومت به حمايت مالي از توسعه آموزش‌ها ي مذ هبي دست زد و حتي پرد اخت زكات در طول دور ان حكومت ضياء بر ا ي تامين هزينه مد ارس مذ هبي بر ا ي شهروندان پاكستاني اجبار ي شد .دولت تصمیم گرفت پول زکات را به تأسیس مدارس اهل حدیث و ضد شیعه تخصیص دهد و در اراضی خود شروع به تأسیس مدارس نماید. بنابراین او حمایت اقتصادی و سیاسی از افراطیون سنی را تقویت نمود و آنها را در مقابل جریان شیعه قرار داد و تنش های فرقه ای محدود را تبدیل به سیاست های فرقه ای گسترده نمود. هم زمان با اقدامات ضیاء الحق، مقاومت شیعیان پاکستان نیز آغاز گردید چراکه از منظر آنها، پروسه اسلامی سازی ضیاء الحق در حقیقت پروسه سنی سازی پاکستان آن هم درجهت کسب مشروعیت داخلی بود.

در دوره حکومت ضیاء ،عربستان سعودی به طور مستقیم از مدارس دیوبندی و گروه های فرقه گرا حمایت می نمود و آمریکا وسایر کشورهای غربی به صورت غیر مستقیم از سپاه صحابه پاکستان که با رشد شیعه و نفوذ ایران در منطقه مبارزه می نمود، حمایت می کردند۔

در دوران ضیاء الحق گروهی با عنوان «انجمن سپاه صحابه» در راستای اهداف آمریکا، عربستان سعودی، رژیم صدام و قذافی شکل گرفت. این گروه با ایجاد مساجد و مدارس زنجیره‌ای در سراسر پاکستان به ترویج شعار «شیعه کافر است» پرداخت. در مقابل شیعیان پاکستان نیز نتوانستند پیام انقلاب مردم ایران را به عنوان یک انقلاب اسلامی منتقل کنند. فعالان انقلابی شیعه در پاکستان با تاسیس حزبی شیعه با عنوان «تحریک فقه جعفریه» این تصور را در اذهان عمومی ایجاد کردند که شیعیان پاکستان هم به دنبال ایجاد یک حکومت شیعی همانند ایران هستند. این اقدام فشارهای زیادی را متوجه شیعیان کرد. از آن زمان تاکنون ما نتوانسته‌ایم نقش خود را به عنوان حامیان انقلاب اسلامی ایفا کنیم.

حدود سه دهه از آغاز خشونت های فرقه ای در پاکستان می گذرد در طی این مدت شاهد خشونت و ترور از سوی برخی گروه های فرقه ای در این کشور بوده ایم که طی آن هزاران انسان بی گناه کشته و یا زخمی می شوند.  موسس و بانی تمامی این خشونت ھا و اقدامات تروریستی جنرال ضیاء الحق میباشد که شجره خبیثی را در کشور پاکستان نھادینه کرد۔

ارسال نظر

 
1