خبر فوری

 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | خالد بلتی معروف به محمد خراسانی سخنگوی سابق تحریک طالبان پاکستان در ولایت ننگرهار افغانستان پس از ربوده شدن به هلاکت رسید. این اولین حادثه در نوع خود پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان می باشد.

تحریک طالبان پاکستان تایید کرده است که خالد بلتی همان محمد خراسانی سخنگوی تحریک طالبان پاکستان می باشد. این گروه تروریستی همچنین اعلام کرد که در حال تحقیق در مورد کشته شدن وی بوده و نمی تواند مرگ وی را تصدیق کند.

برخی منابع به شرط افشا نشدن هویت خود به نقل از اعضای تحریک طالبان پاکستان مرگ وی را تصدیق کرده اند. آن ها اعلام کردند که با وجود اینکه وی پس از آزادی از زندان سمتی در تحریک طالبان پاکستان نداشت اما تلاش های موفقیت آمیزی را برای الحاق گروه های جدا شده و اعضای آنان به تحریک طالبان پاکستان انجام داد.

وی همچنین با توجه به تجارب زیاد خود، در بخش رسانه و تبلیغات تحریک طالبان پاکستان بسیار فعال بود.

به گفته یک روزنامه نگار به نام طاهر خان، وی 2 روز قبل از کشته شدن ربوده شده بود و نیروهای تحریک طالبان در جستجوی وی بودند که سرانجام در تاریخ 19 دی جسد وی در مناطق مرزی دور افتاده پیدا شد.

اقدامات خالد بلتی در تحریک طالبان پاکستان:

خالد بلتی از سال 2012 مسسئولیت ریاست رسانه عمر، بخش رسانه و تبلیغات تحریک طالبان پاکستان را بر عهده داشت. در سال 2014 شیخ مقبول اورکزئی معروف به شاهد الله شاهد به داعش خراسان ملحق شد و تحریک طالبان پاکستان مانند طالبان افغانستان برای نظارت بر سخنگوی سازمان یک کمیته تشکیل داد و خالد بلتی با اسم مستعار محمد خراسانی به عنوان سخنگوی تحریک طالبان پاکستان انتخاب شد. وی به عنوان رئیس کمیته مذکور انتخاب شده و با روزنامه نگاران در ارتباط بود.

به گفته یک روزنامه نگار به نام احسان تیپو محسود، در سانحه حمله به مدرسه دولتی ارتش پیشاور، خالد بلتی با اسم مستعار محمد خراسانی از جانب تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

به گزارش یک نیروی ارشد امنیتی افغانستان، پس از حمله به مدرسه دولتی پیشاور نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت ننگرهار 6 عضو تحریک طالبان پاکستان را به دلیل نقش داشتن در این حمله دستگیر کرد که یکی از آن ها خالد بلتی بود.

پاکستان خواستار استرداد خالد بلتی از دولت سابق افغانستان شده بود اما دولت سابق افغانستان استرداد وی را مشروط به استرداد برخی از فرماندهان طالبان افغانستان از پاکستان کرد. به دلیل اینکه پاکستان شرایط مذکور را نپذیرفت، خالد بلتی و همکاران وی به دولت پاکستان تحویل داده نشدند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان هزاران زندانی در مناطق مختلف افغانستان آزاد شدند که خالد بلتی و بسیاری از تروریست های تحت تعقیب تحریک طالبان پاکستان نیز جزو آن ها بودند.

خالد بلتی که بود؟

به گفته برخی منابع خالد بلتی جزو اولین فرماندهان مهم تحریک طالبان پاکستان و از اهالی منطقه گلگیت-بلتستان بود. وی مدت زمان زیادی در کراچی برای تعلیم علوم دینی سکونت داشت.

وی پس از اتمام دروس دینی، در مدرسه دینی جامعه الرشید شهر کراچی به عنوان استاد تقریبا به مدت 6 سال تدریس کرد. وی چند ماه بعد از تشکیل تحریک طالبان پاکستان در سال 2007 به وزیرستان رفت و عضو آن شد.

مدرسه جامعه الرشید جزو مدارس مهم مکتب فکری دیوبندی در پاکستان بوده که در اواخر دهه 1970 توسط مفتی احمد لدھیانوی رهبر مکتب دیوبندی تاسیس شد. این مدرسه دینی روابط نزدیکی با تحریک طالبان پاکستان در اوایل تاسیس آن داشت.

مجله مشهور پاکستانی «ضرب مومن» که از اواخر دهه 1990 به بعد تحت نظارت مدرسه دینی جامعه الرشید منتشر شد، به عنوان هفته نامه ای دلسوز برای تحریک طالبان پاکستان شناخته می شود.

علاوه بر این موسسه رفاهی الرشید مدرسه جامعه الرشید بخشی از پروژه های کمک رسانی گسترده در مناطق مختلف تحت کنترل طالبان در افغانستان بود.

پس از سانحه 11 سپتامبر در آمریکا و آغاز حملات افراط گرایان اسلامی در پاکستان، مدرسه جامعه الرشید ارتباط با سازمان های نظامی را ممنوع اعلام کرد. علت آن عضویت برخی از دانش آموختگان این مدرسه در القاعده و انجام عملیات های تروریستی در پاکستان بود. یکی از این افراد یکی از تجار مهم کراچی به نام سعود میمن بود که به اتهام قتل دنیل پرل روزنامه نگار آمریکایی در سال 2002 بازداشت شد.

با وقوع سانحه لال مسجد (مسجد سرخ) در ماه جولای سال 2007 و اعلان جنگ افراطیون اسلامی علیه حکومت پاکستان، سیاست مذکور توسط مدرسه جامعه الرشید تشدید شد. با تشدید این سیاست، مدیریت و اساتید به دو گروه تقسیم شدند که یکی از آن ها حامی درگیری مسلحانه با حکومت پاکستان بود و خالد بلتی از شاخص ترین افراد در این گروه بود.

هلاکت فرماندهان مهم تحریک طالبان پاکستان در افغانستان

طی چند سال گذشته در ولایت های هم مرز با پاکستان از جمله کنر و ننگرهار و همچنین شهر کابل، فرماندهان مهم تحریک طالبان پاکستان به طور مرموزی به هلاکت رسیدند. شیخ خالد حقانی معاون فرمانده تحریک طالبان پاکستان، برادر عمر خلیفه خراسانی مغز متفکر مدرسه دولتی ارتش، شامزئی بابا یکی از فرماندهان کلیدی طالبان سواتی و فرماندهان ارشد جماعت الاحرار و گروه شهریار محسود از جناح های سابق تحریک طالبان پاکستان از جمله قاری شکیل، شهریار محسود، حاجی رشید، مسلم ماما، دکتر ابوعبیده اسلام آبادی و غیره طی چند سال گذشته در افغانستان به طور مرموزی به هلاکت رسیدند.

بر اساس گزارش منابع گوناگون دلیل اصلی هلاکت فرماندهان مهم تحریک طالبان پاکستان در افغانستان، اختلافات درونی و عملیات های محرمانه سازمان های اطلاعاتی پاکستان می باشد. سازمان های اطلاعاتی پاکستان برای این امر علاوه بر جاسوسان خود در تحریک طالبان پاکستان از شهروندان بومی افغانستان و حتی نیروهای امنیتی دولت سابق افغانستان نیز استفاده کرد.

پس از عملیات های موفق ارتش پاکستان علیه تروریست ها طی سال 2014 در وزیرستان، خیبر ایجنسی و مناطق مرزی، تروریست ها به ولایت های مرزی افغانستان پناه بردند که سازمان های اطلاعاتی پاکستان عملیات های محرمانه زیادی در مناطق مذکور علیه تروریست ها انجام دادند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، تروریست های تحریک طالبان پاکستان آزادی عمل زیادی در افغانستان پیدا کردند زیرا عملیات های محرمانه سازمان های اطلاعاتی پاکستان در افغانستان متوقف شد.

با این وجود پس از هلاکت خالد بلتی در افغانستان، اعضای تحریک طالبان پاکستان با فشار روانی عدم امنیت با وجود به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان مواجه شده اند.

ارسال نظر

 
1