خبر فوری

 
حکم دیوان عالی پاکستان به غیر قانونی بودن انحلال پارلمان/ جنبش عدم اعتماد به نخست وزیر احیا شد
کد خبر :628798463

13:16 1401/01/19


برچسب ها : اسلام آباد, پارلمان پاکستان, دیوان عالی پاکستان, سیستم قضایی, عمران خان, قاسم خان سوری, نایب رئیس مجلس ملی پاکستان, نخست وزیر پاکستان,

دیوان عالی پاکستان به عنوان عالی ترین مرجع قضایی این کشور در حکم خود نسبت به مسائل اخیر سیاسی، انحلال پارلمان را غیر قانونی عنوان نمود و دستور داد فعالیت پارلمان از سرگرفته شده و جنبش عدم اعتماد به نخست وزیر مجددا در صحن مجلس به رای گذاشته شود.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| دیوان عالی پاکستان به عنوان عالی ترین مرجع قضایی این کشور در حکم خود نسبت به مسائل اخیر سیاسی، انحلال پارلمان را غیر قانونی عنوان نمود و دستور داد فعالیت پارلمان از سرگرفته شده و جنبش عدم اعتماد به نخست وزیر مجددا در صحن مجلس به رای گذاشته شود.

بر اساس جزئیات منتشر شده، به دنبال رد جنبش عدم اعتماد به نخست وزیر پاکستان از سوی نایب رئیس مجلس و همچنین انحلال پارلمان از سوی نخست وزیر، دیوان عالی پاکستان به این موضوع ورود نمود.

رئیس دیوان عالی پاکستان به عنوان عالی ترین مقام قضایی کشور پس از بررسی تمامی جوانب قضایی دو اقدام رد جنبش عدم اعتماد به نخست وزیر و انحلال پارلمان طی حکمی اعلام داشت: این تصمیم کلی و متفق تمامی قضات است، ما با یکدیگر مشورت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اقدام نایب رئیس مجلس در 14 فروردین ماه بر خلاف قانون اساسی بود و نخست وزیر نیز حق ارائه پیشنهاد به شخص رئیس جمهور برای انحلال پارلمان را نداشت.

دیوان عالی پاکستان با احیای حیثیت قانونی پارلمان این کشور به رئیس مجلس ملی دستور داد جلسه پارلمان را ساعت 10 صبح روز شنبه مورخ 20 فروردین ماه فراخوانده و رای گیری در خصوص جنبش عدم اعتماد به نخست وزیر را از سر گیرد.

رئیس دیوان عالی همچنین در ادامه حکم خود اعلام داشت: در روز رای گیری هیچ نماینده مجلس از مشارکت در این رای گیری منع نخواهد شد و در صورت موفقیت جنبش عدم اعتماد به صورت فوری نخست وزیر جدید کشور برگزیده و تعیین خواهد شد و در صورت شکست این جنبش دولت به فعالیت های سابق خود ادامه خواهد داد.

همچنین در این حکم دستورات رئیس جمهور پاکستان برای تعیین نخست وزیر و تشکیل دولت موقت نیز لغو شد.

لازم به ذکر است پس از آغاز جنبش عدم اعتماد به نخست وزیر پاکستان از سوی احزاب اپوزیسیون در صحن مجلس ملی این کشور، نایب رئیس مجلس پس از آنکه یک مرتبه رای گیری در خصوص این جنبش را به جلسه بعدی موکول نمود، در رای گیری مجدد با غیر قانونی خواندن این جنبش به دلیل تبانی احزاب اپوزیسیون با قدرت های خارجی یعنی آمریکا پیش نویس این جنبش را رد و آن را مختومه اعلام نمود.

بلافاصله پس از رد جنبش عدم اعتماد از سوی نایب رئیس مجلس ملی پاکستان، عمران خان طی نامه ای خطاب به رئیس جمهور این کشور پیشنهاد انحلال پارلمان و آمادگی برای برگزاری انتخابات جدید پارلمانی را ارائه داد.

رئیس جمهور پاکستان نیز ضمن موافقت با پیشنهاد نخست وزیر، پارلمان ملی را منحل نمود و طی حکمی به کمیسیون انتخابات دستور داد تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات پارلمانی در سطح کشور را به کار بسته و شرایط را برای انجام انتخابات پارلمانی و تشکیل مجلس جدید فراهم نماید.

ارسال نظر

 
1