خبر فوری

 
 
حواشی سازمان تازه تأسیس شده تحریک جهاد پاکستان از زبان تحلیلگران
کد خبر :1145092771

20:52 1402/02/31


برچسب ها : ایالت بلوچستان, ایالت خیبر پختون خوا, پذیرش مسئولیت حمله, تحریک جهاد پاکستان, تحریک طالبان پاکستان, تحلیل گر, تحلیل گر ارشد, داعش, عناصر تروریستی, گروه القاعده,

سوء مدیریت مقامات داخلی و عداوت دشمنان خارجی روز به روز باعث گسترش تاسیس گروه های جدیدی از سوی تجزیه طلبان در گوشه کنار این مرز و بوم شده است که با هدف آزادی این سرزمین، کنار یکدیگر علیه دشمنی واحد به نام هیئت حاکمه نظامی و دولت پاکستان پیکار می کنند.


 

خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز | سوء مدیریت مقامات داخلی و عداوت دشمنان خارجی روز به روز باعث گسترش تاسیس گروه های جدیدی از سوی تجزیه طلبان در گوشه کنار این مرز و بوم شده است که با هدف آزادی این سرزمین، کنار یکدیگر علیه دشمنی واحد به نام هیئت حاکمه نظامی و دولت پاکستان پیکار می کنند.

به تازگی آوازه گروهکی به نام "تحریک جهاد پاکستان" در ایالات خیبر پختون خوا و بلوچستان به گوش می رسد که برای تجزیه طلبان بنام و اصحاب رسانه سردرگمی و سوالات پیچیده ای به وجود آورده است، که در ادامه به پاسخ برخی از این سوالات خواهیم پرداخت.

اخیرا حملاتی از سوی افراط گرایان در مناطق مختلف پاکستان با پذیرش مسئولیت آن توسط گروهی ناشناس رخ داده است که حتی مقامات و سرکردگان گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان نیز خود را بی خبر از این ماجرا بیان نموده و یا تمایلی به افشای آن ندارند.

این گروه ناشناس، تحریک جهاد پاکستان نام دارد که به تازگی مسئولیت حمله به پایگاه سپاه مرزی ارتش پاکستان در منطقه مسلم باغ ایالت بلوچستان را برعهده گرفت که در این عملیات، 6 سرباز ارتش کشته و 6 عنصر تروریستی به هلاکت رسیدند و به گزارش روابط عمومی ارتش پاکستان، شبه نظامیان به سلاح های مدرن و پیشرفته مسلح بودند.

همچنین گروه تجزیه طلب تحریک جهاد پاکستان پیش از این مسئولیت حمله به مواضع ارتش پاکستان در مناطق چمن، بولان، سوات و لکی مروت را بر عهده گرفته است، بطوری که در دو جا هیچ گونه مدرکی دال بر حضور عناصر تحریک جهاد پاکستان در محل حادثه یافت نشده است.

این سازمان در چه تاریخی و چگونه به وجود آمد؟

نام این سازمان چند ماه پیش زمانی بر سر زبان ها افتاد که برای اولین بار در تاریخ 5 اسفندماه 1401 مصادف با 24 فوریه 2023 مسئولیت حمله به نیروهای امنیتی پاکستان در شهر مرزی چمن واقع در ایالت بلوچستان را بر عهده گرفت.

احسان الله تیپو روزنامه نگار ارشد، در یک مصاحبه مطبوعاتی بیان کرد: در ماه فوریه سال جاری، پیغامی از طریق یک تلفن همراه که به نظر می رسید صاحب آن در یکی از کشورهای اروپایی می باشد، دریافت کرد که در آن مکالمه، شخص تماس گیرنده خود را ملا محمد قاسم سخنگوی این سازمان معرفی نمود و بدون هیچ گونه توضیحی در خصوص فعالیت و مشخصات این گروه اذعان کرد که سازمانی را به نام تحریک جهاد پاکستان به سرکردگی مولانا عبدالله یاغستانی تاسیس کرده است.

وی افزود: دو روز پس از دریافت این پیغام، پیامکی از سوی سازمان تحریک جهاد پاکستان مبنی بر پذیرش مسئولیت حمله به پایگاه سربازان سپاه مرزی ارتش پاکستان در منطقه مرزی چمن واقع در ایالت بلوچستان برایم ارسال گردید.

در همین حال، عبدالسید تحلیلگر پژوهشی در خصوص افراط گرایی و موضوعات مرتبط در پاکستان، افغانستان و آسیای مرکزی در یک گفتگوی خبری، نظریه خود را در خصوص این سازمان اینگونه بیان می کند: تحریک جهاد پاکستان یک سازمان مبهم است به گونه ای که هیچ مدرکی نشان دهنده رهبری، اعضا و حتی وجودیت این سازمان در دست نیست.

تاکنون صرفا اسامی سرکرده و سخنگوی این سازمان معرفی شده است و اما آیا این اشخاص در دنیای حقیقی وجود ظاهری دارند یا خیر سوالی است که تحلیل گران و اصحاب رسانه را مشغول خود کرده است و در حال حاضر هیچ سندی دال بر شخصیت گذشته یا واقعی آن ها یافت نشده است.

راست و دروغ پذیرفتن مسئولیت حملات توسط تحریک جهاد پاکستان

این سازمان تاکنون مسئولیت پنج عملیات علیه ارتش پاکستان را در مناطقی که ذکر شد بر عهده گرفته است و نبود سند و مدرکی از حضور شبه نظامیان تحریک جهاد پاکستان در 2 عملیات ذکر شده، صحت و درستی اخبار پذیرفتن مسئولیت حملات از سوی این سازمان را خدشه دار می کند.

سازمان تحریک جهاد پاکستان در ماه مارس سال بدون بیان جزئیات و کیفیت عملیات، مسئولیت حمله به نیروهای پلیس در شهرستان بولان را بر عهده گرفت که دست کم 9 افسر و یک غیر نظامی در این حادثه جان خود را از دست دادند.

پس از این حادثه طولی نکشید که گروه تروریستی داعش با انتشار جزییات این حمله در خبرگزاری اعماق (وابسته به گروه تروریستی داعش) مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

همچنین در ماه آوریل انفجارهایی در یک مرکز پلیس ضد تروریسم در منطقه خیل شهرستان سوات ایالت خیبر پختون خوا رخ داد که منجر به کشته شدن 17 پرسنل نظامی شد که بلافاصله گروه تحریک جهاد پاکستان طی انتشار بیانیه ای مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت، اما بررسی ها نشان داد که انفجارها ناشی از وجود مواد منفجره در داخل مرکز پلیس بوده و هیچ گونه شواهدی مبنی بر ورود عناصر تروریستی در این مرکز یافت نشد.

برخی منابع از احتمال ارتباط میان تحریک جهاد پاکستان و گروه تروریستی تحریک طالبان و القاعده خبر داده اند، در این خصوص محمد خراسانی سخنگوی گروه ممنوعه تحریک طالبان پاکستان خود را ناآگاه از کم و کاست این سازمان دانست و گفت: گروه تحریک طالبان از کمیت و کیفیت این سازمان اطلاعی ندارد و در تلاش است تا با افراد این سازمان تماسی حاصل نماید.

در همین حال، یکی از مقامات تحریک طالبان پاکستان در منطقه ژوپ ایالت بلوچستان در یک مصاحبه مطبوعاتی بیان کرد: سازمانی به نام تحریک جهاد پاکستان وجود خارجی ندارد و صرفا فعالیت آن در حد فضای رسانه به ویژه در بستر و پلتفرم "فیس بوک" می باشد.

وی همچنین در ادامه بیانات خود افزود: تنها پذیرفتن مسئولیت حملات، تاسیس و ایجاد کننده یک گروه نیست بلکه برای تشکیل یک سازمان فعالیت و کار تشکیلاتی لازم است که متاسفانه تحریک جهاد پاکستان از آن بی بهره می باشد.

از سوی دیگر، عبدالسید محقق و روزنامه نگار اظهارات خود را این چنین بیان می کند: پذیرفتن مسئولیت حملات علیه ارتش پاکستان از سوی این سازمان دو حالت دارد، یا تحریک جهاد پاکستان همسو و هم عقیده با تحریک طالبان پاکستان به جنگ با هیئت حاکمه نظامی برخواسته است و یا نقشه های پنهانی در سر دارد.

وی همچنین در پایان سخنان خود افزود: در آینده نزدیک مشخص خواهد شد که واقعیت تحریک جهاد پاکستان چیست، زیرا اگر این یک سازمان مخفی و مرتبط با تحریک طالبان پاکستان باشد، مطمئناً این رابطه نمی تواند برای مدت طولانی پنهان بماند.

ارسال نظر

 
1