خبر فوری

 
 
حمایت گروه های مذهبی پاکستان از مذاکرات طالبان
کد خبر :995801393

17:30 1397/10/29


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, پاکستان, طالبان,

برخی از گروه های فعال مذهبی پاکستان از مذاکرات طالبان حمایت می کنند.


 

به گزارش راز نيوز به نقل از بی بی سی، برخی از گروه های فعال مذهبی پاکستان از مذاکرات طالبان حمایت می کنند. گفتنی است نه تنها این گروه ها در گذشته به طور آزادانه از طالبان حمایت می کردند، بلکه اعضایشان نیز با شرکت در جنگ های طالبان، از این عمل به عنوان 'جهاد' یاد می کردند.

فضل الرحمن رئیس جمعیت علماء اسلام (ف)، حامد الحق رئیس جمعیت علما اسلام (س) و سراج الحق رئیس جماعت اسلامی طی مصاحبه های جداگانه با بی بی سی، علاوه بر حمایت از مذاکرات طالبان، اظهار امیدواری نیز کرده اند که این مذاکرات نتایج مثبتی خواهند داشت.

فضل الرحمن رئیس جمعیت علماء اسلام (ف) طی مصاحبه ای با بی بی سی گفته است که این گروه از همان ابتدا حل مشکل افغانستان را در مذاکرات می‌دید و مذاکرات فعلی را نیز با نگاه مثبت می نگرد.

 



وی افزود : " طالبان خواستار مذاکرات بود، و با درنظر گرفتن حقایق و وضعیت فعلی اقدام به انجام مذاکرات از سوی آمریکا نیز یک اقدام مثبت است."

فضل الرحمن در خصوص مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان گفت : باوجود آنکه در پایان دولت افغانستان باقی خواهد ماند، طالبان باید با نمایندگان این دولت نیز مذاکرات کند. وی خاطر نشان کرد :" جایی که خروج نظامیان آمریکایی مهم است، صلح و امنیت داخلی نیز حائز اهمیت بسزایی است."

فرزند رئیس سابق جمعیت علماء اسلام (س) حامد الحق نیز دور جدید مذاکرات را به عنوان اقدامی موثر و مثبت تلقی کرده است. گفتنی است حامد الحق فرزند سمیع الحق دارنده لقب پدر طالبان است؛ حامد الحق طی مصاحبه ای با BBC طی اشاره به قتل پدر خود ابراز داشت که قتل وی به دلیل خواسته او در رابطه با امنیت در افغانستان و پاکستان بوده است. وی با اشاره به یکی از آیات قرآن مجید گفت :" در قرآن نیز از صلح به عنوان خیر یاد شده است، اگر دو طرف بایکدیگر به مذاکرات بنشینند، صلح حاصله موجب امنیت جهان خواهد بود."

رئیس گروه سیاسی مذهبی جماعت اسلامی سراج الحق نیز همچون دیگر گروه ها مذاکرات طالبان با آمریکا را مثبت قلمداد کرده و گفته است : تنها راه حل مشکل افغانستان، مذاکرات است.

سراج الحق با ذکر این موضوع که طالبان ناگزیر به انجام مذاکرات با دولت افغانستان است گفت :" تنها راه حل مذاکرات با دولت افغانستان است و به جز این موضع، راه حل دیگری وجود ندارد."

 



لازم به ذکر است که پس از بیانیه دولت ترامپ در تیر ماه سال جاری در خصوص انجام مذاکرات با طالبان، در آبان ماه دیدار و مذاکرات مقامات آمریکایی با نمایندگان طالبان آغاز شد.

زلمی خلیل زاد نماینده خصوصی آمریکا برای ماموریت صلح افغانستان در سفر اخیر خود به پاکستان طی مصاحبه ای با بی بی سی اظهار داشت که قبل از این دیدار ها، با طالبان بر این امر که پس از دیدار با آمریکا، با دولت افغانستان نیز ملاقات خواهند کرد توافقی انجام شده است. اما طی خبرهای منتشر شده از طالبان، این گروه تاکنون آماده مذاکرات با دولت افغانستان نشده است.

ارسال نظر

 
1