خبر فوری

 
 
حمایت گروه های مذهبی مختلف از تظاهرات حزب تحریک لبیک پاکستان و محکومیت اقدامات سرکوبگرانه دولت
کد خبر :72793818

17:24 1400/01/30


برچسب ها : (حزب جمعیت علمای اسلام (ف, پلیس لاهور, تحریک لبیک پاکستان, رئیس کمیته رویت هلال ماه, سراج الحق, سفیر فرانسه, فضل الرحمان, مفتی منیب الرحمن, کمیته رویت هلال پاکستان,

به دنبال افزایش سطح درگیری ها میان نیروهای پلیس و رنجرز با طرفداران حزب تحریک لبیک پاکستان که اخیرا از سوی دولت پاکستان مورد ممنوعیت واقع شده است و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از افراد دو طرف گروه ها و احزاب مختلف مذهبی و سیاسی پاکستان ضمن محکوم نمودن اقدامات سرکوبگرانه دولت اسلام آباد حمایت همه جانبه خود را از حزب تحریک لبیک پاکستان اعلام نمودند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| به دنبال افزایش سطح درگیری ها میان نیروهای پلیس و رنجرز با طرفداران حزب تحریک لبیک پاکستان که اخیرا از سوی دولت پاکستان مورد ممنوعیت واقع شده است و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از افراد دو طرف گروه ها و احزاب مختلف مذهبی و سیاسی پاکستان ضمن محکوم نمودن اقدامات سرکوبگرانه دولت اسلام آباد حمایت همه جانبه خود را از حزب تحریک لبیک پاکستان اعلام نمودند.

بر اساس جزئیات منتشر شده، روز گذشته در پی یورش نیروهای پلیس به محل تحصن اعضای حزب تحریک لبیک پاکستان در میدان یتیم خانه شهر لاهور تعداد کثیری از اعضای این حزب دچار جراحت شده و نزدیک به سه تن از اعضای این حزب نیز در اثر شدت جراحات وارده ناشی از شلیک مستقیم نیروهای پلیس جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که از سوی دیگر، مقامات دولتی پاکستان در اظهاراتی مدعی شده اند که این اقدام پلیس تنها برای دفاع از نیروهای خود و دفع حمله طرفداران حزب لبیک پاکستان صورت گرفت، مقامات اسلام آباد همچنین مدعی شدند در نتیجه آشوب اعضای حزب تحریک لبیک پاکستان و یورش به نیروهای امنیتی دست کم 6 تن از نیروهای پلیس جان باختند.

بخوانید: ادامه تظاهرات در میدان یتیم خانه شهر لاهور، 6 پلیس جان باختند

در نتیجه این اقدامات سرکوبگرانه نیروهای امنیتی در شهر لاهور که منجر به زخمی شدن تعداد زیادی از اعضای حزب تحریک لبیک پاکستان شد، مفتی منیب الرحمان رئیس اسبق کمیته رویت هلال پاکستان، سراج الحق رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان و فضل الرحمان رهبر حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل در بیانیه های جداگانه اقدام دولت پاکستان در اعمال خشونت علیه تظاهرات کنندگان حزب تحریک لبیک پاکستان و همچنین اعمال ممنوعیت دسترسی مجروحان به امکانات درمانی را به شدت محکوم نمودند و خواستار تحقیقات در این زمینه شدند.

در این زمینه مفتی منیب الرحمان رئیس سابق کمیته رویت هلال پاکستان روز گذشته با اعلام فراخوان اعتصاب گسترده در سراسر کشور خواستار آزادی هرچه فوری تمامی اعضای تحریک لبیک پاکستان و بازپس گیری شکایت های تنظیم شده علیه آنان شد.

مفتی منیب الرحمان پس از نشست مهمی که به ریاست وی در مرکز دارالعلوم امجدیه در کراچی با حضور گروه های مختلف اهل تسنن برگزار گردید با حضور در جمع خبرنگاران طی سخنانی گفت: ما در نشست خبری خود در 26 فروردین ماه به دولت مشاوره دادیم که با رهبران حزب تحریک لبیک پاکستان به رایزنی و مذاکرات بپردازد.

وی اظهار داشت: به ما خبر رسیده است از حضور آمبولانس ها برای انتقال مجروحان درگیری روز گذشته به بیمارستان ممانعت به عمل آمده است و این نهایت ظلم و جنایت است، مردم در حال نفرین دولت هستند و شهروندان پاکستانی خارج از کشور در حال تماس با ما هستند و قرار است تظاهرات اعتراضی در این خصوص در مقابل کنسولگری پاکستان در بریتانیا برگزار گردد.

مفتی منیب الرحمان خاطرنشان کرد: ما درخواست می کنیم تمامی افراد بازداشت شده از سوی پلیس هرچه فوری آزاد و شکایت نامه های تنظیم شده علیه آنان بازپس گرفته شود.

وی افزود: ما به نشانه اعتراض فردا دوشنبه سی ام فروردین ماه را برای  اعتصاب سراسری در کشور اعلام میکنیم و امیدواریم تمامی کسبه بازار، تاجران و برادران بخش حمل و نقل همکاری های لازم را در این زمینه داشته باشند، از صنف کارخانه داران و صنعتگران نیز درخواست می کنیم فردا بازار بورس را نیز تعطیل نمایند.

وی گفت: ما از ابتدا صلح طلب بوده و خواهیم ماند، گلوله هایی که از مالیات پرداخت شده از سوی مردم تهیه شده است برای استفاده علیه خود آنان نیست.

از سوی دیگر مولانا فضل الرحمان رهبر حزب جمعیت علمای اسلام(ف) نیز در نشست خبری خود حمایت خود از فراخوان مفتی منیب الرحمان برای اعتصاب سراسری در کشور را اعلام نمود و گفت: آنچه که در لاهور صورت گرفت باعث ناراحتی و آزردگی خاطر مردم ما شده است.

وی با اشاره به سابقه برگزاری تحصن 126 روزه از سوی حزب حاکم و یورش و اشغال دفتر شبکه تلویزیون ملی پی تی وی دولت را به دلیل اعمال خشونت و سرکوب شدید اعضای حزب لبیک پاکستان به باد انتقاد گرفت.

وی افزود: مجروحان این حادثه و اجساد شهدا در بیمارستان ها محصور شده اند و دسترسی آمبولانس به آنان مسدود شده است.

رهبر حزب جمعیت علمای اسلام در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما درخواست می کنیم مفاد توافقنامه به امضا رسیده، طرفین این توافقنامه، عبارات دقیق این توافقنامه و افراد امضاء کننده آن به صورت تفصیلی در پارلمان مورد بررسی قرار گیرد و مردم را نیز از آن آگاه کنند، ما اکنون نیز معتقدیم که می توان مسئله را با استفاده از تدبیر و هوشمندی حل و فصل نمود.

سراج الحق رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان نیز با انتقاد از اقدامات دولت در سرکوب اعضای تحریک لبیک پاکستان به ویژه حادثه روز گذشته در لاهور خواستار تشکیل کمیته ویژه تحقیقات در این زمینه شد.

سراج الحق روز گذشته در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در لاهور ابراز داشت: قصد دولت از ابتدا مناسب نبوده است، کمیسیون قضایی ویژه برای بررسی دقیق حوادث لاهور تشکیل گردد و رهبران سیاسی و مذهبی نیز از روند اقدامات صورت گرفته در این زمینه به صورت مستمر آگاه شوند.

وی همچنین خواستار تشکیل جلسه شورای همبستگی ملی و علما در منطقه منصوره شد.

از سوی دیگر حزب ممنوع الفعالیت تحریک لبیک پاکستان از راهپمایی طولانی به مقصد اسلام آباد به همراه اجساد جان باختگان حادثه لاهور خبر داد.

بر اساس پیام صوتی علامه فاروق الحسن از رهبران حزب تحریک لبیک پاکستان قرار است اعضای این حزب به همراه اجساد جان باختگان حادثه لاهور در تحصن اسلام آباد حضور یابند.

در این پیام آمده است که اگر امروز اعضای حزب برای حفاظت از ساحت رسالت(ص) به خیابان ها نیایند بنابراین هیچ فرد حامی ساحت مقدس حضر رسول اکرم(ص) در پاکستان باقی نخواهد ماند.

وی افزود: بیایید همه این صحنه ها را با چشم خود ببینید، ما در اعتراض به عدم اخراج سفیر فرانسه از پاکستان به سمت اسلام آباد در حال حرکت هستیم.

بخوانید: وخامت اوضاع امنیتی لاهور در پی دخالت پلیس در تحصن تحریک لبیک پاکستان/ جان باختن 2 تن در نتیجه تیراندازی پلیس

ارسال نظر

 
1