خبر فوری

 
 
حمایت هیئت حاکمه نظامی پاکستان از طالبان خوب برای سرکوب جنبش PTM
کد خبر :410303811

17:49 1399/04/25


برچسب ها : PTM, ارتش پاکستان, پاکستان و طالبان, جنبش حفاظت پشتون, هیئت حاکمه پاکستان,

هیئت حاکمه پاکستان به منظور سرکوب قدرت سیاسی حزب ناسیونالیستی پشتون موسوم به جنبش حفاظت از پشتون PTM که معتقد به مبارزات پارلمانی است، درحال پشتیبانی از گروه طالبان به اصطلاح خوب در وزیرستان جنوبی است.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| هیئت حاکمه پاکستان به منظور سرکوب قدرت سیاسی حزب ناسیونالیستی پشتون موسوم به جنبش حفاظت از پشتون PTM که معتقد به مبارزات پارلمانی است، درحال پشتیبانی از گروه طالبان به اصطلاح خوب در وزیرستان جنوبی است که در نتیجه این حمایت، با هدف قرار گرفتن رهبران این جنبش از سوی گروه تروریستی طالبان خوب تحت حمایت ارتش پاکستان، وضعیت امنیتی منطقه روز به روز وخیم تر می شود.

طی روز های اخیر پس از کشته شدن عارف وزیر پسر عموی علی وزیر رهبر جنبش حفاظت از پشتون و عضو مجلس ملی در منطقه وانا از وزیرستان جنوبی توسط طالبان گود، طالبان و جنبش مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. رهبران جنبش اظهار داشتند که دشمن واقعی آنها در وانا طالبان خوب است که بازگشت آزادانه آنها به منطقه بدون حمایت تصمیم سازان این کشور نا ممکن بود،  و جنبش پشتون این گروه ترویستی را مسئول هدف قرار گرفتن رهبران خود می داند.

طبق مدعای جنبش، این دسته از گروه تروریستی طالبان پس از بازگشت به منطقه، ضمن تاسیس یک مرکز بزرگ، چهار دفتر نیز در نقاط مختلف تشکیل داده است که این مراکز و دفاتر در حال هدف قرار دادن رهبران جنبش حفاظت از پشتون و حتی مردم عادی هستند. بازگشت مجدد امنیت و صلح به منطقه تنها از راه مسدود کردن دفاتر این عناصر تروریستی امکان پذیر خواهد بود.

ناظران سیاسی فعالیت ها در مناطق قبایلی معتقدند که چند سال قبل هیئت حاکمه نظامی پاکستان به منظور پاکسازی وزیرستان جنوبی از جمله وانا از حضور عناصر تروریستی طالبان، جنبش غیر سیاسی PTM را در منطقه ترویج داد و جوانان پشتون نیز با حمایت از ارتش پاکستان، نقش اساسی در پاکسازی منطقه از حضور عناصر تروریستی طالبان ایفا کردند، که پس از آن عناصر تروریستی از این منطقه عقب نشینی کرده و تخلیه کردند؛ اما دو سال قبل زمانی که جنبش در عوض از گوش به فرمان بودن هیئت حاکمه نظامی تصمیم به ورود به سیاست پارلمانی و احیای حقوق مردم پشتون را اتخاذ کرد، تصمیم سازان نظامی مجددا با وارد کردن این عناصر تروریستی به منطقه، درگیری میان جنبش و طالبان را به راه انداختند.

براساس گفته تحلیل گران، پس از قتل نقیب الله محسود در کراچی، جنبش نیز طی اوج گیری به قدرت خاصی رسید و همچنین مردم معمولی نیز به برگزاری جلسه ها و صحبت کردن در فضای مجازی علیه طالبان پرداختند. علی وزیر نماینده مردمی در مجلس ملی در جلسه نهضت جنبش پختون مقابل اردوگاه پیشاهنگی وانا در 12 خرداد 1397 (2 ژوئن 2018) با به چالش کشیدن طالبان خوب، گفته بود که دیگر افراد مو بلند (طالبان) نمی توانند به فعالیت های خود در وانا ادامه دهند، که در نتیجه این سخنرانی پی تی ام همواره هدف حملات قرار گرفته و به علت حمایت هیئت حاکمه نظامی از طالبان خوب، این گروه تروریستی روز به روز درحال غالب آمدن بر این جنبش است.

هیئت حاکمه نظامی پاکستان هفت سال پیش مولوی نذیر احمد 45 ساله رهبر محلی طالبان خوب در وزیرستان جنوبی را به این بهانه که وی درحال مبارزه با طالبان افغانستان مخالف دولت است را تحت حمایت لجستیکی قرار داده و آن را از سرمایه های دولتی عنوان می کرد. ناگفته نماند این دسته از گروه طالبان (طالبان خوب) در خاتمه بخشی سایر گروه های طالبان نیز با هیئت حاکمه نظامی پاکستان همکاری انجام داده است. اما مولوی نذیر طی حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در سال 2013 به هلاکت رسید. پس از هلاکت مولوی نذیر احمد، باول خان ملقب به صلاح الدین ایوبی، عین الله ، ملنگ و تاج چهار تن از رهبران این گروه طالبان، با ترتیب بخشی و ساخت گروه های خود مناطق وانا را به چهار بخش تقسیم کردند و بزرگ ترین این مراکز، مرکز باول خان ایوبی ملقب به موسی قلعه با مساحت 1200 کانال واقع در 2 کیلومتری جنوب اردوگاه پیشاهنگی مرکز وانا شامل یک ویلای بزرگ و باغ میوه های سیب، هلو و زرد آلو است که هر فرمانده بر بخشی از آن کنترل دارد. همچنین یکی از دفاتر گروه خان، در دیره اسماعیل خان نیز است.

ارسال نظر

 
1