خبر فوری

 
حمایت برخی از جبهه های پاکستانی در برهه دشوار از عربستان سعودی، عربستان در پرونده خاشقچی تمامی جوانب عدالت را اجرا کرده است
کد خبر :1971341703

16:51 1399/12/12


برچسب ها : پاکستان, پاکستان و عربستان سعودی, خاشقچی, دولت فدرال, طاهر محمود اشرفی, عربستان سعودی, محمد بن سلمان, ولیعهد عربستان سعودی,

برخی از جبهه های داخلی پاکستان و در راس دولت فدرال این کشور با صدور بیانیه هایی جهت دفاع از عربستان سعودی، درحال سعی برای بهبودی بیشتر روابط با عربستان سعودی و ابراز همسبتگی هستند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| گزارش اخیر سازمان مخوف امنیتی ایالات متحده آمریکا، مقامات ارشد عربستان سعودی به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی را مسئول قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی عنوان کرده و آمده است که آژانس های امنیتی و اطلاعاتی عربستان از سال 2017 میلادی تحت کنترل محمد بن سلمان شاهزاده عربستان سعودی قرار دارند و بسیار بعید است که مقامات سعودی بدون تایید ولیعهد چنین عملیاتی را انجام دهند. طبق گفته آژانس اطلاعات ملی آمریکا، این عملیات توسط محمد بن سلمان تایید شده بود.

 

حمایت علما

روز شنبه وزارت امور خارجه پاکستان بیانیه ای به نفع عربستان سعودی بلکه محمد بن سلمان منتشر کرد و به دنبال آن روز یکشنبه قریب به هزار تن از علمای و مشایخ پاکستانی با شرکت در کنفرانس برگزار شده در لاهور، حمایت خود از عربستان سعودی را ابراز داشتند.

طاهر محمود اشرفی مشاور نخست وزیر برای هماهنگی بین ادیان و خاورمیانه و از افراد نزدیک به خاندان سلطنتی آل سعود، گفت : روز یکشنبه کنفرانسی در لاهور با شرکت هزار تن از علمای مذاهب مختلف برگزار شد، در این کنفرانس موضع وزارت امور خارجه پاکستان و عربستان سعودی تایید شد که در آن گفته شده بود عربستان سعودی در پرونده جمال خاشقچی تمامی جوانب عدالت و انصاف را رعایت کرده است.

 

کمک در شرایط دشوار، دوستی است

گفتنی است دو کشور پاکستان و عربستان سعودی روابط دیرینه ای دارند و در عربستان سعودی صدها هزار نیروی کار پاکستانی مشغول به کار هستند و ارز قابل توجهی به پاکستان ارسال می کنند. علاوه بر آن عربستان سعودی در برهه های دشوار کمک های مالی و وام نیز به پاکستان ارائه داده است. شمشاد احمد خان دیپلمات اسبق پاکستان در سازمان ملل متحد گفت: تصمیم پاکستان خردمندانه است، پاکستان با ابراز حمایت و همبستگی با عربستان سعودی، تصمیم عاقلانه ای گرفته است. حالا که عربستان سعودی دچار مشکل شده است، ما باید همبستگی کامل را با آن بروز دهیم.

وی افزود: اگر امروز کسی بگوید که ما از عربستان سعودی حمایت نکنیم، فردا همین سخن در مورد چین بیان می شود. ما هرگز از ایالات متحده یا هر کشور دیگری نپرسیده ایم که چرا با هند عامل تررویسم دولتی دوست شده است و چرا این کشور را به عضو گروه ویژه اقدام مالی FATF در آورده است. بنابراین ما باید از هر ترس فراتر رفته و با عربستان همبستگی داشته باشیم.

 

جریان انتقاد

همچنین برخی نیز حمایت پاکستان از عربستان سعودی در این زمینه را مورد انتقاد قرار می دهند. دکتر مهدی حسن رئیس سابق کمیسیون حقوق بشر پاکستان می گوید که پاکستان همواره در کنار عربستان سعودی بوده و این واکنش نیز دور از انتظار نبود. زیرا ما منافع اقتصادی با ریاض داریم، دولت عمران خان نیز مذهبی است که می خواهد عناصر مذهبی و مرتجعین را راضی نگه دارد.

ارسال نظر

 
1