خبر فوری

 
 
حزب ملی بلوچستان: پاکستان به خطرناک ترین کشور برای روزنامه نگاران تبدیل شده است
کد خبر :574730376

18:07 1399/05/08


برچسب ها : ارتش پاکستان, روزنامه نگار, هیئت حاکمه پاکستان,

سناتور حاصل بزنجو سخنگوی ارشد حزب ملی بلوچستان در بیانی پاکستان را به دلیل شکست در حفاظت از روزنامه نگاران، به خطرناک ترین کشور برای روزنامه نگاران توصیف کرد ...


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| سناتور حاصل بزنجو سخنگوی ارشد حزب ملی بلوچستان در بیانی پاکستان را به دلیل شکست در حفاظت از روزنامه نگاران، به خطرناک ترین کشور برای روزنامه نگاران توصیف کرد و گفت: سازمان های قدرتمند، عناصر خشونت طلب و سیاستمداران دارای نفوذ، در قتل روزنامه نگاران نقش دارند و به این سبب دور حاضر دشوار ترین زمان برای روزنامه نگاران به شمار می رود. اینکه تاکنون هیچگونه اقدام جدی برای دستگیری مجرمانی که در صدد سرکوب صدای برخواسته برای برجسته سازی ناکامی های دولت بر آمده اند، انجام نشده، باعث افسوس است. وی از دولت خواست تا هرچه زودتر عاملان دست اندر کار در قتل انور جان کیتران روزنامه نگار بلوچ در بارکهان را دستگیر کند. وی افزود: موضوع قتل انور جان و مشکلات سایر روزنامه نگاران و نگرانی های آنها در هر سطحی مطرح خواهد شد.

"گزارشات بدون مرز" اداره تحقیقاتی مستقر در پاریس، رتبه پاکستان را در فهرست آزادی 2020 خود از بین 180 کشور نا امن، در رده بندی 145 قرار داده است. این اداره با مسئول قرار دادن دولت و ارتش پاکستان در ظلم های علیه روزنامه نگاران، نوشت: آنها نمی توانند شاهد روزنامه نگاری مستقل باشند. هیئت حاکمه با سوء استفاده از کنترل خود بر رسانه ها، خبر هایی که مورد پسند نباشد را سانسور می کند. لازم به ذکر است این اداره پیش از این نیز خطاب به پاکستان خواستار پایان دادن به تهدید به روزنامه نگاران شده  و اظهار داشته بود، در صورت بروز هرگونه مشکلی برای روزنامه نگاران پاکستانی، پاکستان مسئول آن خواهد بود.

 

در نا امنی های اخیر بلوچستان نیز بیش از 30 روزنامه نگار به جرم پوشش دادن جنایات در جریان علیه ملت بلوچ، به قتل رسیده اند. حامد میر روزنامه نگار معروف پاکستانی که در سال 2013 به خضدار سفر کرده بود، گروه جوخه مرگ به دستور مستقیم ارتش پاکستان وی را مجبور به انجام مصاحبه با همسران بیوه نظامیانی کرد که در درگیری با جدایی طلبان مسلح بلوچ جان باخته بودند. به گفته حامد میر، این مصاحبه به صورت اجباری در نزدیکی یکی از پایگاه های ارتش پاکستان انجام شده بود. همچنین حامد میر طی تهدیدی از سوی عناصر قدرتمند، از پخش مصاحبه ماما رفیق و فرزانه مجید برای برجسته سازی مسئله افراد ربوده شده بلوچ در سال 2014 منع شده بود، اما پس از عدم موافقت حامد میر، وی در شهر کراچی هدف سوء قصد از سوی عناصر ناشناس قرار گرفت. گفتنی است حامد میر قبل از این حمله به برادر و شبکه خبری خود "جیو نیوز" گفته بود که در صورتی که او در اثر حمله ای کشته شد، آنها شکایت نامه ای علیه ظهیر اسلم رئیس سازمان آی اس آی پاکستان ثبت کنند.

ناگفته نماند ساجد حسین روزنامه نگار بلوچ نیز که در سوئد ربوده شده بود، پس از مدتی جسد شکنجه شده وی در حوالی رودخانه ای کشف شد. روند تهدید و تبعید روزنامه نگاران پاکستانی از جمله بلوچ به جرم افشای جنایات ضد بشری ارتش و هیئت حاکمه پاکستان از گذشته، ادامه دارد.

 

بخوانید: ابراز نگرانی آمریکا از حملات به روزنامه نگاران و محدودیت آزادی بیان در پاکستان

ارسال نظر

 
1