خبر فوری

 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | یکی از ذاکران شیعه پاکستانی به نام نوید عاشق بی ای در تاریخ 10 مهر (2 اکتبر) طی تیراندازی یکی از اعضای حزب لبیک یا رسول الله (ص) به نام ذیشان معروف به اسماعیل فرزند مظفر علی قوم جت به شهادت رسید.

مهاجم مذکورعضو گروه آصف اشرف جلالی رهبر حزب لبیک یا رسول الله (ص) است. وی طی بازجویی اعتراف کرده است که به دلیل سخنان تحریک آمیز آصف اشرف جلالی تصمیم گرفت نوید عاشق بی ای ذاکر شیعه را به شهادت برساند. وی از سخنرانی های آصف اشرف جلالی رهبر حزب لبیک یا رسول الله (ص) الهام گرفته بود.

در پی وقوع این حمله تروریستی علیه نوید عاشق بی ای ذاکر شیعه پاکستانی، گزارش مفصلی را در مورد تاریخچه و اقدامات تحریک لبیک پاکستان به نگارش در آورده ایم.

آصف اشرف جلالی کیست؟

آصف اشرف جلالی یکی از علمای اهل سنت پاکستان و یکی از رهبران تحریک لبیک پاکستان است. وی علوم ابتدایی دینی و معاصر را در شهر بکی شهرستان مندی باوالدین ایالت پنجاب آموخت. وی در سال 2002 میلادی از مدرسه دینی جامعه پنجاب با اخذ مدرک دکتری فارغ التحصیل شد. وی هچنین چند کتاب دینی نوشته است.

آصف اشرف جلالی در سال 2015 میلادی تحریک لبیک یا رسول الله را ایجاد کرد و تعداد زیادی از علما و مردم به آن پیوستند. این گروه مذهبی در سال 2017 میلادی تبدیل به حزب تحریک لبیک پاکستان شد که یکی از رهبران اصلی آن آصف اشرف جلالی بود. پس از گذشت مدتی از تاسیس این حزب اختلافاتی بین آصف اشرف جلالی و متوفی خادم حسین رضوی بر سر رهبری این حزب ایجاد شد و آصف اشرف جلالی از این حزب جدا شد و حزبی به نام حزب لبیک یا رسول الله (ص) را ایجاد کرد.

در اعتراضاتی که تحریک لبیک پاکستان در شهر لاهور به رهبری آصف اشرف جلالی برگزار شد، وی با دولت مذاکره کرد و پس از دستیابی به اهداف خود دستور اتمام تظاهرات را صادر کرد. اما در اعتراضات تحریک لبیک پاکستان که در شهر اسلام آباد و راولپندی به رهبری خادم حسین رضوی برگزار شد، اعضای این حزب با نیروهای پلیس درگیر شده و طی این درگیری چند نفر زخمی شدند.

این امر موجب اختلاف بین دو رهبر این حزب و خارج شدن آصف اشرف جلالی از آن شد. وی اعلام کرد که من از این پس عضوی از تحریک لبیک پاکستان نیستم و اغتشاشات اعضای این گروه ربطی به من ندارد.

با این وجود آصف اشرف جلالی در مواردی با تحریک لبیک پاکستان هم راستا شد و زمانی که حافظ سعد حسین رضوی رهبر این حزب و برخی از رهبران ارشد آن بازداشت شدند، از دولت خواست تا آن ها را آزاد کند.

وی همچنین سخنرانی های تندی نسبت به شیعیان بخصوص ذاکران شیعه ایراد کرده است که شهادت یک ذاکر شیعه توسط یکی از اعضای حزب لبیک یا رسول الله (ص) از نتایج آن است.

 

بررسی مکتب بریلوی

هر چند اکثر مردم پاکستان بریلوی هستند اما این مکتب حضور کمرنگی در تاریخ سیاسی پاکستان داشته است. اکنون تعدادی از سخنرانان و سازمان های بریلوی با استفاده از رسانه ای اجتماعی و اعتراضات گسترده خیابانی، ورود پررنگی به سیاست داشته اند.

مکتب بریلوی یک چنبش اصلاح گرایانه است که در اواخر قرن نوزدهم در شهر «بارلی» هند به وجود آمد. پیروان این مکتب بر خلاف دیوبندی های عقلگرا، حضرت محمد (ص) و صوفیان را گرامی می دارند و نیز مناسک وابسته به «مزار» را انجام می دهند. این مسئله باعث شده است تا محققان، مکتب بریلوی را به عنوان چهره غیرسیاسی اسلام بشناسند.

آغاز حمایت دولت و ارتش پاکستان از جنبش های دیوبند و جماعت اسلامی

از دهه 1970 میلادی، دولت و ارتش پاکستان از افراد و سازمان های مرتبط با جنبش های دیوبند و جماعت اسلامی حمایت کردند. حکومت دیکتاتوری ضیاء الحق بر پاکستان در سال های 1977 تا 1988 میلادی، مبانی این گروه ها را مطابق با خواست خود برای اسلام سازی پاکستان دانست.

اعضای جنبش های مذکور نیز سیاست های مذهبی و اجتماعی ضیاء الحق را قانونی دانستند. حمله ی اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان در سال 1979 میلادی موجب شد که پاکستان، آمریکا و عربستان گروه های مرتبط با جنبش های دیوبند و جماعت اسلامی را تامین مالی و نظامی کنند.

آن ها فکر می کردند که این جنبش ها به بهترین وجه موجب مشروعیت جهاد مسلحانه علیه «کمونیسم بی خدا» شوند. پس از خروج شوروی از افغانستان، پاکستان از طالبان، فارغ التحصیلان مدارس دیوبندی، حمایت کرد.

این امر موجب هراس جامعه بریلوی شد و آن ها ترسیدند که جنبش دیوبندی ها مبانی خود را بر مبانی دیگر گروه های مذهبی تحمیل کنند.

حمایت پرویز مشرف و آصف زرداری از مکتب بریلوی

در مقابله با افراط گرایی الهام گرفته شده از طالبان، دولت و ارتش پاکستان دست به حمایت از گروه هایی زدند که معتقد بودند آن ها می توانند با گفتمان مذهبی افراط گرایان مقابله کند.

این اقدامی بود که پرویز مشرف در سال 2006 میلادی با ایجاد شورای ملی ترویج تصوف به منظور ترویج اسلام صوفیانه در برابر تروریسم انجام داد.

پس از پرویز مشرف، آصف علی زرداری رئیس جمهور وقت و رئیس حزب مردم پاکستان، رویکرد ترویچ تصوف را به عنوان ابزاری برای مقابله با افراط گرایی به صورت رسمی به پیش ببرد.

حزب مردم پاکستان با انتشار بیانیه ای در سال 2008 میلادی به صراحت صوفیان را با عدم خشونت و اسلام را با تعالیم صوفیه یکی دانست. رهبران و سازمان های بریلوی اکنون به طور آشکار در حال مبارزه با تحریک طالبان پاکستان هستند.

طاهر القادری، دانشمند بریلوی مشهور ساکن در کانادا، با استفاده از این شرایط به سرعت خود را به عنوان واسطه ای میان بریلوی ها و سازمان های حکومت پاکستان تثبیت کرد.

وی مشتاق تماس با ارتش پاکستان بود. وی دائما مسئولین منتخب را به صورت سیستماتیک فاسد توصیف می کرد و ارتش را به عنوان تنها سازمانی که می تواند آینده پاکستان را تامین کند، ستایش می کرد. وی به صراحت تحریک طالبان پاکستان را محکوم کرد و از ارتش خواست تا این گروه تروریستی را ریشه کن کند. وی همچنین حزب سیاسی خود را با نام «تحریک عوامی» ایجاد کرد.

وی در سال 2012 و 2014 میلادی به پاکستان بازگشت و اعتراضات گسترده ای را علیه دو دولت منتخب در پاکستان برگزار کرد. این اعتراضات و بازگشت شکوهمندانه وی که با استقبال طرفداران و کارکنان حزبش انجام شد، بدون حمایت ارتش پاکستان ممکن نبود.

بر خلاف تاثیرگذاری طاهر القادری، حزب سیاسی وی توفیق چندانی به دست نیاورد. پیش از تشکیل حزب تحریک لبیک پاکستان، احزاب سیاسی بریلوی نتوانسته بودند حمایت سیاسی قابل توجهی به دست بیاورند.

بررسی حزب تحریک لبیک پاکستان و چگونگی تشکیل آن

در بین احزاب سیاسی مکتب بریلوی، هیچ حزب دیگری در سیاست مانند تحریک لبیک پاکستان TLP که در ماه سپتامبر سال 2017 میلادی با رهبری خادم حسن رضوی تشکیل شد، نتوانسته است به این سرعت و در مدت زمان کم محبوبیت کسب کند.

حزب تحریک لبیک پاکستان یکی از گروه های مذهبی پاکستان می باشد که تبدیل به یک گروه افراط گرا شده است. اعضا و طرفداران این حزب به دلایل مختلف از جمله توهین به پیامبر اسلام (ص) و ناموس رسالت اقدام به برگزاری اغتشاشات کرده و چندین مامور پلیس را زخمی کردند. به اموال عمومی و دولتی آسیب رساندند و چند نفر از جمله چند مامور پلیس را به قتل رساندند.

شخصیت و مواضع متوفی خادم حسین رضوی رهبر سابق تحریک لبیک پاکستان

متوفی خادم حسین رضوی نقش اساسی در مقبولیت سریع حزب تحریک لبیک پاکستان داشت. وی به سخنرانی های شفافش معروف بود و در سخنرانی های خود از کلماتی که بین مردم فحش به حساب می آید بدون هیچ ابایی استفاده می کرد.

متوفی خادم حسین رضوی، رهبر سابق تحریک لبیک پاکستان با هوشمندی موضوع تغییر در فرم انتخاباتی را دفاع از اعتقادات مذهبی بریلوی دانسته بود. وی همچنن گفته بود که اصلاح این روند تنها از طریق نفوذ سیاسی امکان پذیر است.

آنچه که متوفی خادم حسین رضوی رهبر سابق این حزب را از دیگران متمایز می کرد این بود که وی علاوه بر داشتن شخصیتی کاریزماتیک، توانایی القای احساس قربانی شدن مکتب بریلوی در پیروان آن را در خود داشت. وی در سخنرانی های خود از ترکیب شعر اردو و پنجابی با کمی شوخ طبعی استفاده می کرد.

تبدیل شدن متوفی خادم حسین رضوی رهبر سابق حزب تحریک لبیک پاکستان ازیک کارمند دولت به یک شخصیت برجسته بریلوی، نتیجه استفاده هوشمندانه از هیجان و رسانه های اجتماعی است. وی از رهبران بریلوی از جمله طاهرالقادری انتقادات شدیدی کرده بود و وی را به دلیل انتقاد از ممتاز قادری ( پلیس اعتراض کننده به فرماندار ایالت پنجاب به دلیل انتقاد او از قوانین توهین به مقدسات که ترور شد. ) و معرفی خود به عنوان فردی میانه رو همانند مبلغان مسیحی توصیف کرد.

مواضع  و اقدامات تند متوفی خادم حسین رضوی رهبر تحریک لبیک پاکستان و اعضای آن نسبت به شیعیان

متوفی خادم حسین رضوی رهبر تحریک لبیک پاکستان اذان با انتقادات شدید از مذهب شیعه، عزاداری شیعیان برای اهلبیت پیامبر را در سخنرانی هایش مورد تمسخر قرار می داد.

این مسئله زمانی به اوج خود رسید که آصف اشرف جلالی به ساحت مقدس حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) توهین کرد و به زندان افتاد. اما مدتی بعد دولت پاکستان که حتی آزادی وی در ازای پرداخت جریمه یا گرو گذاشتن وثیقه را نپذیرفته بود، زمانی که کارکنان و طرفداران حزب تحریک لبیک پاکستان برای توهین به پیامبر اسلام (ص) اقدام به برگزاری تظاهرات کرده بودند، برای پایان دادن به این تظاهرات و اعتراضات با رهبران این حزب توافقاتی انجام داد که یکی از شرایط اصلی آن آزادی آصف اشرف جلالی بود.

سه روز پس از توافق بین دولت پاکستان و تحریک لبیک پاکستان، دادگاه، آزادی آصف اشرف جلالی از رهبران این حزب را در ازای پرداخت 100 هزار روپیه پذیرفت. 

وی حتی پس از آزادی نیز به اقدامات افراط گرایانه و تفرقه افکن خود ادامه داد و با برگزاری اجلاس "سیاست معاویه زنده باد" در سالروز ولادت امام حسین (ع) در سال گذشته از اقدامات معاویه حمایت و از اقدامات امیرالمومنین علی (ع) انتقاد کرد. این اقدام وی حتی انتقاد علمای اهل سنت را در پی داشت و برخی از آن ها حمایت از اقدامات معاویه را مخالفت با اقدامات و سیاست امیر المومنین علی (ع) و انکار خلفای راشده دانستند. از نظر آن ها مخالفت با سیاست امیرالمومنین علی (ع) انحراف از عقاید اهل سنت است.

با وجود ممنوعه اعلام شدن تحریک لبیک پاکستان، فعالیت آن ها بطور گسترده ای ادامه داشت و پس از مذاکرات بین دولت و رهبران ارشد این حزب، نام آن از فهرست گروه های ممنوعه خارج شد. دولت با این اقدامات ضعیف خود، این گروه و اعضای آن را به حال خود رها کرد و باعث شد این گروه افراط گرا فضای مناسبی برای انجام اقدامات افراط گرایانه خود بدست آورد.

از جمله نتایج اقدامات ضعیف دولت نسبت به حزب تحریک لبیک پاکستان این است که اعضای این حزب افراط گرا چند بار به دلایل مختلف سعی در جلوگیری از حرکت دسته های عزای امام حسین (ع) از جمله دسته عزاداری شیعیان در منطقه کراچی نو در روز 21 صفر سال 2018، داشته و حتی در آن موقع به سمت شیعیان سنگ پرتاب کردند. همچنین 2 نفر از افراط گرایان این حزب به دلیل تیراندازی پلیس به هلاکت رسیدند.

برخی از منابع اعلام کرده اند که تحریک لبیک پاکستان که مدتی پیش ممنوعه اعلام شده بود، به دستور عربستان و به منظور تفرقه افکنی بین اهل سنت و شیعیان از لیست گروه های ممنوعه خارج شده است. اعضای این گروه در کنار اعضای گروه های تکفیری-ترریستی لشکر طیبه و سپاه صحابه با قرار دادن نام معاویه و یزید (علیهم العنه) بین اصحاب پیامبر اسلام (ص)، در حال تشکیل پرونده علیه جوانان شیعه به دلیل لعن کردن آن ها هستند.

برخی از پرونده هایی که علیه جوانان شیعه توسط آن ها تشکیل شده است، به دلیل تولید محتوا علیه آن دو ملعون در گروه های واتس اپ می باشد.

اعضای این گروه افراط گرا در تهدید، آزار دادن و حمله به خانه های شیعیانی که در مناطق سنی نشین ساکن هستند، نقش دارند.

شیعیان پاکستان اما بیکار ننشسته و اقداماتی علیه این حزب افراط گرا و رهبران آن انجام داده اند.

در تاریخ 5 خرداد سال 1401، آصف اشرف جلالی رهبر حزب لبیک یا رسول الله (ص) و توهین کننده به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا (س)که قرار بود یک جلسه عمومی در بخش نشتر پارک منطقه سولجر بازار شهر کراچی با عنوان کنفرانس "تمام اهل سنت سند" و به منظور ایجاد تفرقه بین اهل سنت و شیعیان این شهر برگزار کند، با ثبت شکایت نامه توسط شیعیان شهر کراچی در مراکز پلیس این شهر، اجازه برگزاری این جلسه عمومی لغو شد.

برخی از افراط گرایان تحریک لبیک پاکستان در تاریخ 7 شهریور سال 1400 به خانه ی شیعیان منطقه اورنگی تاون شهر کراچی حمله و ساکنان این خانه ها را به مرگ تهدید کردند. علما و شیعیان شهر کراچی علیه این اقدام شکایت نامه تنظیم کرده و خواستار دستگیری عاملان این حمله شدند.

برخی از سازمان های دولتی پاکستان به دلیل اقدامات افراط گرایانه و ضد دولتی حزب تحریک لبیک پاکستان، آن را گروهی حمایت یافته توسط هند معرفی کردند و گفتند که طی تحقیقات ما 15 مورد از صفحات شبکه های اجتماعی وابسته به گروه های مذهبی پاکستان که محتوای تفرقه افکن تولید می کنند، در هند فعال هستند.

حذف شرط اعتقاد رای دهندگان به خاتمیت حضرت محمد (ص) در فرم های انتخاباتی

حزب تحریک لبیک پاکستان در سال 2017 میلادی زمانی که یک اعتصاب طولانی مدت 3 هفته ای را سازماندهی کرد، مورد توجه قرار گرفت. این اعتصاب در مخالفت با تغییر فرم های انتخاباتی آغاز شد که تصور می شد اعتقاد رای دهندگان به خاتمیت حضرت محمد (ص) را نادیده می گیرد.

دولت استدلال کرد که این تغییر به دلیل خطای یک دفتر منتسب به علما بوده است اما حزب تحریک لبیک پاکستان مدعی شد که کرامت حضرت محمد (ص) نقض شده و این نشانه تمایل دولت پاکستان برای مشروعیت دادن به فرقه احمدیه (فرقه ای که قائل به خاتمیت پیامبر (ص) معتقد نیست.) می باشد.

این اعتصاب با توافق بین دولت و حزب تحریک لبیک پاکستان به پایان رسید. توافق طرفین توسط ارتش پاکستان انجام شد و یک مقام از سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) نیز به عنوان ضامن، توافقنامه را امضا کرد.

طبق توافقنامه وزیر قانون گذاری پاکستان استعفا داد و دولت معترضان دستگیر شده را آزاد کرد. علاوه بر این هیئتی با حضور حزب تحریک لبیک پاکستان برای بررسی اقدامات پلیس علیه معترضان شکل گرفت.

آنچه واضح است این است ک نقش ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) در مذاکرات توافق، مشروعیت دادن به حزب تحریک لبیک پاکستان و برتری این حزب در بین سازمان های بریلوی بوده است. در مدت زمان کوتاهی این حزب حمایت تعداد زیادی از رهبران و سازمان های بریلوی را بدست آورد.

فعالیت های سیاسی گسترده حزب تحریک لبیک پاکستان

در مبارزات انتخاباتی بعدی، این حزب بر دفاع از عزت پیامبر و حفاظت از اماکن مذهبی بریلوی و حفظ قوانین کفر در پاکستان تاکید داشت. اینکه این حزب با هیچ حزبی حتی احزاب بریلوی متحد نشد، پیام خاصی داشت. این حزب صرفا خود را در اردوگاه بریلوی قرار می داد و صریحا گفتمان فرقه ای را به کار می برد.

این حزب با بهره گرفتن از رسانه های اجتماعی، آهنگ ها، شعارهای تند و غیره نظر رای دهندگان را به خود جلب کرد. این حزب همچنین حضور فعالی در رسانه های اجتماعی دارد و برخی از خوانندگان و مبلغان مذهبی محبوب به این حزب پیوسته اند.

این حزب نتوانست هیچکدام از کرسی های شورای ملی را بدست آورد و تنها دو کرسی را در مجمع ایالتی سند به دست آورد. با این وجود این حزب از نظر تعداد آرا، چهارمین حزب بزرگ پاکستان شد. بیش از تعداد کرسی های کسب شده توسط  این حزب، تعداد آرای آن قابل توجه بود. این حزب 2،234،316 رای کسب کرد.

این حزب در شکست حزب مسلم لیگ ن به رهبری نواز شریف در ایالت پنجاب نقش مهمی داشت. بر اساس نظرسنجی گالوپ پاکستان، 46 درصد از رای دهندگان به حزب تحریک لبیک پاکستان، قبلا به حزب مسلم لیگ ن رای داده بودند. حزب مسلم لیگ ن طی این انتخابات 9 درصد از سهم رای خود را از دست داد و شکست خورد.

آزادی زن مسیحی متهم به توهین کردن به پیامبر اسلام

این حزب هنگام تصمیم دادگاه عالی پاکستان برای آزادی آسیه بی بی، زنی مسیحی که به دلیل توهین به پیامبر چند سال در زندان بود، از طرفداران و کارکنانش خواست به خیابان آمده و علیه این تصمیم اعتراض کنند.

طرفداران و کارکنان حزب تحریک لبیک پاکستان به خیابان آمده و با ایجاد اغتشاش و آشوب، به اموال دولتی و عمومی آسیب رساندند. دولت پاکستان و رهبران حزب تحریک لبیک پاکستان توافقی برای خاموش کردن اغتشاشات کردند اما مدتی بعد دولت پاکستان متوفی خادم حسین رضوی رهبر تحریک لبیک پاکستان و ده ها نفر از اعضای این حزب را بازداشت کرد و او به همراه 4 نفر از همراهانش در شعبه ویؤه مبارزه با تروریسم دادگاه لاهور، به اتهام شوراندن مردم و آسیب رساندن به اموال دولتی و عمومی محکوم شد.

پس از مدتی دولت پاکستان و رهبران حزب تحریک لبیک پاکستان با یکدیگر توافقاتی انجام دادند که در نتیجه آن رهبران این حزب تصمیم دادگاه برای آزادی آسیه بی بی پذیرفته و عدم صدور فتوای کفر و واجب القتل بودن وی را اعلام کردند. در نتیجه دولت، متوفی خادم حسین رضوی رهبر تحریک لبیک پاکستان را به قید ضمانت آزاد کرد.

انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز نسبت به پیامبر اسلام (ص) توسط مجله شارلی ابدو فرانسه

مدتی بعد مجله شارلی ابدو کاریکاتورهای توهین آمیز نسبت به پیامبر اسلام (ص) را منتشر کرد. رهبران تحریک لبیک پاکستان در واکنش به این اقدام مجله فرانسوی، اقدام به برگزاری تظاهرات گسترده کرده و خواستار اخراج سفیر فرانسه از پاکستان شدند.

مدتی بعد فردی به نام ظهیر حسن محمود، یک شهروند 25 ساله پاکستانی در مقابل دفتر سابق مجله شارلی ابدو در پاریس به مردم حمله کرد و موجب زخمی شدن 2 شهروند فرانسوی شد. وی در اعترافات خود گفته بود که این اقدام را به خاطر همه ی علمای اهل سنت بخصوص الیاس قادری یکی از رهبران تحریک لبیک پاکستان انجام داده است.

وی همچنین اعتراف کرد که نمی دانست دفتر مجله فرانسوی به مکان دیگری منتقل شده است و قصد داشت با ورود به دفتر این مجله به کارمندان آن حمله کند.

دولت پاکستان به حزب تحریک لبیک پاکستان وعده داد که موضوع توهین به پیامبر اسلام را پیگیری خواهد کرد و حتی موضوع اخراج سفیر فرانسه در مجلس پاکستان نیز راه یافت. اعضا و طرفداران حزب تحریک لبیک با دادن فرصت به دولت برای پیگیری موضوع، اعتراضات خود را متوقف کردند. در نتیجه ی این اعتراضات سفیر فرانسه از پاکستان رفت و تا مدتی فرانسه در پاکستان سفیر نداشت.

فوت خادم حسین رضوی رهبر سابق تحریک لبیک پاکستان

در چنین شرایطی متوفی خادم حسین رضوی اثر سکته قلبی از دنیا رفت و فوت ناگهانی وی شوک شدیدی به این حزب وارد کرد. حافظ سعد حسین رضوی پسر متوفی خادم حسین رضوی با تصمیم رهبران تحریک لبیک پاکستان، رهبری حزب تحریک لبیک پاکستان را بر عهده گرفت.

جالب اینکه پس از درگذشت وی علاوه بر مقامات دولتی و ارتش پاکستان، گروه تروریستی تحرک طالبان پاکستان نیز درگذشت وی را تسلیت گفت و از این حزب به دلیل دفاع از ناموس رسالت و مخالفت با توهین به پیامبر اسلام (ص) حمایت کرد.

حزب تحریک لبیک پاکستان در دوران رهبری خادم حسین رضوی به دلایل مختلف از جمله توهین به پیامبر و ناموس رسالت اغتشاشات ضد دولتی و تجمعات غیرقانونی زیادی به راه انداخت و تعدادی از اعضای ارشد این حزب به دلیل برگزاری تجمعات غیر قانونی و آسیب رساندن به اموال دولتی و عمومی توسط دادگاه محاکمه شدند. بسیاری از اعضای این حزب نیز دستگیر شدند که برخی از آن ها آزاد شده و تعداد زیادی از آن ها هنوز زندانی هستند.

حافظ سعد حسین رضوی رهبر جدید تحریک لبیک پاکستان

حافظ سعد حسین رضوی رهبر کنونی تحریک لبیک پاکستان به عنوان رهبری خوش اخلاق و فعال در این حزب شناخته می شود. وی پیش از فوت پدرش مسئولیت بخش رسانه ای حزب تحریک لبیک پاکستان را بر عهده داشت و در شبکه های اجتماعی بسیار فعال بود.

سیاست حزب تحریک لبیک پاکستان در زمان متوفی خادم حسین رضوی سختگیرانه بود اما از آن جایی که پسرش با دانشجویان و جوانان ارتباط خوبی دارد، انتظار می رفت که سیاست های این حزب متعادل تر شود.

پس از مدتی اغتشاشات و تجمعات اعضا و طرفداران حزب تحریک لبیک پاکستان به دلیل پایان یافتن مهلت این حزب به دولت برای اخراج سفیر فرانسه و پیگیری مسئله توهین مجله فرانسوی به پیامبر اسلام و ناموس رسالت، از سر گرفته شد.

درج نام حافظ سعد رضوی رهبر تحریک لبیک پاکستان در فهرست مظنونان به تروریسم و دستگیری وی

حکومت ایالتی پنجاب نام حافظ سعد حسین رضوی رهبر تحریک لبیک پاکستان و 134 نفر از اعضای این حزب را در فهرست برنامه شماره چهارم (فهرست مظنونان به تروریسم) به مدت 3 سال به اتهام تفرقه پراکنی، برگزاری تجمعات و اعتراضات علیه دولت پاکستان، درج کرد. وی پس از چند روز پس از اعلام برگزاری راهپیمایی "ناموس رسالت" به منظور اعتراض به عمل نکردن دولت پاکستان به وعده هایش در مدت زمان معین، دستگیر و زندانی شد.

پس از دستگیری وی کارکنان و طرفداران حزب تحریک لبیک پاکستان در بیشتر شهرهای ایالت پنجاب و چند شهر مهم پاکستان از جمله شهر کراچی به خیابان ها آمده و با نیروهای پلیس و رنجرز درگیر شدند.

آن ها با ایجاد شورش و آشوب در شهرهای پاکستان، اموال عمومی و دولتی را به آتش کشیدند و شیشه های خودروها را شکسته و آن ها را منهدم کردند. آن ها همچنین به مراکز پلیس در شهرهای مختلف ایالت پنجاب هجوم برده و ماموران پلیس را مورد ضرب و شتم قرار دادند. طی این درگیری ها چندین مامور پلیس و اغتشاشگر زخمی شدند. 3 نفر از اغتشاشگران و 6 مامور پلیس زخمی شده به دلیل شدت جراحات وارده جان باختند. تعداد زیادی از اغتشاشگران نیز توسط پلیس دستگیر و زندانی شدند.

درج نام حزب تحریک لبیک پاکستان در فهرست گروه های ممنوعه

پس از این درگیری ها کابینه دولت و پارلمان پاکستان پیشنویسی امضا کردند که بر اساس آن تحریک لبیک پاکستان یک حزب ممنوعه اعلام شد.

تعداد زیادی از احزاب و شخصیت های سیاسی و مذهبی از جمله مفتی منیب الرحمن رئیس سابق کمیته رویت هلال پاکستان، مولانا فضل الرحمن رهبر حزب جمعیت علمای اسلام (ف) و سراج الحق رهبر حزب جماعت اسلامی پاکستان در پی این تصمیم و دستگیری رهبر تحریک لبیک پاکستان از اقدامات دولت پاکستان در سرکوب اغتشاشگران و جلوگیری از دسترسی آن ها به امکانات درمانی انتقاد و از اغتشاشات کارکنان و طرفداران این حزب حمایت کردند.

پس از این اغتشاشات، وزارت کشور پاکستان ممنوعیت سخنرانی رهبران حزب تحریک لبیک پاکستان را بویژه در مساجد ممنوع اعلام کرد. همچنین حساب های فیس بوک و گروه های واتس اپ تمامی رهبران این حزب مسدود شد. بخش جرایم سایبری پاکستان نیز تحقیقات خود را از فعالیت های تحریک لبیک پاکستان در شبکه های اجتماعی آغاز کرد.

دولت پاکستان حتی اعلام کرد که شهروندان پاکستانی مقیم کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اگر در شبکه های اجتماعی محتوایی متعلق به تحریک لبیک پاکستان را منتشر کنند، گذرنامه آن ها باطل شده و از کشور مقیم دی پورت و اخراج خواهند شد. آن ها حتی از هرگونه سفر خارجی محروم خواهند شد.

طی این تصمیم دولت پاکستان، 413 تن از شهروندان این کشور که در کشورهای عربی ساکن بودند، به دلیل تخلف و حمایت از تحریک لبیک پاکستان زندانی شده و پس از مدتی دی پورت و به نهاد های امنیتی پاکستان تحویل داده شدند.

در این میان گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان نیز با انتقاد از دولت پاکستان برای عمل نکردن به وعده های خود، سرکوب اغتشاشات اعضا و طرفداران تحریک لبیک پاکستان و زندانی کردن رهبران این حزب انتقاد و از مواضع و اقدامات این حزب حمایت کرد.

این گروه ترورسیتی حتی اعلام کرد که تقاص خون جان باختگان تحریک لبیک پاکستان را از دولت این کشور خواهد گرفت. این گروه تروریستی اعلام کرد که دولت پاکستان غیر قابل بوده و تنها راه برای ما تقابل مسلحانه با آن است.

پس از این اغتشاشات، پلیس اعلام کرد که پرونده دیگری علیه حافظ سعد حسین رضوی رهبر تحریک لبیک پاکستان، اعجاز رسول، محمد قاسم و دیگر اعضای ارشد حزب تحریک لبیک پاکستان به اتهام قتل و اقدام به قتل تشکیل شده است. علاوه بر این علیه تعداد زیادی از اعضای این حزب به اتهامات مختلف از جمله آتش زدن اموال عمومی و دولتی، آدم ربایی و تروریسم پرونده تشکیل شده بود.

ارائه قطعنامه اخراج سفیر فرانسه به مجلس پاکستان و پایان اغتشاشات

دولت پاکستان پس از اغتشاشات کارکنان و طرفداران حزب تحریک لبیک پاکستان قطعنامه اخراج سفیر فرانسه را به مجلس پاکستان ارسال کرد.

رهبران حزب تحریک لبیک پاکستان در پی این تصمیم دولت پاکستان پایان اغتشاشات خود را اعلام کرده و تلاش برای رفع ممنوعیت حزب تحریک لبیک پاکستان را آغاز کردند.

مذاکرات رهبران حزب تحریک لبیک پاکستان آغاز شد و طرفین چند ماه با یکدیگر مذاکره کردند.

حذف نام حزب تحریک لیبک پاکستان از گروه های ممنوعه و آزادی رهبر این حزب

پس از چند ماه مذاکرات بین دولت و رهبران حزب تحریک لبیک پاکستان، وزارت کشور پاکستان نامه ای از جانب دولت ایالت پنجاب در مورد حذف نام این گروه از لیست گروه های ممنوعه را به وزارت حقوق این کشور ارسال کرد.

پس از موافقت کابینه دولت پاکستان با خروج نام حزب تحریک لبیک پاکستان از لیست گروه های ممنوعه، شیخ رشید وزیر سابق کشور پاکستان دستور آن را صادر کرد. همچنین تمام محدودیت های 577 نفر از اعضای این گروه برداشته شد. همچنین اعلام شد که در مورد افرادی از این حزب که دارای پرونده در دادگاه ها هستند، موضع ملایم تری اتخاذ خواهد شد.

یکی از رسانه های پاکستانی به نام "گوگلی نیوز" اعلام کرد: برخی از وزرای پاکستان اعلام کرده اند که لغو ممنوعیت حزب تحریک لبیک پاکستان خواست تمام اعضای کابینه دولت نبوده و توسط برخی از وزرا گرفته شده است. آن ها هشدار دادند که گروه های ممنوعه دیگر مانند سپاه صحابه، لشکر طیبه و جنبش ملی متحد الطاف حسین نیز می توانند اکنون برای برداشته شدن ممنوعیت خود اعتراض کنند، زیرا جرایم اعضای تحریک لبیک پاکستان با این گروه ها مشابه است.

آن ها گفتند که با لغو ممنوعیت حزب تحریک لبیک پاکستان، وجهه پاکستان در سطح بین المللی تخریب شده و ممکن است سازمان های بین المللی از جمله گروه ویژه اقدام مالی به پاکستان فشار وارد کنند.

مدتی پس از خروج نام حزب تحریک لبیک پاکستان از فهرست گروه های ممنوعه، حافظ سعد حسین رضوی رهبر این حزب نیز آزاد شد و نام وی و 487 نفر از اعضای تحریک لبیک پاکستان از فهرست شماره چهارم (مبارزه با تروریسم) خارج شد.

رئیس شورای علمای شیعه پنجاب شمالی اعلام کرد: اگر تحریک لبیک می تواند احیا شود پس ما نیز می توانیم تحریک جعفریه را احیا کنیم. ثابت شده است که حکومت پاکستان به جای پذیرش قانون اساسی و قوانین کشور و عل آن ها، تنهازبن ور را می فهد. حکومت پاستان در حال مجبور کردن ما برای استفاده از شیوه ی تحریک لبیک پاکستان برای دستیابی به حقوقمان است.

نتایج اغتشاشات اعضای تحریک لبیک پاکستان در این کشور

از نتایج تاسف بار اغتشاشات اعضای تحریک لبیک پاکستان به بهانه توهین به پیامبر اسلام (ص) و ناموس رسالت، قتل یک شهروند سریلانکایی به نام پریانتا کومارا و آتش زدن جسد وی به اتهام توهین به پیامبر اسلام (ص) است.

وی که مدیر یک شرکت نساجی در شهر سیالکوت بود، به دلیل رنگ آمیزی دیوارهای شرکت شروع به کندن اعلامیه ها کرد. محتوای یکی از اعلامیه ها دعوت به شرکت در یک اجتماع مذهبی بود. برخی از کارکنان شرکت که از سختگیری های وی ناراحت بودند، اعتراض کرده و وی را متهم به توهین به پیامبر اسلام (ص) کردند.

وی از آن ها عذرخواهی کرد اما آن ها با تحریک مردم به وی حمله ور شده و پس از ضرب و شتم و قتل وی، جسد او را به آتش کشیدند.

برخی از اعضای تحریک لبیک پاکستان به دلیل اقدامات ضعیف دولت و فضای مناسب برای انجام اقدامات افراط گرایانه، اقدامات شرم آوری از جمله تجاوز به کودکان در مهدهای قرآنی و حتی کشتن کودکان را انجام داده ند.

قاری ساجد، امام جماعت مسجد محله برواله روستای پتن کلان شهرستان ایبت آباد ایالت خیبر پختون خوا و یکی از اعضای حزب تحریک لبیک پاکستان، 3 سال به دختران و پسران این روستا خواندن قرآن را آموزش می داد.

یکی از شاگردان دختر او از وی به خانواده خود شکایت کرد. زمانی که خانواده وی برای پرس و جو نزد وی رفتند، او فرار کرد. پس از مدتی اهالی روستا وی را دستگیر کردند و او طی بازجویی اعتراف کرد که از یک سال پیش تا کنون به کودکان تجاوز کرده است. گوشی همراه وی نیز حاوی تصاویر و کلیپ های کودکان برهنه بود.

قاری وقاص یکی از اعضای تحریک لبیک پاکستان در بخش عثمان والا منطقه تانه مندی شهرستان قصور ایالت پنجاب نیز که به کودکان قرآن آموزش می داد، یک کودک به نام شرجیل را به دلیل انجام ندادن تکالیف خود مورد ضرب و شتم قرار داد، این کودک از حال رفت و به بیمارستان منتقل شد و پس از مدتی از دنیا رفت. قاری وقاص در تاریخ 30 دی سال 1400 توسط پلیس بازداشت شد.

ارسال نظر

 
1