خبر فوری

 
 
حذف و سرکوب مخالفان، آخرین تلاش ارتش پاکستان برای اثبات قدرت و نفوذ خود در کشور
کد خبر :2058701935

18:03 1399/02/16


برچسب ها : PTM, ارتش پاکستان, بلوچستان, جنبش تحفظ پشتون, خیبر پختون خوا, روزنامه نگار, سجاد حسین, سوئد, عارف وزیر, مناطق قبایلی,

ارتش پاکستان در آخرین مرحله از تلاش های خود سرکوب صداهای معترض مردمی، به قتل رهبران و روزنامه نگاران معترض توسط افراد ثالث روی آورده است تا از این طریق بتواند علاوه بر حذف افشاگران سیاست های پلید ارتش، خود را بیگناه جلوه دهد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| ابتدای ماه جاری(مه) میلادی در پاکستان  با حمله تروریستی به عارف وزیر از رهبران جنبش تحفظ پشتون همراه بود، افراد مسلح ناشناس عارف وزیر را زمانی که در مقابل منزلش واقع در منطقه وانا در حال قدم زدن بود به رگبار بستند و به علت شدت جراحات وارده در بیمارستانی خصوصی در اسلام آباد جان باخت.

جنبش تحفظ پشتون(PTM) با محکوم نمودن این حمله تروریستی، گروه موسوم به «طالبان خوب» که تحت حمایت ارتش پاکستان قرار دارد را عامل اصلی این اقدام تروریستی خواند.

قبیله عارف وزیر به همراه دیگر قبایل این منطقه بارها با سیاست تروریست پروری ارتش پاکستان در مناطق قبایلی و تبدیل این مناطق به مخفیگاه های طالبان مخالفت نموده و آن را مورد انتقاد قرار داده اند و بر همین اساس طی 14 سال گذشته رهبران قبایلی این منطقه همواره آماج حملات «طالبان خوب» و «طالبان بد» قرار گرفته اند و عارف وزیر نیز همچون 14 تن از بستگان و اعضای قبیله خود به علت اعتراض به حضور شبه نظامیان «جنبش طالبان پاکستان» توسط افراد وابسته به ارتش ترور شده است، با توجه به سیاست های ارتش پاکستان می توان گفت این آخرین فردی نیست که در این منطقه به علت اعتراض سرکوب شده است و این روند تا زمان پایان اعتراضات علیه ارتش پاکستان و سیاست هایش ادامه خواهد داشت.

عارف وزیر سال گذشته نیز به همراه علی وزیر پسر عموی خود از یک حمله تروریستی جان سالم به در برد، همچنین در جریان تیراندازی مستقیم نیروهای ارتش پاکستان 13 تن از اعضای جنبش تحفظ پشتون جان باختند.

از دو سال گذشته و پس از تشکیل «جنبش تحفظ پشتون» عارف وزیر به علت اتهامات بی اساس ارتش پاکستان در مجموع 15 ماه در بند زندان های امنیتی به سر برده است، وی اخیرا پس از آزادی مجددا فعالیت های خود علیه سیاست های ارتش پاکستان مبنی بر تبدیل مناطق قبایلی ایالت خیبر پختون خوا به مناطق تحت تصرف طالبان را آغاز کرده بود.

ارتش پاکستان از 15 سال گذشته تاکنون چندین عملیات نظامی در سطح خرد و وسیع در مناطق پشتون نشین ایالت خیبر پختون خوا انجام داده است،موضوعی که بارها و بارها از سوی رهبران مناطق قبایلی ایالت خیبر پختون خوا مورد انتقاد قرار گرفته و طبق گفته رهبران قبایلی این اقدام ارتش بخشی از تلاش های این نهاد برای نفوذ دادن مجاهدان افغان و شبه نظامیان طالبان پاکستان در مناطق قبایلی است.

تاکنون هزاران تن از شهروندان پاکستانی همچون عارف وزیر قربانی سیاست های حمایت از تروریسم ارتش پاکستان شده اند و علاوه بر آن  صدها نفر یا به خارج از کشور تبعید و یا مجبور به ترک کشور خود شده اند، موضوعی که هیچگاه ارتش پاکستان و مقامات دستگاه حکومتی پاکستان را تحت تاثیر قرار نداده است اما در حال حاضر جنبش تحفظ پشتون(PTM) با قدرت و نفوذ خود سیاست های ارتش پاکستان را برملا نموده است و این تنها نکته ای است که حساسیت بیش از پیش مقامات ارتش پاکستان و به ویژه دستگاه های حکومتی را برانگیخته است.

جنایت های ارتش پاکستان علیه مردم بلوچ

سجاد حسین روزنامه نگار بلوچ و سردبیر پایگاه خبری بلوچستان تایمز که از چندین سال گذشته در سوئد به سر می برد، 12 اسفند ماه سال گذشته از محل سکونت خود ناپدید شد و جسد وی پس از گذشت 2 ماه در کرانه رود اپسالا در سوئد کشف گردید.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا به نقل از برنامه «خبرنگاران بدون مرز» در این باره نوشت: پیش از قتل سجاد حسین احتمالات بسیار زیادی مبنی بر نقش سازمان های مخوف پاکستان در ربوده شدن وی وجود داشت.

علاوه بر گروه های تروریستی طالبان و داعش، گروه های تبهکار و باندها قاچاق مواد مخدر  در ایالت آباء و اجدادی سجاد حسین یعنی بلوچستان فعالیت دارند و باید بنگریم این گروه های تروریستی و تبهکار چه ارتباطی با ارتش پاکستان دارند؟!

سجاد حسین تمامی عملیات ارتش پاکستان و نیروهای امنیتی در ایالت بلوچستان و جنبش های آزادی خواه بلوچ را مورد پوشش قرار می داد و علاوه بر آن با گزارشات خود علیه «امام بهیل معروف به امام بزنجو» قاچاقچی بزرگ ایالت بلوچستان ضربه بسیار سنگینی به او و شبکه تجارت مواد مخدر وی وارد آورد.

دولت باراک اوباما در سال 2009 میلادی با درج نام «امام بهیل معروف به امام بزنجو» در فهرست چهار قاچاقچی بزرگ مواد مخدر دنیا محدودیت هایی را علیه وی اعمال کرد، اما وی تنها در قاچاق مواد مخدر حضور نداشت بلکه با فعالیت های دیگر خود توانست به سمت سیاستمداران وقت پاکستان دست دوستی دراز کند و با آنان معامله نماید، وی دارای مناسبات خوبی با مقامات ارشد ارتش پاکستان به ویژه ژنرال پرویز مشرف بود و زبیده جلال از وزرای کابینه دولت پرویز مشرف نیز توانست با نفوذ خود امام بهیل را در پرونده گروگانگیری تبرئه نماید.

با توجه به توانایی های امام بهیل، وی با مقابله نظامی علیه گروه های آزادی خواه بلوچ و فروش مواد مخدر به نمایندگی از طالبان افغانستان جهت تامین مالی آنان، به دو صورت به ارتش پاکستان خدمت می کرد.

هرگونه اظهار نظر در خصوص نقش ارتش پاکستان در قتل سجاد حسین و نحوه قتل وی، پیش از ارائه گزارش توسط پزشک قانونی ناممکن است اما این نکته را نباید فراموش کرد که سجاد حسین با توجه به سطح فعالیت و اقداماتش دشمنان مختلف از جمله ارتش پاکستان، مافیای مواد مخدر و ... را  برای خود ایجاد کرده بود.

علیرغم آنکه ارتش پاکستان پس از سال 2018 میلادی از تعاقب شهروندان پاکستانی خارج نشین دست برداشته است اما سازمان های امنیتی آمریکا، بریتانیا و اروپا تمامی روزنامه نگاران، فعالان اجتماعی، وکلا و نویسندگان پاکستانی را از سفر به این کشور بازداشته اند.

پرویز مشرف ژنرال دیکتاتور پاکستانی پیش از این طی سخنانی خواستار قتل تمامی افرادی که با فرار به خارج از کشور علیه منافع پاکستان فعالیت می کنند شده بود، این در حالی است که خود وی نیز برای فرار از محاکمه توسط دادگاه های پاکستان در دبی حضور دارد.

ارسال نظر

 
1