خبر فوری

 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| آمریکا که توسط بسیاری از قدرت ها و کشورها به عنوان یک ابرقدرت جهانی شناخته می شود، این ایدئولوژی باعث آن شده تا این کشور تنها از طریق اهرم فشار، مخالفان سیاسی و شخصیت هایی که مخالف ایدئولوژی آن هستند را از میان راه خود بردارد.

اوضاع فعلی نابسامان سیاسی پاکستان نیز پالس های قوی حاکی از استفاده اهرم فشار ایالات متحده آمریکا در این کشور دارد. عمران خان نخست وزیر فعلی پاکستان از حزب تحریک انصاف PTI که پس از روی کار آمدن و به دست گرفتن کرسی قدرت به دلیل انتخاب شدن او از طرف هیئت حاکمه نظامی پاکستان برای این سمت همواره توسط احزاب اپوزیسیون هدف حملات لفظی قرار گرفته و به عنوان یک فرد ناشایست برای کرسی نخست وزیری معرفی شده است، تورم و گرانی روز افزون در این کشور نیز از عوامل مهم و کلیدی است که توسط اپوزیسیون علیه عمران خان مورد استفاده قرار می گیرد. تاکنون اپوزیسیون با تشکیل ائتلاف های مختلف در دوران نخست وزیری عمران خان، سعی کرده است وی را برانداز کند که متاسفانه یا خوشبختانه تاکنون موفق به این عمل نشده؛ حال این اپوزیسیون به گفته عمران خان و تیم همراه او و حتی برخی تحلیلگران، برای برکناری عمران خان به خواسته آمریکا، به میدان آمده است تا با پشتیبانی ایالات متحده، این مهره که مورد پذیرش آمریکا نمی باشد را برکنار کند.

 

علل تلاش ایالات متحده برای برکنار کردن عمران خان از سمت نخست وزیری

این عوامل و ناخشنودی آمریکا به زمانی بر می گردد که کشور های اسلامی چون امارات، ترکیه، عربستان سعودی و غیره یکی بعد از دیگری تحت فشار های مستقیم و غیرمستقیم ایالات متحده، درحال به رسمیت شناختن و برقراری روابط دوستانه با رژیم صهیونیستی بودند، و کشورهایی مثل ترکیه نیز که از گذشته روابطی هرچند محدود با رژیم صهیونیستی را داشتند، درحال ظاهر کردن این روابط بودند.

در نهایت آمریکا مصمم شد تا به هر نحوی پاکستان را نیز قائل برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی کند، که با عزم آمریکا، گمانه زنی ها در پاکستان در این زمینه اوج گرفته و به محافل سیاسی و تحلیلگران در رسانه ها کشیده شد. عمران خان نخست وزیر پاکستان پس از گذشت چند روز از این گمانه زنی ها، تصریح داشت که به دنبال به رسمیت شناختن اسرائیل نیستیم.

ناگفته نماند پاکستان نیز از جمله کشورهای اسلامی است که گه گاهی توسط برخی عوامل هیئت حاکمه نظامی روابطی به طور غیرمستقیم یا مستقیم با رژیم صهیونیستی داشته است.

نپذیرفتن درخواست آمریکا توسط عمران خان در خصوص به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی باعث شد تا آمریکا از طریق امارات متحده عربی و عربستان سعودی وارد کار شده و با بازپس گیری زودهنگام وام ها و تسهیلات ارائه شده توسط این دو کشور به پاکستان، اسلام آباد را تحت فشار قرار دهد . از عوامل دیگر خشم آمریکا نسبت به عمران خان نخست وزیر پاکستان می توان به عدم فراهم کردن پایگاه هوایی جهت انجام عملیات های نظامی و رصد منطقه و افغانستان به آمریکا، دیدار عمران خان با پوتین در بهبوهه ی جنگ روسیه و اوکراین برخلاف میل آمریکا و اجتناب وی از کاهش روابط همه جانبه با چین، اشاره کرد.

 

جنبش "عدم اعتماد" اپوزیسیون علیه عمران خان به درخواست ایالات متحده آمریکا

عمران خان نخست وزیر پاکستان 27 مارس 2022 (7 فروردین 1401) طی صحبت با مردم پاکستان، پرده از یک توطئه خارجی علیه خود برداشت و گفت: سفیر پاکستان در آمریکا که توسط مقامات عالی رتبه این کشور برای نشستی فراخوانده شده بود، سفیر پس از این نشست طی نامه ای ما را از محتوای این نشست مطلع ساخت، عزت نفس از نشانه های یک ملت مستقل و آزاد می باشد، زمان بسیار مهمی برای پاکستان است، من نه مقابل کسی خم می شوم و نه خواهم گذاشت که ملت من مقابل کسی خم شود.

وی افزود: مورخ 7 مارس –برابر 16 اسفند 1400- مقامات ایالات متحده آمریکا سفیر پاکستان را احضار کردند و وی محتوای این نشست را به طور مفصل در نامه ای مورخ 8 مارس به ما اطلاع داد ، مقامات ایالات متحده از قبل در مورد جنبش "عدم اعتماد" اطلاع داشتند، تهدید کردند که اگر این جنبش (که به منظور براندازی عمران خان راه می افتد) پیروز نشود با مشکلات مواجه می شوید، اما من هرگز تسلیم نخواهم شد و استعفا نخواهم داد. در این سند رسمی بیان شده است که در صورت ابقای عمران خان در سمت نخست وزیری، روابط میان دو کشور (پاکستان و آمریکا) خراب خواهند شد. در این نشست گفته شده بود که پاکستان تنها به خاطر تصمیم شخصی عمران خان به روسیه سفر کرده است درحالیکه این تصمیم (دیدار با پوتین) پس از مشورت با وزارت امور خارجه و هیئت حاکمه نظامی اتخاذ شد.

 

عمران خان در ادامه گفت: به من اتهام زدند که این ادعا جعلی است درحالیکه من این سند رسمی را نزد کمیته امنیت ملی بردم و از اپوزیسیون نیز دعوت کردم تا در این نشست حاضر شوند اما آنها نیامدند، من این مسئله را در سطح عالی بررسی می کنم، حتی این مسئله را به پارلمان بردم و برخی از روزنامه نگار های راشد را نیز از موضوع مطلع کردم، قصد شوراندن مردم را ندارم اما تمام محتوای این نامه را به مردم نمی گویم چون صحبت هایی که شده است بسیار سهمگین است.

وی خاطر نشان کرد که در دوران ژنرال پرویز مشرف 11 بار آمریکا به خاک پاکستان حمله پهپادی کرد، در دوران احزاب مسلم لیگ ن و حزب مردمی پاکستان نیز 400 حمله پهپادی صورت گرفت درحالیکه هیچکس محکوم نکرد، این شخصیت های مفسد اقتصادی چه ویژگیهایی دارند که توسط قدرت های خارجی مورد قبول واقع می شوند، استفاده کننده از اهرم های فشار می دانند که پول این افراد کجا است.

عمران خان طی صحبت در مورد فضل الرحمن رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان، گفت: در وکی لیکس نوشته است که این فرد در دیدار با پیترسن سفیر آمریکا در پاکستان گفته است که به من نیز فرصت بدهید، خدماتی که دیگران برایتان انجام می دهند را نیز من انجام خواهم داد، برکا دت نویسنده در کتاب خود نوشته است که نواز شریف (رهبر حزب مسلم لیگ ن) با رهبران کشور هند در نپال دیدار می کرد و مقابل او به ژنرال راحیل شریف فرمانده وقت ارتش پاکستان ناسزا می گفتند، اگر کسی به ژنرال باجوای من فرمانده ارتش پاکستان چیزی بگوید، من تحمل نمی کنم این گستاخی را؛

 ناگفته نماند که عمران خان نخست وزیر پاکستان در سخنرانی اخیر خود با ذکر نام آمریکا، این کشور را عامل و پشتیبان جنبش عدم اعتماد عنوان کرد و گفت: به دلیل سیاست خارجی مستقل پاکستان، او را تهدید می کنند و جنبش عدم اعتماد نیز به همین منظور آغاز شده است.

 

اظهارات فرمانده ارتش پاکستان پس از دیدار با زلمی خلیلزاد

ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان پس از دیدار با زلمی خلیلزاد، با بیان اینکه پاکستان معتقد به "سیاست جانب گرا" نیست، و روابط پاکستان با شرکای خود هرگز مبتنی بر تاثیرگذاری بر روابط با هیچ کشور دیگری نبوده است. وی افزود: پاکستان و چین روابط بسیار خوبی دارند که کریدور اقتصادی دلیل بارز این روابط خوب است، اما با آمریکا نیز روابطی دیرینه و استراتژیک خوب داشته ایم و ایالات متحده بزرگ ترین بازار صادرات پاکستان می باشد. پاکستان خواستار توسعه روابط دوجانبه با آمریکا و چین می باشد، اما نه به قیمتی که بر روابط با یک کشور تاثیر گذارد.

همچنین ژنرال باجوا تجاوز روسیه به اوکراین را یک تراژدی خوانده و خواستار پایان فوری آن شد و گفت: من نگرانی های بجای امنیتی روسیه در منطقه را درک می کنم اما از تجاوز این چنینی به یک یک کشور کوچک نیز حمایت نمی کنم. من خواستار آتش بس طرفین و حل و فصل تنش ها از طریق گفتمان و مذاکرات هستم.

 

ارسال نظر

 
1