خبر فوری

 
 
جرگه گوادر: تلاش برای جداسازی گوادر از بلوچستان غیر قابل پذیرش است
کد خبر :1940866902

15:55 1399/10/08


برچسب ها : احزاب سیاسی, ارتش پاکستان, حصارکشی, دولت محلی ایالت بلوچستان, شهروندان بلوچ, گروه های مسلح بلوچ, گوادر,

نمایندگان احزاب سیاسی، گروه های مدنی و مردم بلوچستان در نشست روز گذشته در گوادر تلاش مقامات نظامی و دولتی پاکستان برای جداسازی گوادر از بلوچستان از طریق حصارکشی این شهر را غیر قابل پذیرش دانستند.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| نمایندگان احزاب سیاسی، گروه های مدنی و مردم بلوچستان در نشست روز گذشته در گوادر تلاش مقامات نظامی و دولتی پاکستان برای جداسازی گوادر از بلوچستان از طریق حصارکشی این شهر را غیر قابل پذیرش دانستند.

بر اساس جزئیات منتشر شده، روز گذشته جرگه ای با حضور نمایندگان احزاب مختلف بلوچستان، انجمن و گروه های مدنی و مدافع حقوق بشر و خیل کثیری از مردم محلی در شهر گوادر ایالت بلوچستان با اهداف بررسی ابعاد اقدام ارتش پاکستان برای حصارکشی شهر گوادر به بهانه های امنیتی برگزار گردید.

حضار و سخنرانان این نشست با رد تصمیم مقامات دولتی و نظامی برای حصارکشی گوادر تاکید نمودند که پروژه جداسازی گوادر از بلوچستان به بهانه های مختلف امنیتی و توسعه ای هیچگاه مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

حضار این جرگه ابراز داشتند تاکنون پروژه های توسعه و عمرانی اجرا شده در بلوچستان هیچ منفعتی برای مردم بومی به همراه نداشته است، در حالی که از یک سوی بر دهل توسعه و پیشرفت بلوچستان کوبیده می شود اما مردم بومی از بیکاری و وضعیت بد اقتصادی رنج می برند، مردم بلوچ حتی از حداقل امکانات بهداشتی، درمانی، آموزشی و تسهیلات اولیه زندگی نیز محروم هستند به صورتی که این شرایط و امکانات روز به روز رو به افول است.

سخنرانان این نشست با انتقاد از کمبود امکانات بهداشتی و آموزشی برای مردم بلوچ اعلام نمودند: دولت برای ایجاد تسهیلات اولیه زندگی در بلوچستان کسری بودجه را بهانه می کند اما برای اقدام غیرقانونی حصارکشی بودجه فوری اختصاص داده می شود، مردم بلوچ که از همه امکانات زندگی و رفاه محروم هستند تنها «عزت نفس» و «سرزمین» را برای خود دارند و قدرت های دولتی در تلاش هستند تا این دو میراث را نیز از چنگ مردم بلوچ در بیاورند.

آنان در ادامه از رهبران احزاب مختلف بلوچستان همچون حزب ملی بلوچستان(BNP)، حزب ملی و حزب جمعیت علمای اسلام درخواست نمودند با کنار گذاشتن اختلافات سیاسی برای حمایت از حقوق مردم در وضعیت فعلی گوادر با یکدیگر متحد شوند.

لازم به ذکر است ارتش پاکستان طی یک ماه اخیر به دلیل آنچه که به عنوان مسائل امنیتی عنوان نموده تصمیم به حصارکشی شهر بندری گوادر در ایالت بلوچستان گرفته است و اقداماتی در این خصوص آغاز شده است.

این اقدام و تصمیم ارتش پاکستان با انتقادهای شدید احزاب سیاسی، مذهبی و گروه های مسلح بلوچ و مردم منطقه مواجه شده است و همگی در بیانیه های مختلفی خواستار توقف فوری عملیات حصارکشی گوادر شده اند.

ارسال نظر

 
1