خبر فوری

 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | زمان آن فرا رسیده است که دولت فعلی پاکستان سخت ترین تصمیم خود را گرفته و جانشین فرمانده کل ارتش پاکستان را تعیین کند.

یکی از رهبران ارشد حزب مسلم لیگ ن و اعضای کابینه دولت فعلی پاکستان اعلام کرده است که شهباز شریف نخست وزیر پاکستان تا پایان ماه آگوست جانشین فرمانده کل ارتش پاکستان را تعیین خواهد کرد.

بر اساس بند 3 اصل 243 قانون اساسی پاکستان، رئیس جمهور این کشور به پیشنهاد نخست وزیر، فرماندهان ارتش پاکستان را منصوب می کند. نخست وزیر پاکستان با مشورت مقامات عالی پاکستان و فرماندهان ارتش این کشور از جمله فرمانده کل ارتش پاکستان برای انتصاب جانشین وی تصمیم می گیرد. فرمانده کل ارتش پاکستان هر 3 سال یک بار تغییر می کند.

از سال 1972 تاکنون 10 فرمانده کل برای ارتش پاکستان منصوب شده اند که انتصاب 5 نفر از آن ها توسط نواز شریف برادر نخست وزیر فعلی پاکستان انجام شده است. وی به انتصاب فرماندهان همفکر با خود متهم شده است اما هیچ کدام از این انتصاب ها به نفع وی نبود.

بعضی از رهبران حزب مسلم لیگ ن بیان کرده اند که بجای انتصاب یک کاندید ایده آل برای سمت فرماندهی کل ارتش پاکستان، این انتصاب بر اساس تجارب کاندیدها انجام خواهد شد.

در سال 2016 ژنرال قمر جاوید باجوا به عنوان فرمانده کل ارتش پاکستان منصوب شد و در هفته آخر ماه نوامبر بازنشسته خواهد شد. وی که در سال 2019 باید سمت خود را واگذار می کرد با فرمان عمران خان نخست وزیر وقت پاکستان مدت زمان خدمتش برای 3 سال دیگر تمدید شد. البته دادگاه عالی پاکستان خواستار قانون گذاری برای انتصاب مجدد وی شده بود.

مجلس ملی پاکستان در سال 2020 با برگزاری یک نشست اجازه تمدید دوره خدمت فرماندهان عالی ارتش پاکستان به صلاح دید نخست وزیر پاکستان را صادر کردند. علاوه بر این سن بازنشستگی فرماندهان عالی ارتش پاکستان 64 سال تعیین شد.

بر اساس سن بازنشستگی تعیین شده ژنرال قمر جاوید باجوا می تواند برای یک دوره دیگر به عنوان فرمانده کل ارتش پاکستان خدمت کند زیرا او 61 سال دارد. برخی از شخصیت های سیاسی پاکستان گمان می کنند که ژنرال قمر جاوید باجوا تمایل دارد در این سمت باقی بماند و قرار است دوره خدمت وی برای بار دوم تمدید شود.

بر اساس گزارش برخی از منابع نظامی پاکستان، ژنرال قمر جاوید باجوا به اطرافیان خود گفته است که در ماه نوامبر بازنشسته خواهد شد. اداره روابط عمومی ارتش پاکستان نیز بازنشسته شدن وی را تصدیق کرده است.

لازم به ذکر است که ژنرال ندیم رضا فرمانده ستاد مشترک ارتش پاکستان نیز در ماه نوامبر بازنشسته خواهد شد. با بازنشسته شدن دو فرمانده ارتش با نشان 4 ستاره، ارتش پاکستان با آرامش بیشتری جانشینان آن ها را از بین کاندیدهای زیاد انتخاب خواهد کرد.

از بین 6 سپهبد ارشد پاکستان 4 نفر از آن ها از یک رسته نظامی هستند. از بین آن ها سپهبد عاصم منیر نسبت به بقیه باتجربه ترین و سپهبد ساحر شمشاد میرزا نیز از لحاظ تجربه پس از وی در جایگاه دوم قرار دارد.

سپهبد عاصم منیر

سپهبد عاصم منیر در ماه سپتامبر سال 2018 به عنوان ژنرال 2 ستاره منصوب شد. وی 2 ماه بعد از آن به عنوان سپهبد منصوب شد و در تاریخ 6 آذر چهارمین سالگرد انتصاب وی به عنوان سپهبد ارتش پاکستان است. وی یکی از بهترین فرماندهان ارتش پاکستان بوده و می توان طبق ضرب المثل انگلیسی به وی "اسب تاریک" گفت. وی یکی از مهمترین کاندیدهای جانشینی فرمانده کل ارتش پاکستان است.

وی از طریق برنامه آموزشگاه افسران به ارتش پاکستان پیوست و به هنگ نیروهای زمینی ارتش این کشور در مرکز فرماندهی مانگلا ملحق شد. وی یکی از افراد نزدیک به ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده کل ارتش پاکستان بوده و تحت فرمان ژنرال قمر جاوید باجوا که در آن زمان فرمانده سپاه X بود، به عنوان سرتیپ، نیروهای ارتش پاکستان را در مناطق شمالی فرماندهی کرد.  

سپهبد عاصم منیر در سال 2017 به عنوان فرمانده بخش اطلاعات نظامی ارتش پاکستان و در ماه اکتبر سال 2018 به عنوان فرمانده سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) منصوب شد. وی مدت 8 ماه در این سمت خدمت کرد زیرا با اصرار عمران خان وی به عنوان فرمانده سپاه گجرانوالا منصوب و سپهبد فیض حمید جایگزین وی شد. وی 2 سال بعد به عنوان فرمانده مقر فرماندهی ارتش پاکستان منصوب شد.

سپهبد ساحر شمشاد میرزا

سپهبد ساحر شمشاد میرزا با تجربه ترین سپهبد از بین 4 سپهبدی است که از یک رسته نظامی هستند. وی از هنگ ارتش پاکستان در سند که هنگ ژنرال ندیم رضا بود می باشد. وی سابقه ای چشمگیر در ارتش پاکستان داشته و در 7 سال گذشته سمت های مهمی را بر عهده داشته است. وی در 2 سال آخری که  ژنرال راحیل شریف سمت فرماندهی کل ارتش پاکستان را بر عهده داشت، به عنوان فرمانده کل عملیات نظامی ارتش پاکستان خدمت کرد.

وی از آن دسته از فرماندهانی بود که تحت فرمان ژنرال راحیل شریف فرمانده سابق ارتش پاکستان علیه تروریست های تحریک طالبان پاکستان جنگیدند. وی همچنین در گروه هماهنگی چهارجانبه شامل پاکستان، افغانستان، چین و آمریکا نیز ایفای نقش کرده است که گروه مذکور در مذاکرات بین الافغان نقش میانجی را ایفا کرده بود.

وی همچنین در کمیته ای که برای اصلاحات در گلگیت بلتستان تحت فرمان سرتاج عزیز تشکیل شد، فعالیت کرده است. وی همچنین پس از دریافت درجه سپهبدی به عنوان رئیس ستاد ارتش پاکستان منصوب شد که عملا دومین مقام قدرتمند در ارتش پاکستان پس از فرمانده کل ارتش این کشور است. وی پس از آن در تصمیم گیری های مهم مربوط به امور خارجی و امنیت ملی نقش داشت. وی در سال 2021 به همراه شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه سابق پاکستان با وانگ شی وزیر امور خارجه چین دیدار و گفتگوهایی استراتژیکی کرد.

وی در ماه اکتوبر سال 2021 به منظور کسب تجربه عملیاتی و آمادگی برای بر عهده گرفتن مسئولیت های بزرگتر به عنوان فرمانده سپاه راولپندی منصوب شد. یکی از منابع نظامی گزارش کرده است که قرار است وی به عنوان فرمانده کل ارتش پاکستان یا رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور منصوب شود.

سپهبد اظهر عباس

سپهبد اظهر عباس با تجربه ترین فرد در مسائل مربوط به هند در ارتش پاکستان است. وی اکنون رئیس ستاد ارتش پاکستان است. یعنی وی در مقر فرماندهی ارتش پاکستان وظیفه نظارت بر ادارات عملیات و اطلاعات ارتش این کشور را بر عهده دارد.

وی پیش از این فرماندهی سپاه راولپندی را بر عهده داشت. توجه اصلی این سپاه بر کشمیر بوده و از لحاظ سیاسی نیز یک سپاه مهم محسوب می شود. این به معنای اعتماد کامل فرمانده کل ارتش پاکستان به وی می باشد.

زمانی که سپهبد اظهر عباس فرمانده سپاه راولپندی بود، بین پاکستان و هند توافقی برای احترام به توافق آتش بس در خط کنترل مرزی امضا شد. حصول اطمینان از اجرای توافق مذکور بر عهده ی او بود.

وی به عنوان رئیس مدرسه پیاده نظام کویته نیز فعالیت کرده است. وی همچنین جزو افسران ستاد شخصی ژنرال راحیل شریف فرمانده سابق ارتش پاکستان بوده و از نزدیک شاهد تصمیم گیری های مهم در ارتش پاکستان بوده است. وی به دلیل برعهده داشتن این سمت با رهبران حزب مسلم لیگ ن و مقامات عالی کشورهای دوست پاکستان ارتباط داشته است.

وی علاوه بر این فرماندهی سپاه مری که مسئول تامین امنیت کشمیر آزاد می باشد، را بر عهده داشته است.

سپهبد نعمان محمود

وی از هنگ ارتش پاکستان در بلوچستان بوده و رئیس دانشگاه دفاع ملی می باشد و تجربه ایفای نقش به عنوان مربی ارشد دانشکده فرماندهی و ستاد کویته را نیز در کارنامه دارد.

وی فرماندهی لشکر پیاده نظام را در وزیرستان شمالی بر عهده داشت و به پاس خدماتش به عنوان مدیر کل (تحلیل) در سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) منصوب شد. وی نقش مهمی در تحلیل سیاست خارجی در زمینه امنیت ملی ایفا کرد.

وی به خاطر خدماتش برای ارتباط با سازمان های اطلاعاتی خارجی از جانب سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) انتخاب شد.

وی پس از انتصاب به عنوان سپهبد در سال 2019 به عنوان بازرس کل ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقر فرماندهی ارتش پاکستان منصوب شد. وی سپس در دسامبر سال 2019 به عنوان فرمانده سپاه پیشاور منصوب شد. وی با انتصاب به این سمت وظیفه ی حفظ امنیت در مرز افغانستان و پاکستان و نصب حصار در این مرز را بر عهده گرفت. در آن زمان آمریکا و متحدانش در حال خروج نیروهای خود از افغانستان بودند.

وی در ماه نوامبر سال 2021 سمت خود به عنوان فرمانده سپاه پیشاور را به سپهبد فیض حمید واگذار کرد.

سپهبد فیض حمید

سپهبد فیض حمید از هنگ ارتش پاکستان در بلوچستان بوده و از بین همه ی کاندیداهای سمت فرمانده کل ارتش پاکستان، بیشتر از همه از وی نام برده می شود. ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده کل ارتش پاکستان و سپهبد فیض حمید از مدت ها قبل یکدیگر را می شناسند.

زمانی که ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده کل ارتش پاکستان مسئولیت فرماندهی سپاه راولپندی را بر عهده داشت، سپهبد فیض حمید در این سپاه به عنوان سرتیپ تحت فرمان وی خدمت می کرد.

زمانی که ژنرال قمر جاوید باجوا به عنوان فرمانده کل ارتش پاکستان منصوب شد، سپهبد فیض حمید سرلشکر و فرمانده یک لشکر پیاده نظام در پنوعاقل ایالت سند بود.

ژنرال قمر جاوید باجوا پس از چند ماه از انتصاب به فرماندهی کل ارتش پاکستان وی را به عنوان فرمانده کل بخش ضد جاسوسی سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) منصوب کرد. او وظیفه ی حفظ امنیت داخلی و مسئولیت مسائل سیاسی را بر عهده داشت.

سپهبد فیض حمید در ماه آوریل سال 2019 به عنوان ژنرال آجودان در مقر فرماندهی ارتش پاکستان منصوب شد. پس از 2 ماه وی به طور حیرت انگیزی به عنوان فرمانده کل سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) منصوب شد. وی در این سمت در چندین مورد به دولت پاکستان کمک کرد.

وی در بخش انرژی با تولید کنندگان برق خصوصی برای امضای قرارداد مذاکره کرد و در اصلاحات دولت و بهبود اقتصاد پاکستان نقش داشت. وی همچنین در بخش های سیاست خارجی و امنیت ملی نیز ایفای نقش کرده است.

ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده کل ارتش پاکستان می خواست وی را به عنوان فرمانده سپاه پیشاور منصوب کند اما عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان خواستار ادامه خدمت وی به عنوان فرمانده کل سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) بود. در نهایت وی به عنوان فرمانده سپاه پیشاور منصوب شد. وی کمتر از یک سال در این سمت باقی ماند. وی سپس به عنوان فرمانده سپاه باولپور منصوب شد.

به گفته برخی از کارشناسان سیاسی بسیار بعید است که حزب مسلم لیگ ن وی را به عنوان فرمانده کل ارتش پاکستان منصوب کند زیرا وی به عنوان فرمانده کل سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) در دولت سابق فعالیت می کرد. حتی با شرایط فعلی نیز امکان انتصاب وی به عنوان فرمانده کل ارتش پاکستان بعید نیست.

سپهبد محمد عامر

سپهبد محمد عامر از هنگ توپخانه ارتش پاکستان بوده و اکنون فرمانده سپاه گجرانوالا می باشد. وی پیش از این به عنوان ژنرال آجودان در مقر فرماندهی ارتش پاکستان خدمت می کرد.

وی همچنین در سال 2017 تا 2018 به عنوان سرلشکر، فرماندهی لشکر پیاده نظام سپاه 10 (راولپندی) که مقر آن در لاهور است را بر عهده داشت.

وی وظایف ستاد فرماندهی ارشد در دبیرخانه ستاد ارتش پاکستان را نیز بر عهده داشته است. وی به همین دلیل تجربه قابل توجهی در پست های فرماندهی و مقر فرماندهی ارتش پاکستان دارد.

وی پیش از این در بین سال 2011 تا 2013 به عنوان مشاور نظامی آصف علی زرداری رئیس جمهور سابق خدمت کرده است. وی یکی از نزدیک ترین افراد به تصمیم گیران کنونی پاکستان می باشد.

ارسال نظر

 
1