خبر فوری

 

 

کابل: به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری دان، بر اثر حمله جداگانه طالبان افغانستان به 2 پاسگاه مرزی پلیس در ولایت بادغیس، 21 تن از نیروهای پلیس و شبه نظامیان طرفدار دولت افغانستان، کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های رسمی دولت افغانستان این حملات شامگاه یکشنبه و در ولایت غربی بادغیس در نزدیکی مرز افغانستان با ترکمنستان روی داده است.

عبدالعزیر بیگ، رئیس شورای ولایتی بادغیس با تایید این خبر گفت ۱۴ مامور پلیس و ۷ شبه نظامی هوادار دولت در این حمله جان خود را از دست داده اند.

وی افزود: طالبان با تصرف دو پاسگاه پلیس، تمامی سلاح ها و مهمات موجود در این دو پاسگاه را به غنیمت گرفته اند.

از سوی دیگر جمشید شهابی، سخنگوی والی بادغیس اعلام کرد ۱۵ جنگجوی طالبان در جریان درگیری با ماموران مستقر در این دو پاسگاه کشته و ۱۰ عضو دیگر این گروه زخمی شده‌اند.

قاری یوسف احمدی، یکی از سخنگویان طالبان در بیانیه‌ای با بر عهده گرفتن مسئولیت این حملات، شمار قربانیان پلیس و شبه‌نظامیان دولتی را ۳۴ نفر اعلام کرده است.

همچنین، روز گذشته بر اثر انفجار بمب جاده ای در منطقه جانیحیل ولایت پکتیکای افغانستان، شش تن کشته شدند.

شاه‌محمد آریا، سخنگوی والی پکتیکا در جمع خبرنگاران گفت: در اثر انفجار بمب جاسازی شده در کنار جاده در شهر جانیحیل این ولایت، شش تن جان خود را از دست داده و شش تن دیگر نیز زخمی شدند.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود اعلام کرده بود در 9 ماه ابتدایی سال 2018 میلادی، تعداد 8 هزار و 50 نفر در افغانستان کشته و یا زخمی شده اند.

پیش از این نیز طالبان افغانستان در 15 دی ماه سال جاری، با حمله یک پاسگاه مرزی در ولایت قندهار، 7 تن از نیروهای پلیس مرزی را کشته بود.

آمریکا و دیگر قدرت های منطقه در تلاش هستند تا جنگ 17 ساله افغانستان را از طریق مذاکره و گفتگو به صلح و امنیت بکشانند و تاکنون کشورهای متعددی از جمله پاکستان، ترکیه، ایران، روسیه، چین و ... از روند مذاکرات صلح افغانستان حمایت نموده اند.

تاکنون دو مرحله از مذاکرات میان دولت جمهوری اسلامی ایران و طالبان افغانستان صورت گرفته است.

طالبان افغانستان با رد درخواست ریاض مبنی بر حضور دولت افغانستان در دور جدید مذاکرات صلح، خواستار تغییر محل مذاکرات از عربستان سعودی به قطر شده است.

در دور جدید مذاکرات صلح افغانستان که قرار است با حضور نمایندگان آمریکا در شهر ریاض عربستان سعودی برگزار گردد، دولت عربستان سعودی در تلاش است تا دولت افغانستان را در این مذاکرات شامل نماید و طالبان را به مذاکره مستقیم با دولت افغانستان بکشاند.

هدف از برگزاری این مذاکرات، خاتمه بخشیدن به جنگ 17 ساله افغانستان است و دور جدید مذاکرات صلح در ریاض، بررسی خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان و آتش بس در سال جدید میلادی در دستور کار بود.

 

بخوانید: درخواست طالبان برای تغییر محل دور جدید مذاکرات صلح افغانستان

ارسال نظر

 
1