خبر فوری

 
توافق پاکستان و بانک جهانی در زمینه چارچوب مشارکت جدید با هدف توسعه و اصلاحات
کد خبر :1369066531

10:36 1403/02/20


برچسب ها : پاکستان و بانک جهانی, مارتین رایسر, مدیر کشوری بانک جهانی, ناجی بن حسائن,

بیانیه ی مشترک در خصوص توافق دو طرف توسط ناجی بن حسین نماینده بانک جهانی و دکتر کاظم نیاز معاون وزارت اقتصاد پاکستان در حضور محمد شهباز شریف امضاء شد.


اسلام‌آباد: به گزارش راز نیوز| پاکستان و بانک جهانی روز چهارشنبه توافق کردند که در چارچوب مشارکت کشوری جدید، قوی و فعال (CPF) برای پیشبرد برنامه اصلاحات و توسعه کشور با یکدیگر همکاری کنند.

این توافق در جریان دیدار هیأت بانک جهانی به ریاست مارتین رایزر معاون رئیس منطقه ای آسیای جنوبی بانک با محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان انجام شد.

شهباز شریف ضمن استقبال و خوش آمد گویی به مارتین رایزر، مشارکت بانک جهانی برای توسعه در پاکستان را مورد تمجید قرار داد و با بیان اینکه کمک های مالی بانک در دوران سیل های ویرانگر سال 2022 میلادی با هدف بازسازی زیرساخت ها را مورد ستایش قرار می دهیم، گفت: در حال انجام اصلاحات هستیم که شامل دیجیتالی کردن کل سیستم مالیاتی، اصلاحات در حوزه انرژی، افزایش تولید در هر هکتار در بخش کشاورزی، حل مشکل رشد کودکان و دیگر امور می باشد.

معاون رئیس منطقه ای آسیای جنوبی بانک جهانی با قدردانی از دستور کار اصلاحات پاکستان گفت که بانک جهانی آماده همکاری با این کشور در مسیر تحول اقتصاد با هدف توسعه پایدار است.

هر دو طرف توافق کردند که در یک مشارکت طولانی مدت و متمرکز تحت چارچوب مشارکت کشوری جدید با مکانیسم بررسی سالانه برای ارزیابی پیشرفت و اطمینان از حصول نتایج، همکاری کنند.

مجموعه اولیه اولویت هایی که در این نشست مورد بحث قرار گرفت شامل اصلاحات اقتصادی ساختاری از جمله بسیج منابع داخلی، به ویژه از طریق دیجیتالی سازی و اصلاحات سیاست مالیاتی بود. توسعه سرمایه انسانی، به ویژه کوتاهی قامت کودک و بهبود یادگیری پایه نیز مورد بحث قرار گرفت.

به همین ترتیب، اصلاحات بخش انرژی، از جمله افزایش مشارکت بخش خصوصی در انتقال و توزیع، و انتقال به انرژی سبز برای ارزان‌تر کردن، پاک‌تر کردن و پایداری مالی انرژی نیز مورد رایزنی قرار گرفت.

برای افزایش فرصت‌های اقتصادی، از جمله در بخش کشاورزی، پاکستان از تخصص بانک در بسیج تخصص جهانی و بهترین شیوه‌ ها، ظرفیت‌سازی نهادی، استفاده از تحول دیجیتال و مشارکت بخش خصوصی، از جمله از طریق بازوی بخش خصوصی بانک جهانی، فاینانس بین‌المللی و آژانس ضمانت سرمایه گذاری چندجانبه بهره‌ مند خواهد شد.

دو طرف توافق کردند که روند آماده سازی چارچوب جدید مشارکت کشور شامل رایزنی با دولت های فدرال و ایالتی و همچنین دانشگاه ها، نمایندگان پارلمان، جامعه مدنی، شرکای توسعه و بخش خصوصی خواهد بود.

نخست وزیر شاهد امضای بیانیه ای مشترک در این زمینه توسط ناجی بن حسین نماینده بانک جهانی و دکتر کاظم نیاز معاون وزارت اقتصاد بود.

احد خان چیمه وزیر امور اقتصادی، محمد اورنگزیب وزیر دارایی، دکتر مصدق ملک وزیر نفت، شازه فاطمه خواجا وزیر دولت در امور فناوری اطلاعات، معاون رئیس کمیسیون برنامه ریزی دکتر جهانزیب خان و مقامات ارشد دولتی نیز در این نشست حضور داشتند.

ارسال نظر

 
1