خبر فوری

 
 
توافق طالبان و آمریکا برای خاتمه بخشیدن به جنگ 17 ساله افغانستان
کد خبر :1484633619

09:47 1397/11/07


برچسب ها : آمریکا, دولت افغانستان, زلمی خلیل زاد, طالبان افغانستان, مذاکرات صلح,

آمریکا و طالبان در دور چهارم مذاکرات در دوحه، در خصوص خروج تمامی نیروهای نظامی خارجی حاضر در افغانستان ظرف مدت 18 ماه به توافق رسیدند.


 

دوحه: به گزارش راز نیوز به نقل از رویترز،  پیش‌نویس توافق صلح این گروه با ایالات متحده آماده شده است.

بنابراین گزارش، این پیش‌نویس در پایان چهارمین دور گفت‌وگوها میان نمایندگان «امارت اسلامی» افغانستان و هیات آمریکایی به ریاست زلمی خلیل‌زاد به دست آمده است.

طبق اطلاعات منتشر شده، آمریکا و طالبان در دور چهارم مذاکرات در دوحه، در خصوص خروج تمامی نیروهای نظامی خارجی حاضر در افغانستان ظرف مدت 18 ماه به توافق رسیدند.

همچنین طبق این پیش نویس، قرار شد برنامه جامع آتش بس طی چند روز آینده اعلام گردد و پس از آتش بس طالبان به صورت مستقیم با دولت افغانستان به مذاکره خواهد نشست.

طبق گزارش منتشر شده، زلمی خلیل زاد نماینده خصوصی آمریکا در خصوص افغانستان به منظور مطلع نمودن اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از جزئیات توافق صورت گرفته، راهی کابل شده است.

زلمی خلیل زاد در این باره اظهار داشت: در مذاکرات دوحه میان طالبان و آمریکا، پیشرفت های چشمگیری در خصوص نکات اصلی و کلیدی صورت گرفته است و گفتگو در خصوص دیگر نکات و موضوعات باقی است و تا زمانی که توافق درباره تمامی موضوعات صورت نپذیرد هیچگونه تفاهمنامه ای انجام نخواهد شد.

تاکنون این موضوع اعلام نگردیده است که آیا بیانیه مشترکی از سوی دو طرف در خصوص این تفاهنامه صادر خواهد شد و آمریکا با تمامی مفاد این تفاهنامه اعلام موافقت کرده است.

تاکنون هیچگونه بیانیه ای از سوی سفارت آمریکا در کابل صادر نگردیده است.

طبق اعلام منابع طالبان افغانستان، طالبان در این مذاکرات به آمریکا اطمینان بخشی نمود که به گروه های القاعده و داعش اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه آمریکا و متحدینش را نخواهد داد و این موضوع خواسته اصلی دولت آمریکا در مذاکرات با طالبان بود.

طالبان معتقد است به توافق آتش بس در افغانستان جامه عمل خواهد پوشاند، اما گفتگو با نمایندگان دولت افغانستان زمانی صورت خواهد پذیرفت که آتش بس به صورت عملی در افغانستان انجام پذیرد.

طبق اعلام منابع طالبان افغانستان، از دیگر نکات این پیش نویس، تبادل زندانیان، خاتمه بخشیدن به منع سفر مقامات طالبان و تشکیل دولت موقت پس از آتش بس در افغانستان است.

زلمی خلیل زاد نماینده خصوصی آمریکا در خصوص صلح افغانستان طی پیامی در صفحه توییتر خود اعلام کرد: پس از پایان مذاکرات 6 روزه با طالبان، به افغانستان میرم، گفتگوهای صورت گرفته در دوحه نسبت به گذشته، بسیار مثبت و کارآمد بود.

وی افزود: پیشرفت چشمگیری درباره نکات اصلی صورت گرفته است، با ادامه دادن به روند مذاکرات، دور جدید گفتگوها را آغاز خواهیم کرد.

وی گفت: گفتگو در خصوص دیگر نکات و موضوعات باقی است و تا زمانی که توافق درباره تمامی موضوعات صورت نپذیرد هیچگونه تفاهمنامه ای انجام نخواهد شد، مذاکرات میان افغان ها و آتش بس کامل و جامع از دیگر نکاتی است که باید مورد توافق قرار گیرد.

زلمی خلیل زاد در ادامه گفت: ما قدردان دولت قطر برای ایجاد زمینه مذاکرات هستیم و از صمیم قلب از معاون نخست وزیر و وزیر خارجه تشکر میکنم.

از سوی دیگر سخنگوی طالبان افغانستان، موضوع آتش بس و مذاکرات با دولت افغانستان در این مذاکرات را تکذیب کرده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان افغانستان در این خصوص اظهار داشت: طالبان و آمریکا طی مدت 6 روز در دوحه به گفتگو و رایزنی پرداختند و در جریان این گفتگوها درباره خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی همچنین از پیشرفت روند مذاکرات در موضوعات مختلف خبر داد.

طبق گفته سخنگوی طالبان، سیاست طالبان در جریان مذاکرات دوحه بسیار واضح و روشن بود که تا زمان توافق بر سر خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان، گفتگو درباره دیگر موضوعات صورت نخواهد پذیرفت.

وی افزود: ما از همکاری قطر برای مذاکرات تشکر میکنیم، موضوعات مرتبط با آتش بس و گفتگو با دولت افغانستان در این توافقنامه بر خلاف حقیقت است و توافقی در  این باره انجام نشده است.

وی گفت: گفتگو درباره نکات کلیدی در آینده ای نزدیک صورت خواهد پذیرفت و در جریان این مذاکرات، نتیجه مناسبی برای حل مسائل گرفته خواهد شد.

لازم بذکر است مذاکرات میان طالبان افغانستان و نماینده آمریکا از یک هفته گذشته در دوحه جریان دارد که در آن درباره آتش بس در افغانستان و خروج نیروهای خارجی از افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طبق گزارش یک خبرگزاری بین المللی، مقامات آمریکا به دنبال توافقنامه ای هستند که از طریق آن طالبان در دولت آینده افغانستان به ایفای نقش بپردازد، مقامات آمریکا همچنین در تلاش هستند تا طالبان را برای مذاکره با دولت افغانستان متقاعد کنند، اما طالبان تاکنون تن به این خواسته مقامات آمریکایی نداده است.

ارسال نظر

 
1