خبر فوری

 
 
توافق تقویت همکاری در بخش های مختلف طی دیدار در سطح هیئت میان نخست وزیران پاکستان و سریلانکا
کد خبر :1956005707

11:46 1399/12/06


برچسب ها : پاکستان, پاکستان و سریلانکا, سریلانکا, عمران خان, نخست وزیر پاکستان, نخست وزیر سریلانکا,

طی نشست هیئت های دوجانبه پاکستان و سریلانکا طرفین جهت تقویت همکاری در بخش های مختلف طی توافق کردند.


کلمبو: به گزارش راز نیوز| براساس جزئیات بدست رسیده از گفتگوی صورت گرفته میان نخست وزیران دو کشور پاکستان و سریلانکا در نشستی در سطح هیئت های عالی رتبه، دو کشور در زمینه ارتقاء همکاری های دوجانبه در زمینه های تبادل هیئت ها، تجارت، همکاری دفاعی، سرمایه گذاری، علم و فناوری، فرهنگ و گردشگری توافق کردند. دو رهبر ضمن تبادل نظر مفصل در خصوص تمرکز بر تقویت مشارکت پایدار و گسترده فیمابین به منظور پیشبرد اهداف مشترک امنیت، ثبات و اقتصاد در آسیای جنوبی، عزم خود جهت همکاری در بخش های متعدد را نیز ابراز داشتند.

براساس اعلامیه منتشر شده توسط تیم رسانه ی نخست وزیر پاکستان، عمران خان نخست وزیر پاکستان و ماهیندا راجاپاکسا نخست وزیر سریلانکا با اعتراف به وجود فرصت ها و امکانات زیاد برای همکاری های سودمند در بخش های تجارت، سرمایه گذاری، آی تی، توسعه منابع انسانی، کشاورزی، علم و فناوری، امنیت، همکاری دفاعی، فرهنگ و گردشگری، میراث زیاد بودایی و گردشگری مذهبی پاکستان را برجسته کرده و در زمینه همکاری مشترک با اشتراک تخصص در صنعت مهمان نوازی، آموزش و صنایع دستی توافق صورت گرفت.

نخست وزیر پاکستان در ادامه این گفتگو، علاوه بر ابراز عزم پاکستان برای برپایی صلح و ثبات در منطقه، بر تعامل سازنده همه طرفها برای پشیبرد راه حل سیاسی مسئله افغانستان تاکید کرد  و گفت: تمرکز پاکستان از ژئو استراتژیک به اقتصاد ژئو تغییر یافته است. وی افزود: سه ستون چشم انداز امنیت اقتصادی پاکستان صلح، مشارکت در توسعه و اتصال بود.

نخست وزیر پاکستان بر اهمیت حل و فصل منازعات از طریق گفتگو و ارتقاء چشم انداز صلح، توسعه  ورفاه در آسیای جنوبی و فراتر از آن تاکید و دوطرف مجددا بر تعهد خود به اصول و اهداف منشور سارک تاکید و در مورد اهمیت آن توافق کردند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان در گفتگو با مطبوعات با برجسته سازی این موضوع که پاکستان عضو مهم سی پیک است، از سریلانکا برای بهره مندی از این پروژه عظیم دعوت به عمل آورد و گفت: پاکستان و سریلانکا به همراه تروریسم، با چالش های مشابهی روبرو هستند، دو کشور می توانند طی مشارکت و همکاری در کنار هم پیشرفت کنند.  نخست وزیر سریلانکا بیان داشت که میان دو کشور به منظور نقش آفرینی جهت برپایی صلح پایدار در آسیای جنوبی توافق حاصل شده است.

 شایان ذکر است دو کشور یادداشت های تفاهمی در زمینه های مختلف را نیز امضاء کردند.

ارسال نظر

 
1