خبر فوری

 
تنش های قومیتی میان سندی ها و پشتون ها در ایالت سند همچنان ادامه دارد
کد خبر :93474322

16:28 1401/04/26


برچسب ها : اعتراضات, ایالت سند, پشتون, پلیس ایالت سند, تنش, درگیری,

پس از به قتل رساندن بلال کاکا فعال حزب ملی گرای سند توسط فرد پشتون در هتل شهر حیدرآباد ایالت سند، تنش های قومیتی میان سندی ها و پشتون ها در این ایالت همچنان ادامه دارد.


کراچی: به گزارش راز نیوز | پس از به قتل رساندن بلال کاکا فعال حزب ملی گرای سند توسط فرد پشتون در هتل شهر حیدرآباد ایالت سند، تنش های قومیتی میان سندی ها و پشتون ها در این ایالت همچنان ادامه دارد.

به گفته پلیس ایالت سند، در تنش های قومیتی روز پنج‌شنبه در روستای سهراب دو نفر کشته و تا کنون 90 مظنون بازداشت شده‌اند. در ادامه، شارجیل میمن، وزیر اطلاعات سند درخصوص افزایش تنش در پی قتل بلال کاکا در روستای سهراب گفته است که نزاع میان دو نفر را نباید تنش قومیتی نامید.

وی طی کنفرانس مطبوعاتی به همراه رهبران سندی و پشتون بیان کرد که هیچ درگیری میان احزاب سیاسی و گروه های قومیتی وجود ندارد و از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و از درگیری دوری کنند. در همین حال، تمام رهبران احزاب سیاسی و مذهبی درگیری میان دو قومیت سند و پشتون را محکوم کردند.

همچنین سعید غنی وزیر کار و اطلاعات و منابع انسانی ایالت سند درخصوص این موضوع بیان کرد که برخی افراد پس از دستگیری افراد متعد و تشکیل پرونده توسط پلیس در حال تلاش اند تا مهر اختلاف قومیتی را در پرونده قتل بلال کاکا درج نمایند.

وزیر اطلاعات سند افزود: از وزارت کشور خواسته شده است که به آژانس تحقیقات فدرال (FIA) دستور دهد تا فورا افرادی را که فیلم ها و پیام های نفرت انگیز در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند دستگیر کند و وزارت کشور نیز این اطمینان را به ما داده است که چنین افرادی را از هر نقطه کشور پاکستان دستگیر خواهند کرد.

به گفته پلیس کراچی اغتشاش گران دستگیر شده با در دست داشتن چوب و اسلحه در حال ایجاد هرج و مرج و تخریب اتوبوس در شهر کراچی بوده اند. همچنین تعداد آشوبگران بین 1500 تا 2000 نفر بود که در جاده مرکزی شهر کراچی پخش شدند و به عابران و مسافران خودروها تیراندازی و چهار نفر را مجروح کردند که در نتیجه آن دو تن از مجروحان به نام های نجم الحسن 27 ساله و نذیر احمد 45 ساله بر اثر جراحات شدید جان خود را از دست دادند.

بر اساس جزئیات، معترضان سندی زبان با در دست داشتن سلاح های گرم و سرد وارد روستای سهراب منطقه ای عمدتا پشتون نشین شدند و وسایل نقلیه عمومی را تخریب کرده و به آتش کشدند همچنین به گفته برخی منابع، در این عملیات خرابکارانه شلیک هوایی نیز صورت گرفته است.

به گفته فیض الله روزنامه نگار، دفتر انتخابات محلی حزب مردم پاکستان و جمعیت علمای اسلام پاکستان نیز مورد حمله قرار گرفتند همچنین دو جاده لیاری و بزگراه منتهی به روستای صفورا مسدود شده است.

فیلم هایی از این درگیری در قاسم آباد نیز در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که در آن، فرد مجروحی دیده می شود که فریاد می زند ما را کشتند اما پلیس هیچ گونه اقدامی علیه معترضین انجام نداد.

امجد شیخ رئیس ارشد پلیس (SSP) حیدرآباد بیان کرد: خودروی پلیس در محل حاضر بود اما حرکتی از آنان صورت نگرفت و به این دلیل کمیته ای در خصوص این موضوع در حال تشکیل و بررسی می باشد.

پلیس کراچی همچنین شهسوار خان صاحب هتلی را که در آن بلال کاکا به قتل رسید را به مدت دو روز که توسط دادگاه قاضی و دادگستری، حکم بازداشت آن صادر شده است، دستگیر کرد.

در پی تنش ها، عده ای از سندی زبان ها به رهبری نیاز کالانی رهبر حزب جنبش ملی زنده باد سند به همراه جسد بلال کاکا در قاسم آباد ایالت سند تحصن کردند و خواستار این شدند که مقررات ضد تروریسم باید در همه موارد لحاظ شود و همه متهمان این فقره قتل باید دستگیر شوند. در همین حال، امجد شیخ رئیس ارشد پلیس (SSP) حیدرآباد با رهبری این تحصن دیدار و گفتگو کرد و اطمینان داد که خواسته های آنان پذیرفته خواهد شد.

همچنین فعالان ملی گرای سندی مالکان هتل ها را افغان اعلام کردند و پس از آن در بسیاری از شهرهای سند تظاهرات برگزار شد؛ این تظاهرات در حدود ده ها شهر و شهرک از جمله حیدرآباد، شکارپور، سکهر، نوابشاه، سهون، تندو محمد خان، میهر، تجمعات اعتراضی توسط احزاب ملی گرا جنبش ملی زنده باد سند، حزب متحد سند برگزار شد که در آن آنها خواستار شدند. که افغان ها باید از سند اخراج شوند.

در همین حال، برخی ویدئوها نیز در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که در آن مشاهده می شود که هتل داران جوان پشتون در حال بستن دکان ها در سهون، نوابشاه، قاسم آباد، حیدرآباد و تندو محمد خان هستند همچنین با تخریب هتل ها و زخمی شدن پنج فعال حزب ملی گرای سند در تیراندازی، اوضاع در مناطق جام شورو و کوتری متشنج شده است.

ارسال نظر

 
1