خبر فوری

 
تلاش عناصر پاکستان برای برقراری روابط با اسرائیل و واکنش مقامات ارشد این کشور
کد خبر :275429968

17:01 1397/12/16


برچسب ها : اسرائیل, پاکستان, رژیم صهیونیستی, فلسطین, هند,

خبرنگار و مقاله نویس معروف پاکستانی حامد میر در مقاله ای آغاز روابط پاکستان با اسرائیل و واکنش مقامات ارشد این کشور درپی این روابط را نوشته است .


 

به گزارش راز نیوز، بحث اسرائیل و پاکستان بحث جدیدی نیست، اما در حال حاضر با روشی جدید این بحث آشکار شده است. دلیل عدم آشنایی مردم عادی با چنین مباحثی، محدود بودن آن به وزرای قدرت است. برخی از اقدامات نخست وزیر پاکستان عمران خان نه تنها در پاکستان، بلکه موجب قابل تحسین خوانده شدن در خارج از مرزها و در هند نیز شده است و علت آن بهتر شدن وجهه پاکستان در جهان است. پاکستان علاوه بر هند، از سوی بسیاری از کشورهای دیگر نیز مورد تهدیدات خارجی قرار می گیرد که در رأس فهرست اسامی توطئه گران علیه کشور پاکستان، نام اسرائیل به چشم می خورد. پس از حمله هوایی هند در خاک پاکستان در تاریخ 7 اسفند ماه ، خبرهایی مبنی بر استفاده از تسلیحات نظامی اسرائیل توسط هند در این حمله درحال گردش در خبرگزاری ها است.

براساس خبرهای موثقه، اسرائیل و هند درصدد برنامه ریزی برای حمله مجدد از مسیر راجستھان به داخل کشور پاکستان بودند، اما با اطلاع سازمان های اطلاعاتی پاکستان از این خبر، پاکستان طی تماس با هند و اظهار هشداری ابراز داشت ، درصورتی که این حمله انجام شود ما نیز پاسخ کوبنده و قاطعی خواهیم داد.
برای شکستن ائتلاف هند و اسرائیل برای دشمنی با پاکستان، برخی به نخست وزیر پاکستان عمران خان پیشنهاد می دهند که برای تحقق این هدف، پاکستان با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقراری کند. چنین پیشنهادی به نخست وزیر پاکستان عمران خان قبل و بعد از حمله هند ارائه شده است. پیشنهاد دهندگان می گویند : اگر نمایندگان انجمن آزادی فلسطین می توانند با اسرائیل مذاکرات کنند، اگر مصر، اردن و ترکیه می توانند روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کنند، پس چرا پاکستان نتواند با اسرائیل روابط سفارتی و دیپلماتیک داشته باشد؟ با برقراری روابط پاکستان و اسرائیل، اتحاد دو کشور هند و اسرائیل علیه پاکستان شکسته خواهد شد. این پیشنهاد به طور ظاهری به نفع کشور پاکستان خواهد بود. اگر عمران خان در این رابطه تنها با اشاره نظر مثبت خود را ابراز دارد، می تواند قهرمان اروپا نیز شود، اما این درحالی است که نخست وزیر عمران خان تنها به گفتن جمله " دلم راضی نمی شود" بسنده می کند.

پیشنهاد دهندگان می گویند نخست وزیر در عوض دل خود باید به عقلش رجوع و فرمان آن را قبول کنند. اما عمران خان در این رابطه می گوید نمی توانم جنایات اسرائیل علیه ملت مظلوم فلسطین را نادید بگیرم.

روابط پاکستان با اسرائیل از دوران ژنرال پاکستان ضیاء الحق درپی عملیات " سائیکلون " آمریکا برای رساندن تسلیحات نظامی به مجاهدین در افغانستان برای خارج کردن روسیه آغاز شد که درآن اسرائیل و پاکستان خدمات و تسهیلاتی را برای موفقیت عملیات آمریکا انجام دادند.
با بر سر اقتدار آمدن مرحومه بی‌نظیر بهتو در سال 1988 میلادی ، پیشنهاداتی مبنی بر روابط با اسرائیل از جانب مقامات دولتی به وی داده شد.
در آن زمان، نصیر الله بابر مشاور خصوصی مرحومه بود و به دلیل بوی توطئه، شخص پیشنهاد دهنده را از سمتش برکنار کرد. شخص برکنار شده با همکاری رئیس جمهور غلام اسحاق در سال 1990 نقش مهمی در از بین بردن دولت بی‌نظیر بهتو ایفا کرد. با روی کار آمدن دولت حزب مسلم لیگ (ن) نواز شریف نیز به وی پیشنهاد دوستی با اسرائیل داده شد.
از طرفی، در سال 1993 میلادی نیز زمانی که مرحومه بی‌نظیر بهتو به عنوان نخست وزیر پاکستان منتصب شد، مجددا به وی پیشنهاد به رسمیت شناختن اسرائیل را دادند و گفته شد درصورت انجام این عمل، احتمال بخشیده شدن وام های خارجی برای پاکستان وجود دارد .

درسال 1994 میلادی مرحومه بهتو با یاسر عرفات در ژنو دیدار کرده و از پیشنهاد برخی برای به رسمیت شناختن اسرائیل گفت و اظهار داشت که گفته می شود اگر پی ال او می تواند با اسرائیل مذاکرات کند، پس چرا ما نتوانیم؟ یاسر عرفات با صدایی بغض آلود ابراز داشت که ما را مجبور به مذاکرات با اسرائیل کرده اند. درحالی که اسرائیل حاضر به عمل کردن به قراردادهای سازمان ملل متحد نمی شود، ما را مجبور به مذاکرات با اسرائیل می کنند تا غلام آن شویم. اگر پاکستان اسرائیل را به رسمیت بشناسد، ما حتی قابل به انجام مذاکرات نیز نخواهیم بود.

حامد میر خبرنگار معروف پاکستانی در ادامه این مقاله خود نوشت : یک روز پس از دیدار بهتو با یاسر عرفات، طی مصاحبه با وزیر امور خارجه اسرائیل شمعون پیریز، وی اظهار داشت که خواستار دوستی با پاکستان هستیم، اما دولت بی‌نظیر بهتو این اقدام را لغو و نادید گرفت.

اما این درحالی است که تلاش ها برای دوستی پاکستان با اسرائیل از زمان پرویز مشرف به طور واضح و آشکار آغاز شد. اگر چنین تلاش های آشکاری در زمان نوازشریف یا مرحومه بی‌نظیر بهتو انجام می گرفت، چنین افرادی واجب القتل شناخته می شدند. درحالی که روابط آشکار پرویز مشرف رئیس جمهور اسبق پاکستان با اسرائیل موجب ایجاد سروصدا در پارلمان پاکستان شد، اما افرادی که فتوای کفر و واجب القتل را صادر می کردند، سکوت اختیار کرده بودند. لازم به ذکر است که به همراه نخست وزیر فعلی پاکستان عمران خان، جوانانی که خواستار عدم ایجاد روابط دوستانه با رژیم صهیونیستی هستند، با برقراری روابط با یهود مشکلی ندارند. روابط دوستانه با یهود و با اسرائیل مسائلی جدای از یکدیگر هستند، زیرا برخی از جوانان یهود نیز مخالف جنایات اسرائیل در فلسطین اشغالی هستند.

همان طور که هند به طور مداوم قرار دادهای سازمان ملل را در کشمیر نقض می کند، همانگونه اسرائیل نیز مرتکب نقض توافقنامه های سازمان ملل در فلسطین می شود. اسرائیل در سال 2017 میلادی درعوض تل آویو، از انتقال پایتخت خود به اورشلیم ( بیت المقدس ) سخن گفته بود، که این امر نقض آشکار قراردادهای سازمان ملل است. در حالی که آمریکا از انتقال سفارت خود به اورشلیم خبر داده بود، آیا پاکستان نیز می تواند چنین اقدامی انجام دهد؟ آیا به رسمیت شناختن اسرائیل توسط پاکستان، موجب مستحکم تر شدن موضع پاکستان نسبت به کشمیر خواهد شد یا موجب تضعیف آن؟ درحالی که ما روز 23 مارس را به عنوان روز ملی پاکستان جشن می گیریم، حزب مسلمانان هند در لاهور هند نیز در 23 مارس سال 1940 میلادی توافقنامه ای برای حمایت از مسلمانان مظلوم فلسطین تصویب کرد. قائد اعظم بنیانگذار کشور پاکستان نیز در سال 1945 میلادی در جلسه ای در بمبئی که رئیس جمهور آمریکا ترومین نیز حضور داشت، شعار شیم شیم سر داده و ابراز داشت چرا آمریکا در عوض انتقال 1 میلیون یهودی به فلسطین، آنها را در آمریکا جای نمی دهد؟ در سال 1947 نیز نخست وزیر اسرائیل دیود بن گورین طی فکس به قائد اعظم محمد علی جناح بنیانگذار پاکستان، از وی خواستار به رسمیت شناختن اسرائیل شد، اما پاکستان در سازمان ملل مخالفت خود با اسرائیل را اظهار کرد . کشورهای مسلمانی که با بی توجهی به نظر مردم، اسرائیل را به رسمیت شناختند، هم اکنون با افراط گرایی مواجه هستند. به طور نمونه می توان به مصر اشاره کرد. ترکیه در سال 1949 میلادی روابط با اسرائیل را برقرار کرد، اما درحال حاضر روابط دوطرف با تنش و درگیری روبرو است. مسئله روابط با اسرائیل را باید از دیدگاه قائد اعظم نگریست. فلسطین و کشمیر یک رابطه عمیقی باهم دارند. درحالی که نخست وزیر عمران خان خواهان روابط با اسرائیل نیست، اما این پارلمان است که در این رابطه تصمیم خواهد گرفت. در این رابطه درعوض پشت درهای بسته، باید در صحن علنی مجلس به آن رسیدگی شود.
خبرنگار حامد میر در پایان این مقاله خود نوشت : ما نباید گول بخوریم، پس از روابط با اسرائیل نیز کشور پاکستان با توطئه های بیگانگان مواجه خواهد بود. هدف اصلی پاکستان برنامه هسته ای است. اسرائیل تنها می تواند دوست پاکستان بدون برنامه اتمی باشد.

ارسال نظر

 
1