خبر فوری

 
تلاش طالبان برای به رسمیت شناخته شدن
کد خبر :1589530537

16:03 1400/07/24


برچسب ها : آنکارا, امیر خان متقی, ترکیه, دولت طالبان افغانستان, مولود چاوش اوغلو,

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنج‌شنبه در آنکارا دیدار و گفت‌وگو کردند.


در حالی که جامعه بین‌المللی هنوز دولت گروه طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته است، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان روز پنج‌شنبه 22مهر (14 اکتبر)، و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در آنکارا دیدار و گفت‌وگو کردند.

دو ماه پس از به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان در افغانستان، مقام‌های ارشد این گروه از جمله امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه با مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در آنکارا دیدار کردند.

این دیدار که بعد از ظهر روز پنج‌ شنبه 22 مهر (14 اکتبر) انجام شد، نخستین دیدار مقام‌های ارشد طالبان و ترکیه پس از سقوط دولت پیشین افغانستان و خروج نیروهای نظامی بین‌المللی از این کشور است.

نخستین ملاقات امیرخان متقی و مولود چاووش اوغلو پس از آن صورت می گیرد ‌که رهبران طالبان در اوایل هفته  جاری با آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی در دوحه قطر دیدار و گفت‌وگو کردند.

همچنین برقراری امنیت پروازی فرودگاه کابل یکی از مضوعات مهمی است که امیرخان متقی و مولود چاووش اوغلو طی این دیدار به آن پرداختند.

ترکیه همچنین پیشنهادهایی را برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و موضوع کار و تحصیل بانوان به گروه طالبان ارائه کرده است.

مولود چاووش اوغلو پس از دیدار با امیرخان متقی گفت: ما توصیه‌های را در خصوص تحصیل دختران و اشتغال زنان با مقامات طالبان به اشتراک گذاشتیم.

وی افزود: ما به طالبان گفتیم که توصیه‌های ما خواسته و پیش‌شرط‌های جهان غرب نیست. این توصیه‌ها انتظارات جهان اسلام و کشورهای اسلامیست.

طبق اظهارات مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه طالبان نیز گفته است که اگر مهاجران افغانستانی بخواهند به کشور خود بازگردند، طالبان هر حمایتی که لازم باشد را انجام خواهند داد.

سه روز پیش از سفر مقامات طالبان به آنکارا، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در نشست مجازی گروه بیست درباره افغانستان گفت که جامعه بین‌المللی باید این گروه را به سوی تشکیل یک دولت فراگیر سوق دهد.

رجب طیب اردوغان تاکید کرد که مهاجرت از افغانستان ممکن است در آینده بیشتر شود و ترکیه توان رسیدگی به موج دیگری از مهاجران را ندارد.

وی به جامعه بین‌المللی نیز هشار داد که در صورت بیشتر شدن مهاجرت از افغانستان، کشورهای اروپایی نیز تحت تأثیر موج جدیدی از مهاجران افغانستانی قرار خواهند گرفت.

طالبان که می‌خواهند از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شوند نیز در مورد بیشتر شدن مهاجرت از افغانستان چندین بار به کشورهای غربی هشدار داده‌اند.

سهیل شاهین، مذاکره کننده و سخنگوی طالبان روز سه‌شنبه 20 مهر  (12 اکتبر) اعلام کرد که تضعیف دولت آن‌ها بر امنیت منطقه و جهان تأثیر می گذارد و باعث ایجاد موج جدیدی از مهاجرت می‌شود.

دیدار امیرخان متقی با مولود چاووش‌اوغلو در حالی انجام می‌شود که کشورهای غربی نیز تلاش دارند با استفاده از فشار اقتصادی، برخی از معیارهای مربوط به حقوق بشر را به طالبان بقبولانند.

با وجود این فشارها، اغلب زنان در افغانستان همچنان از حق کار و تحصیل محروم هستند. آزادی بیان در افغانستان نیز از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان (15 اوت 2021) به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

علاوه بر این، شمار زیادی از شهروندان افغانستان که به دلایل سیاسی از جمله دلایل مربوط به حقوق بشر و دموکراسی پس از 15 اوت دست به تظاهرات زدند، دستگیر شده و مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

با اینکه طالبان تلاش دارند تا جامعه بین‌المللی دولت آن‌ها را به رسیمت بشناسد اما، رویکرد این گروه در افغانستان نشان می‌دهد که طالبان امروز مانند طالبان سال‌های 1996 حقوق بشر و حقوق بین‌المللی را نقض می‌کنند.

ارسال نظر

 
1