خبر فوری

 
 
تغییر نام گروه تکفیری جیش محمد به لشکر طیبه و جماعت الدعوه
کد خبر :1196801081

16:45 1397/12/14


برچسب ها : پاکستان, تروریست, تروریسم, جماعه الدعوه, جیش محمد, حمله, لشکر طیبه, هند,

نگاهی کوتاه به تاریخچه گروه تکفیری تروریستی جیش محمد


 

به گزارش راز نیوز، مسعود اظهر بنیانگذار گروه تکفیری جیش محمد، نخست فعالیت خود را زیر پرچم حرکة الانصار طالبان در افغانستان آغاز کرد. وی پس از خروج روسیه از افغانستان به کشمیر کوچ کرد و در سال 93 میلادی به دست نیروهای امنیتی هند دستگیر و روانه زندان شد. طرفداران و مجاهدین مسعود اظهر طی فعالیت هایی همچون ربودن توریست های خارجی از دهلی نو و سرینگر، خواستار آزادی مسعود اظهر شدند.
پس از آن حرکة الانصار طالبان نیز با انجام عملیات ربودن هواپیمای مسافربری هند در سال 1999 میلادی، در قبال آزادی مسافران، خواهان آزادی مسعود اظهر شد.

مسعود اظهر آزاد و پس از مدتی به عنوان مهمان طالبان، به پاکستان بازگشته و در سخنرانی های خود، شروع به تهدید کردن هند کرده و گروه جیش محمد را تشکیل داد. پس از آن جیش محمد با حمله به پارلمان هند در سال 2001 میلادی در دهلی نو، آن را هدف قرار داد؛ که این امر موجب وارد شدن فشارهای خارجی بر دولت پاکستان و قرار دادن نام این گروهک در لیست تکفیری از سوی پاکستان در سال 2002 شد.

باوجود این که این گروهک از سوی دولت پاکستان در لیست تکفیری قرار گرفت، همچنان به فعالیت های تکفیری و جلسات بزرگ خود ادامه داد. این گروهک بدون سرزنش و یا محکومیت از سوی دولت پاکستان، به طور آزادانه به فعالیت های خود ادامه داد.
گروه به دلیل فشارهای خارجی و دلایل دیگر، نام خود را از جیش محمد به لشکر طیبه تغییر، و بدون تغییر دادن اهداف خود، به فعالیت هایش ادامه داد.

حافظ سعید بنیانگذار لشکر طیبه است. نام این گروهک نیز در سال 2002 میلادی مقارن با دولت پرویز مشرف، توسط آمریکا در لیست تروریسم درج شد. به دلیل فشارهای خارجی، دولت پاکستان علیه این گروهک بالاجبار تحریم هایی را اعمال کرد. گروهک جیش محمد، مجددا نام گروه را از لشکر طیبه به جماعت الدعوه تغییر و به فعالیت های خود ادامه داد.

گروهک حافظ سعید به طور آزادانه در پاکستان جلسه هایی را برگزار و با انتشار تفکرات سلفی تکفیری خود از مخالفت با اسرائیل ، آمریکا و هند خبر داد . دولت پاکستان در سال 2006 میلادی به دلیل افزایش فعالیت های جماعت الدعوه و نگرانی های موجود در این رابطه، حافظ سعید را دستگیر و پس از مدتی کوتاه آزاد کرد.

درسال 2008 میلادی پس از حمله تروریستی در دهلی نو، هند اتهام حمله را به حافظ سعید نسبت داد که باعث گسترش فشارهای خارجی بر پاکستان و دستگیری کوتاه مدت حافظ سعید شد. دولت حافظ سعید را به دلیل عدم دستیابی به مدارک و اسناد معتبر در زمینه انجام حمله توسط حافظ سعید، وی را پس از 6 ماه آزاد کرد.

ارسال نظر

 
1