خبر فوری

 
 
تصویب لوایح اصلاحات قانون مبارزه با تروریسم در مجلس سنای پاکستان
کد خبر :1264695818

15:04 1399/05/09


برچسب ها : پاکستان و سازمان ملل متحد, پاکستان و گروه ویژه اقدام مالی, تروریست, تروریسم, فهرست خاکستری,

جلسه کمیته دائمی حقوق و عدالت سنا امروز به ریاست سناتور جاوید عباسی برگزار و طی آن لایحه اصلاح 2020 مبارزه با تروریسم و لایحه اصلاح 2020 شورای امنیت سازمان ملل امروز در مجلس سنای پاکستان به تصویب رسیدند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| جلسه کمیته دائمی حقوق و عدالت سنا امروز به ریاست سناتور جاوید عباسی برگزار و طی آن لایحه اصلاح 2020 مبارزه با تروریسم و لایحه اصلاح 2020 شورای امنیت سازمان ملل امروز در مجلس سنای پاکستان به تصویب رسیدند.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان ضمن ابراز تشکر از مجلس سنا و اپوزیسیون جهت تصویب لوایح اصلاحات، گفت: از مجلس سنا به دلیل تصویب لایحه اصلاح مبارزه با تروریسم 2020 و لایحه اصلاح 2020 شورای امنیت سازمان ملل، تشکر می کنم. مجلس سنا با تصویب لوایح، نشان داد که جدی است و افراد موجود در آن نیز از درک و فراست بالایی برخوردار هستند و منافع ملی بر خلاف منافع گروه ها و احزاب، در اولویت قرار دارند. تمامی احزاب اپوزیسیون به جز جمعیت علماء اسلام شاخه فضل الرحمن از لوایح حمایت کردند، دشمن درتلاش برای سوق دادن پاکستان به سوی فهرست سیاه اف ای تی اف و مشکلات اقتصادی است، من به همراه حزب مسلم لیگ (ن)، مردمی پاکستان PPP و جماعت اسلامی، از تمامی احزاب سپاسگذارم. شما توطئه های هند را خنثی کردید، ممکن است ما اختلافات سیاسی داشته باشیم اما در مورد موضوعات ملی از موضع یکسانی برخوردار هستیم. من مطمئنم که این لایحه به نفع پاکستان است. دولت ها تغییر می کنند اما منافع ملی مهم هستند، کاش حزب جی یو آی (ف) نیز در تصمیم خود تجدید نظر می کرد، این حزب با مخالفت خود جلوه خوبی از خود بروز نداد، باید برای منافع ملی تلاش کرد. ما با این قانون گذاری خود، دسیسه های هند را با خاک یکسان کردیم. حال هیچ دلیلی برای نگه داشتن پاکستان در فهرست خاکستری وجود ندارد، در صورت خارج شدن پاکستان از این فهرست، این موفقیت این مجلس خواهد بود.

 

ناگفته نماند مقامات وزارت امور خارجه پاکستان در پاسخ به سوال اعضای کمیته که آیا این اقدامات از شرایط گروه ویژه اقدام مالی بود یا قانون شما نقص داشت، گفتند: تمامی اینها از شرایط اف ای تی اف هستند؛ در ادامه اعضای کمیته در واکنش به این پاسخ خواستار ارائه کپی صفحات شرایط را شدند. وزیر امور خارجه با ارائه توضیحات در زمینه لایحه شورای امنیت سازمان ملل، ابراز داشت: گروه آسیا و اقیانوسیه و FATF در حال نظارت هستند، آنها بر این باورند که برخی تغییرات در قوانین داخلی لازم است.

 

از طرفی طی گفتگوی تلفنی شهباز شریف رهبر حزب مسلم لیگ (ن)، با بلاول بوتو رهبر حزب پی پی و فضل الرحمن رهبر حزب جی یو آی (ف)، طی مشورت صورت گرفته، سه طرف تصمیم گرفتند تا کمیته ای متشکل از سناتور های اپوزیسیون متحد را برای بررسی قوانین مورد نظر مجلس سنا در مورد FATF جهت منافع ملی تشکیل دهند.

 

این درحالی است که شاهد خاقان عباسی رهبر حزب مسلم لیگ (ن) و نخست وزیر اسبق پاکستان طی مصاحبه مطبوعاتی به همراه رهبران اپوزیسیون درباره لوایح اصلاحات، گفت: دولت همچنین می خواست یک لایحه را تحت پوشش اف ای تی اف تصویب کند که این لایحه بسیار وحشتناک بود. وی افزود: دولت گفت که 4 لایحه هستند که می خواهیم آنها را تصویب کنیم. سه لایحه که درخواست های اف ای تی اف را برآورده می کنند و یک لایحه درباره سازمان بازرسی کشور (نیب) است. یک لایحه مربوط به شورای امنیت سازمان ملل امروز تصویب شد که ما در این لایحه ما اصلاحات ارائه کرده و این اصلاح در بخش تعریف لایحه بود؛ دو لایحه طی 20 الی 25 دقیقه به تصویب رسیدند. یکی از لوایح درباره تروریسم اقتصادی بود، تاکنون لایحه ای به چنین وحشتناکی ندیده بودم، یک شهروند را تا 90 روز بربایید و می توانید 90 روز دیگر نیز او را در بازداشت نگه دارید درحالیکه این شخص نمی تواند به دادگاه نیز رجوع کند. این لایحه از اقدامات هند در کشمیر اشغالی نیز دهشتناک تر بود. دولت هیچ پاسخی به سوال ما که این لایحه کدام یک از درخواست های FATF را برآورده می کند، نداد.

ارسال نظر

 
1