خبر فوری

 
 
تصمیم سازمان همکاری اسلامی OIC برای فراخوانی نشست کشمیر در اسلام آباد
کد خبر :1380823801

17:29 1398/10/07


برچسب ها : پاکستان و عربستان سعودی, سازمان همکاری اسلامی, کشمیر اشغالی,

درپی درخواست عمران خان نخست وزیر پاکستان از ولیعهد عربستان سعودی، وی متعهد به فراخوانی نشست سازمان همکاری اسلامی OIC در رابطه با کشمیر در اسلام آباد پایتخت پاکستان شد .


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز، درپی درخواست عمران خان نخست وزیر پاکستان از ولیعهد عربستان سعودی، وی متعهد به فراخوانی نشست سازمان همکاری اسلامی OIC در رابطه با کشمیر در اسلام آباد پایتخت پاکستان شد که قرار است در این نشست علاوه بر نمایندگان کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، ترکیه و اندونزی، نمایندگان دیگر کشورها نیز حضور یابند. طبق گزارش های بدست آمده، در این نشست درخصوص موضوعاتی چون وضعیت کشمیر اشغالی و وضعیت پس از لایحه جنجالی هند در رابطه با شهروندی بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت. گفتنی است کنفرانس OIC پس از اجلاس وزرای امور خارجه در کوالالامپور از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
به گفته منابع، عربستان سعودی پس از نشست موفقیت آمیز اخیر کوالالامپور، تصمیم به متحرک نمودن سازمان همکاری اسلامی گرفته است که فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی طی دیدار اخیرش با عمران خان، اعتماد وی را در این رابطه جلب کرده است. گفته می‌شود که کشورهای، مالزی، ترکیه، اندونزی، قطر، ایران و سایر کشورهای اسلامی نسبت به نقش کم فعال OIC نظراتی دارند که این نظرات و نگرانی ها موجب شد تا اجلاس مالزی به عنوان یک بستر جایگزین مورد بررسی قرار بگیرد.
براساس گزارش منابع خبری پاکستان، درپی نشست اخیر کوالالامپور خبرهایی چون جایگزین کردن آن به جای او آی سی درحال گردش در رسانه ها هستند، هرچند که نخست وزیر پاکستان نیز آمادگی خود برای شرکت در نشست کوالالامپور را اعلام کرده بود، اما پس از فشارهای ولیعهد سعودی، نخست وزیر پاکستان برنامه سفری خود و شاه محمود قریشی به کوالالامپور را کنسل کرد. پس از آن، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه خود با یکی از خبرگزاری های خارجی گفته بود که پاکستان به دلیل فشار اقتصادی عربستان در نشست مالزی شرکت نکرد. وی افزود، این نخستین مرتبه نیست که عربستان سعودی و امارات متحده عربی درخصوص مسائل خاص فشار آورده باشند؛ عربستان سعودی تهدید به اخراج 4 میلیون کارگر پاکستانی از کشورش و جایگزین کردن کارگران بنگلادش کرده بود و پاکستان نیز به علت مشکلات اقتصادی کشورش مجبور به تن دادن به این درخواست شد.

ارسال نظر

 
1