خبر فوری

 
 
تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از قرارداد INF با روسیه
کد خبر :1582739650

15:05 1397/07/29


برچسب ها : آمریکا, روسیه,

رئیس جمهور آمریکا طی بیانیه ای گفته است که آمریکا از توافقنامه میان روس و آمریکا برای سلاح هسته ای خارج خواهد شد.


رئیس جمهور آمریکا طی بیانیه ای گفته است که آمریکا از توافقنامه میان روس و آمریکا برای سلاح هسته ای خارج خواهد شد.

دونالد ترامپ طی مصاحبه مطبوعاتی خود اظهار داشت، روسیه قرارداد INF را نقض کرده است. این توافقنامه در سال 1987 میان روسیه و آمریکا به امضاء رسیده بود. براساس این قرار داد، استفاده از موشک های میانبرد زمینی ممنوع است. این برد از 500 تا 5500 کیلومتر تعیین شده است. دونالد ترامپ خاطر نشان کرد درصورتی که ما حق استفاده از آن را نداریم، به روسیه نیز اجازه استفاده از چنین موشک هایی را نمی دهیم.
وی طی سخنرانی خود گفت : '' نمی‌دانم که چرا اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در این رابطه سخنی نگفته و یا از این قرار داد خارج نشده است. روسیه چند سال است که این قرار داد را نقض کرده است. "

گفتنی است که در سال 2014 اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا روسیه را متهم به نقض قرار داد INF کرده بود. این درحالی است که روسیه در آن سال موشک کروز زمین را آزمایش کرده بود. لازم به ذکر است که بارک اوباما به دلیل فشار رهبران اروپایی و تصمیم آنها در این زمین، از قرارداد مذکوره خارج نشده بود زیرا طبق گفته رهبران اروپا درصورت خروج آمریکا از این قرار داد مسابقه تسلیحاتی بوجود خواهد آمد.

به گفته خبرگزاری رسمی روسیه، یکی از مقامات وزارت خارجه روسیه، اقدام آمریکا را تک قطبی توصیف کرده و گفته است که، او می‌خواهد در جهان تنها یک ابر قدرت وجود داشته باشد. آمریکا براین امر که روسیه موشکی با نام نویتر میانبرد را ساخته است اصرار دارد و تاکید می‌کند که روسیه چنین موشکی را ساخته است. این موشک در اتحادیه با نام SSC8 شناخته شده است. روسیه با این موشک توان هدف قرار دادن کشورهای عضو ناتو در زمان کمتری را دارد.

گفتنی است که روسیه در رابطه با این موضوع بسیار کم صحبت کرده اما این درحالی است که روسیه این امر را تکذیب می‌کند که قرارداد را نقض کرده است.


تحلیلگران می‌گویند روسیه به چنین سلاح هایی به عنوان یک جایگزین ارزان برای سلاح های سنتی نگاه می‌کند.

ناگفته نماند که طبق اخبار منتشر شده از سوی خبرگزاری رویترز در روز جمعه، آمریکا درحال تصمیم گیری برای خروج خود از این قرار داد با توجه به افزایش قدرت نظامی چین در غرب اقیانوس آرام است.

امکان دارد جان بولتون، مشاور امنیتی آمریکا، در جریان مذاکرات در مسکو هفته آینده ، روسیه را از خروج آمریکا از این قرارداد آگاه کند.

قرارداد INF چیست؟

قرارداد پیمان نیروهای هسته ای میان برد INF میان آمریکا و اتحادیه شوروی در سال 1987 مبنی بر عدم استفاده از موشک های هسته ای و غیر هسته ای میان برد، امضاء شده بود. تسلیحات دریایی شامل این قرار داد نمی‌شدند. آمریکا از نصب سیستم موشکی SS20 از سوی شوروی نگران بود، این درحالی است که آمریکا برای پاسخ به آن در اروپا موشک های پیرشنگ و کروز را نصب کرده بود. که بر علیه این اقدامات تظاهرات زیادی صورت گرفته بود. تا سال 1991 تقریبا 2700 موشک را نابود کردند. هردو کشور مجاز به بررسی تاسیسات یکدیگر بودند. ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه در سال 2007 اعلام کرده بود که دیگر این قرارداد به نفع روسیه نیست. این بیانیه روسیه، پس از خروج آمریکا در سال 2002 از قرارداد ضد موشکی منتشر شده بود.

ارسال نظر

 
1