خبر فوری

 
 
تصرف چندین پاسگاه مرزی افغان در مرز مشترک با پاکستان از سوی طالبان
کد خبر :340835774

10:49 1400/04/18


برچسب ها : پاکستان و افغانستان, دولت افغانستان, روند صلح افغانستان, طالبان افغانستان, مذاکرات صلح افغانستان, مرز پاکستان و افغانستان, نیروهای مرزبانی افغانستان,

با ادامه پیشروی شبه نظامیان طالبان افغانستان در تصرف مناطق مختلف این کشور و عقب نشینی نیروهای مسلح افغان، چندین پاسگاه مرزی واقع در مرز مشترک میان افغانستان و پاکستان از سوی شبه نظامیان طالبان افغانستان تحت کنترل درآمد.


کابل: به گزارش راز نیوز| با ادامه پیشروی شبه نظامیان طالبان افغانستان در تصرف مناطق مختلف این کشور و عقب نشینی نیروهای مسلح افغان، چندین پاسگاه مرزی واقع در مرز مشترک میان افغانستان و پاکستان از سوی شبه نظامیان طالبان افغانستان تحت کنترل درآمد.

بر اساس جزئیات منتشر شده، منابع آگاه از افغانستان خبر دادند طالبان کنترل چندین پاسگاه متعلق به نیروهای مرزبانی افغان در مرز با پاکستان را به دست گرفته اند.

نماینده مناطق وزیر و باجور در مجلس محلی ایالت خیبر پختون خوا نیز حمله به پاسگاه های مرزبانی نیروهای افغان واقع در استان های کنر و قندهار در مرز با پاکستان را تایید نموده است، انتشار این اخبار باعث ایجاد موج رعب و وحشت در اهالی مناطق مرزی در شهرستان چمن ایالت بلوچستان و باجور اجنسی ایالت خیبر پختون خوا شده است.

در ویدئوهای منتشر شده از سوی طالبان افغانستان می توان مشاهده نمود افراد مسلح در منطقه ای کوهستانی حضور دارند که اطراف آن حصارکشی شده است.

فردی در این ویدئو طی اظهاراتی مدعی شده است در پاسگاه مرزی دولت افغانستان حضور دارد و نیروهای افغان مجبور به ترک پاسگاه شده اند.

انور زیب خان نماینده مجلس محلی ایالت خیبر پختون خوا در این رابطه اظهار داشت: این اقدام هیچ تاثیری بر منطقه باجور نخواهد داشت، نیروهای مسلح و سازمان های امنیتی ما در وضعیت آماده باش در حال انجام وظایف خود در حفاظت از مرزها می باشند، در حالی که مرزهای ما نیز حصارکشی شده است.

در این میان سید آخوند زاده چتان نماینده اسبق مردم منطقه باجور در مجلس ملی پاکستان خواستار شفافیت در سیاست های دولت در قبال افغانستان شد.

وی طی سخنانی اظهار داشت: حوالی اوقات عصر جمعه گذشته تعداد وسیعی از شبه نظامیان طالبان گردنه مرزی غاخی واقع در سی کلیومتری شهرستان خار مرکز استان کنر را هدف حمله قرار داده و پاسگاه های موجود در آن منطقه را تحت کنترل خود درآوردند.

وی افزود: رعب و وحشت بر مردم شهر سایه افکنده است و آنان ترس از بازگشت آن روزهایی دارند که از حجره ها، خانه ها، مزارع، باغات و مدارس خود محروم شوند، ما معتقدیم چنانچه این وقایع تکرار شود احتمالا خطرناک تر از قبل خواهد بود.

این نماینده اسبق پارلمان پاکستان خاطرنشان کرد: اکنون که طالبان افغانستان مناطق مرزی در مجاورت پاکستان را هدف قرار داده است، اگر پاکستان سیاست های خود را تعیین و واضح نکند اوضاع اینجا به وخامت کشیده خواهد شد.

امجد شعیب سپهبد اسبق ارتش پاکستان در این خصوص ابراز داشت: به نظر می رسد طالبان افغانستان این اقدامات را تحت یک برنامه جامع بلند مدت انجام می دهد، احتمالا طالبان پیش از آنکه به سوی کابل پیشروی کند با به تصرف آوردن تمامی مناطق مرزی دولت کابل را برای حضور در پای میز مذاکرات مطابق با شرایط خود تحت فشار قرار دهد یا آنکه تمامی مسیرها برای امداد رسانی به آنان و یا فرار دولتمردان را مسدود نماید.

 

ارسال نظر

 
1