خبر فوری

 
 
تشییع پیکر کریمه بلوچ فعال زن جدایی طلب علی رغم محدودیت های شدید از سوی سازمان های امنیتی پاکستان
کد خبر :1417889524

17:34 1399/11/07


برچسب ها : پاکستان و کانادا, جدایی طلب, سازمان اطلاعات پاکستان, سازمان های اطلاعاتی پاکستان, شهروندان بلوچ, گروه های مسلح بلوچ, کریمه بلوچ,

پیکر کریمه بلوچ از فعالان سیاسی و جدایی طلب بلوچ که ماه گذشته در شهر تورنتو کانادا توسط افراد ناشناس به قتل رسید، روز گذشته علی رغم اعمال محدودیت های شدید امنیتی توسط نهادهای اطلاعاتی پاکستان در سرزمین آبایی وی تشییع و به خاک سپرده شد.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| پیکر کریمه بلوچ از فعالان سیاسی و جدایی طلب بلوچ که ماه گذشته در شهر تورنتو کانادا توسط افراد ناشناس به قتل رسید، روز گذشته علی رغم اعمال محدودیت های شدید امنیتی توسط نهادهای اطلاعاتی پاکستان در سرزمین آبایی وی تشییع و به خاک سپرده شد.

بر اساس جزئیات منتشر شده، همزمان با ورود پیکر کریمه بلوچ از زنان فعال جدایی طلب بلوچ به فرودگاه کراچی مرکز ایالت سند نیروهای امنیتی ارتش پاکستان با حضور در فرودگاه پیکر این فعال بلوچ را به محاصره درآورده و با خودروی اختصاصی و اسکورت امنیتی جسد وی را مستقیما به تمپ سرزمین آبایی کریمه بلوچ منتقل نمودند.

برگزاری غیابی نماز میت در مناطق مختلف بلوچستان

طبق گفته منابع محلی علی رغم آنکه اهالی مناطق مختلف ایالت بلوچستان برای حضور در مراسم تشییع و تدفین پیکر کریمه بلوچ تلاش نمودند خود را به منطقه تمپ برسانند، اما نیروهای امنیتی به صورت گسترده با حضور در نقاط مختلف ورودی به بخش تمپ از ورود شهروندان بلوچ جلوگیری نموده و آنان را مورد تهدید حمله مسلحانه در صورت عدم اطاعت از دستورات نیروهای نظامی قرار دادند.

به دنبال ایجاد این محدودیت های گسترده توسط نهادهای امنیتی و نیروهای مسلح پاکستان، کمیته همبستگی بلوچ از اهالی بلوچستان درخواست برگزاری غیابی نماز میت برای کریمه بلوچ را نمود و بدین ترتیب اهالی شهرهای کویته، تربت و بلیده به صورت غیابی نماز میت کریمه بلوچ را اقامه نمودند.

طبق گفته منابع محلی هزاران تن از زنان، کودکان و مردان بلوچ با حضور در قبرستان شهدای بلوچستان در شهر کویته با برگزاری نماز میت غیابی به روان کریمه بلوچ درود فرستادند، نمازگزاران در این مراسم با سردادن شعارهایی همبستگی خود را با مسیر کریمه بلوچ اعلام نمودند.

همچنین اهالی شهر تربت از توابع شهرستان کیچ نیز حوالی ساعت 11 ظهر در مدرسه مادل این شهر نماز غیابی را برگزار نمودند و به منظور ادای احترام به روان این زن فعال بلوچ به مدت دو دقیقه سکوت اختیار شد.

گفتنی است به دنبال برگزاری این مراسم در تقدیر از کریمه بلوچ امام دبنگ رئیس مرکز پلیس منطقه به همراه تعداد وسیعی از نیروهای خود با حضور محل مراسم تلاش نمودند گلزار دوست مسئول برگزاری این مراسم را به همراه چندین تن دیگر بازداشت کنند که پس از برگزاری هیاهو از سوی افراد حاضر آنان موفق به بازداشت فردی در این زمینه نشدند.

امتناع گروه های مذهبی از برگزاری نماز میت

در این حین گروه های مذهبی منطقه خضدار از برگزاری نماز غیابی کریمه بلوچ امتناع ورزیدند و بدین ترتیب شفیق الرحمان ساسولی رهبر محلی حزب ملی بلوچستان با پیش قدم شدن نماز میت را اقامه نمود.

طبق اطلاعات منتشر شده، همزمان با برگزاری نماز میت به صورت غیابی دسته وسیعی از نیروهای امنیتی با حضور در محل برگزاری نماز عید سعی نمودند این مراسم را متوقف کنند، اما علی رغم آن تعداد قابل توجهی از مردم محلی با حضور در این مراسم نماز میت را به صورت غیابی برپا نمودند.

شفیق الرحمان ساسولی رهبر محلی حزب ملی بلوچستان در این خصوص ابراز داشت: گروه های مذهبی با مخالفت با برگزاری این مراسم از حضور در این محل امتناع ورزیدند، بر همین اساس خود بنده امامت این نماز را بر عهده گرفته و به روان کریمه بلوچ درود فرستادم.

وی افزود: کریمه بلوچ نماد غیرت و عرق ملی ملت بلوچ است، اهانت به پیکر وی و ممانعت از حضور مردم در مراسم تشییع پیکر وی قابل محکوم است.

تبعید برخی از زنان بلوچ به جرم حضور در مراسم تشییع کریمه بلوچ

نهادهای اطلاعاتی و نیروهای ارتش پاکستان چند تن از زنان فعال بلوچ که در هرگونه مراسم تشییع و یا اقامه نماز غیابی کریمه بلوچ حضور یافته بودند را مورد اذیت و آزار قرار داده و آنان را نسبت به ترک منطقه وادار نمودند.

طبق گفته منابع آگاه، دکتر ماهرنگ بلوچ به همراه دیگر زنان فعال بلوچ که سعی داشتند برای حضور در مراسم تشییع و تدفین پیکر کریمه بلوچ به شهر تمپ سفر کنند، توسط نیروهای امنیتی و معاون کمیساریای منطقه در حوالی منطقه دی بلوچ متوقف شده و ورود آنان به این شهر ممانعت به عمل آورده شد.

سخنگوی مرکزی کمیته همبستگی بلوچ با محکوم نمودن این اقدام نیروهای امنیتی ابراز داشت: انتقال پیکر کریمه بلوچ به تمپ بدون کسب رضایت خانواده وی، عدم برگزاری نماز میت در کراچی با گماردن تعداد وسیعی از نیروهای امنیتی رنجرز و پلیس در حوالی منطقه بهیا باغ و ممانعت از ورود مردم به این محل، اعمال حکومت نظامی و مسدود نمودن دسترسی به سرویس های ارتباطی از قبیل اینترنت و شبکه های تلفن همراه و اکنون ممانعت از ورود زنان فعال سیاسی به تربت ادامه همان روند جنایت و ظلم علیه مردم بلوچ می باشد.

وی در پایان هشدار داد چنانچه صدمه به رهبران سیاسی و زنان سیاسی بلوچ وارد شود مسئولیت آن بر عهده دولت و نهادهای مربوط خواهد بود.

ارسال نظر

 
1