خبر فوری

 
تشدید تنش ها میان طالبان و اسلام آباد در پی حمله جنگنده های پاکستانی به مناطق مرزی در خاک افغانستان
کد خبر :2123778983

14:10 1401/01/30


برچسب ها : ارتش پاکستان, اسلام آباد, بمباران هوایی, دولت طالبان افغانستان, ذبیح الله مجاهد, سفیر پاکستان در افغانستان, طالبان افغانستان, مرز پاکستان و افغانستان, منصور احمد خان, نیروی هوایی پاکستان, ولایت خوست, ولایت کنر,

به دنبال عملیات ارتش پاکستان در مناطق مرزی خاک افغانستان و بمباران ولایت های کنر و خوست این کشور توسط جنگنده های نیروی هوایی پاکستان روابط دو کشور دچار تنش شده است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| به دنبال عملیات ارتش پاکستان در مناطق مرزی خاک افغانستان و بمباران ولایت های کنر و خوست این کشور توسط جنگنده های نیروی هوایی پاکستان روابط دو کشور دچار تنش شده است.

بر اساس جزئیات منتشر شده، وزارت دفاع طالبان افغانستان مدعی شد جنگنده های نظامی ارتش پاکستان صبح روز شنبه مناطقی از ولایت های کنر و خوست را بمباران کردند که در نتیجه شمار قابل توجهی از اهالی این مناطق کشته و زخمی شدند.

در پی این عملیات ارتش پاکستان وزارت امور خارجه دولت طالبان با احضار منصور احمد خان سفیر پاکستان در کابل مراتب اعتراض شدید خود به این موضوع را به وی ابلاغ و تاکید داشتند اینگونه حملات در آینده تکرار نشود.

طبق بیانیه وزارت امور خارجه دولت طالبان، در دیدار با سفیر پاکستان به وی اعلام شد توقف تمامی اقدامات نظامی در ولایت های خوست و کنر ضروری است و اینگونه اقدامات می تواند به ایجاد تنش میان دو کشور منجر شود که نتایج بسیار بدی را به همراه خواهد داشت.

بر اساس این بیانیه در دیدار با سفیر پاکستان علاوه بر مولوی امیر خان متقی وزیر امور خارجه دولت طالبان، ملا شیرین آخوند معاون وزیر دفاع طالبان نیز حضور داشت.

به گفته منابع آگاه در حمله جنگنده های نیروی هوایی پاکستان به مناطقی از خاک افغانستان دست کم 47 تن جان باختند.

مقامات طالبان در واکنش به این اقدام ارتش پاکستان در اظهاراتی تند به اسلام آباد هشدار دادند که آنان توانایی مقابله با این حملات را نیز دارند.

حاجی مالی خان جانشین فرماندهی ارتش طالبان روز دوشنبه به همراه تنی چند از مقامات ارشد از مناطق مورد حمله در ولایت خوست بازدید به عمل آورد.

وی سپس طی سخنانی اظهار داشت: ما بزدل و ترسو نیستیم، آمریکا نیز از همین میزان نیروی هوایی برخوردار بود اما طالبان آنان را شکست داد، نیروهای طالبان منتظر دستورات فرماندهی خود هستند.

از سوی دیگر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان افغانستان نیز در گفتگو با یک خبرگزاری به پاکستان هشدار داد در آینده از انجام چنین اقداماتی خودداری نماید.

وی گفت: اگر ما با آمریکا مقابله نمودیم بنابراین توانایی مبارزه با پاکستان را نیز خواهیم داشت.

ذبیح الله مجاهد با هشدار به اسلام آباد خاطرنشان کرد: پاکستان با حمله به سرزمین افغانستان صبر و تحمل طالبان را محک نزند، در غیر این صورت طالبان نیز پاسخ مناسبی خواهد داد.

وزارت امور خارجه پاکستان روز یکشنبه در واکنش به هشدارهای مقامات طالبان افغانستان طی بیانیه ای اعلام داشت: تروریست ها از خاک افغانستان برای انجام عملیات در قلب پاکستان بهره می برند و در این خصوص پاکستان تاکنون چندین مرتبه از دولت طالبان افغانستان برای حفظ و تضمین امنیت در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان درخواست نموده است.

دفتر وزارت امور خارجه پاکستان با ابراز نگرانی شدید نسبت به افزایش حملات تروریستی علیه نیروهای امنیتی خود از داخل خاک افغانستان تصریح کرد: علی رغم درخواست های چندین باره پاکستان از دولت افغانستان برای ایجاد امنیت در خط مرزی، تروریست ها همچنان از خاک افغانستان برای انجام عملیات در پاکستان استفاده می کنند، اما پاکستان به تمامیت ارضی، استقلال و آزادی افغانستان احترام می گذارد.

 

ارسال نظر

 
1