خبر فوری

 
 
ترکی الفیصل: القاعده در پیشاور پاکستان تشکیل شد
کد خبر :1301233889

17:10 1399/02/10


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, پاکستان و عربستان سعودی, تروریست, تروریسم, گروه القاعده,

شاهزاده ترکی الفیصل رئیس اسبق اطلاعات عربستان سعودی هدف از کمک به شبه نظامیان افغانستان را جلوگیری از تهاجم اتحادیه جماهیر شوروی به پاکستان توصیف کرد و افزود: عربستان سعودی و آمریکا هیچ نقشی در زمینه تشکیل القاعده نداشتند.


ریاض: به گزارش راز نیوز| شاهزاده ترکی الفیصل رئیس اسبق اطلاعات عربستان سعودی طی مصاحبه با شبکه خبری عربستان، گفت: کشورهای عربستان سعودی، آمریکا و پاکستان در جنگ با اتحادیه جماهیر شوروی یک ائتلاف بودند. برای جلوگیری از تهاجم شوروی، هزاران تن از مجاهدان عرب را در کمپ های برپا شده برای پناهجویان در پاکستان، مستقر کردیم. تمامی این مجاهدین دست و بازوی ما در زمینه جلوگیری از تهاجم شوروری بودند. رهبران ارشد القاعده و مجاهدین افغان حاضر در جنگ افغانستان، با برگزاری اجتماعی در پیشاور پاکستان، القاده را پی ریزی کردند. القاعده نتیجه جنگ داخلی افغانستان بود. عربستان سعودی و آمریکا هیچ نقشی در مورد تشکیل این گروه تروریستی نداشتند.

شاهزاده ترکی الفیصل در ادامه با رد کردن هرگونه ارتباطی با اسامه بن لادن، گفت: تنها من در سفارتخانه عربستان در پاکستان، چندین مرتبه با او ملاقات کرده بودم و یک مرتبه نیز در جده؛ طی این دیدار اسامه بن لادن از من خواست تا مجاهدین در جنوب یمن را علیه رژیم کمونیستی در زمینه اطلاعات کمک کنم، اما من این درخواست او را رد کردم. عمر البشیر رئیس جمهور سودان در سال 1995 به شرط عدم اجرای روال قانونی علیه اسامه بن لادن که در خرطوم پناهنده شده بود، گفت که وی را تحویل عربستان می دهد، درحالیکه این پیشنهاد از سوی عربستان رد شد و اسامه بن لادن پس از آن به افغانستان هجرت کرد. شاهزاده عبدالله بن عبدالعزیز ولیعهد وقت عربستان من را برای تحویل اسامه از سوی ملا عمر به افغانستان فرستاد، اما این معامله با شکست مواجه شد.

ارسال نظر

 
1