خبر فوری

 
 
ترامپ، باوجود اعتراضات کنگره، آماده فروش سلاح های نظامی به کشورهای عربی است
کد خبر :1414708575

18:27 1398/03/04


برچسب ها : آمریکا, ائتلاف سعودی, اردن, امارات, ترامپ, عربستان سعودی, یمن,

دولت دونالد ترامپ به کمیته های مجلس خبر داده که تصمیم دارد ۲۲ فقره قرارداد فروش سلاح به ارزش دست کم هشت میلیارد دلار به کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن را به کنگره بیاورد.


 

 

واشنگتن: به گزارش رازنیوز، دولت دونالد ترامپ به کمیته های مجلس خبر داده که تصمیم دارد ۲۲ فقره قرارداد فروش سلاح به ارزش دست کم هشت میلیارد دلار به کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن را به کنگره بیاورد. همچنین گفته می شود مائیک پومپیو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در اسناد ارسالی به کنگره، فهرست طولانی از فروش و خدمات به سه کشور نامبرده را تهیه و ارسال کرده است.
گفتنی است تعدادی از اعضای کنگره آمریکا در هفته جاری اظهار داشته بودند که دونالد ترامپ درپی راه فرار و فروش بمب های ساخت رائیتهون است. اعضای کنگره از چند ماه گذشته در تلاش برای جلوگیری از فروش سلاح های نظامی به عربستان سعودی و امارات به دلیل استفاده سوء از سلاح های نظامی در جنگ با یمن و کشتار مردم بیگناه بودند. اعضای کنگره اظهار داشتند در فهرست ارائه شده در روز جمعه تمامی سلاح ها و مواردی که کنگره از فروش آن دولت را بازداشته بود، هستند.
سناتور بوب مینندیز در بیانی اظهار داشت، من نا امید هستم، اما تعجب آور نیست که دولت ترامپ بار دیگر نتوانسته منافع بلند مدت امنیت ملی و یا حمایت از حقوق بشر را اولویت بندی کند و در عوض آن به کشورهای سلطنتی چون عربستان سعودی لطف و مهربانی می کند.
رئیس جمهوری ایالات متحده پیش از این نیز مصوبه کنگره بر ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات برای استفاده در جنگ یمن را وتو کرده بود.

قابل ذکر است دونالد ترامپ علاوه بر فروش سلاح های نظامی قدرتمند به کشورهای عربی، رضایت خود مبنی بر ارسال 1500 نظامی ارتش آمریکایی به خاورمیانه را ابراز داشته است. رئیس جمهور آمریکا دو تصمیم فوق را باوجود اعتراضات و مخالفت های احزاب دموکرات و جمهوری خواه مجلس و با استفاده از قدرت خود اخذ کرده است.
از طرفی نیز سخنگوی کاخ سفید در بیانی، هدف از ارسال نیروهای نظامی به همراه فروش موشک های پاتریوت و جنگنده ها به نقاط مختلف جزیره عرب را حفاظت از منافع استراتژیکی آمریکا در خاورمیانه قلمداد کرده است.
ناگفته نماند ایالات متحده آمریکا پس از افزایش تنش های خود با ایران، هواپیمای بمب افکن بی جی2 و ناوگان هواپیمابر خود را به قطر فرستاده است.

ارسال نظر

 
1