خبر فوری

 
تاکید نخست وزیر پاکستان بر عزم دولت برای ارتقای حجم تجارت دوجانبه با ترکیه به 5 میلیارد دلار ظرف سه سال آینده
کد خبر :273265115

11:06 1401/03/11


برچسب ها : آنکارا, پاکستان و ترکیه, دولت پاکستان, رئیس جمهور ترکیه, رجب طیب اردوغان, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان,

نخست وزیر پاکستان طی سخنانی بر عزم اسلام آباد برای افزایش حجم تجارت دوجانبه میان پاکستان و ترکیه به رقم 5 میلیارد دلار طی سه آینده تاکید ورزید.


آنکارا: به گزارش راز نیوز| نخست وزیر پاکستان طی سخنانی بر عزم اسلام آباد برای افزایش حجم تجارت دوجانبه میان پاکستان و ترکیه به رقم 5 میلیارد دلار طی سه آینده تاکید ورزید.

بر اساس جزئیات منتشر شده، محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان که به دعوت رئیس جمهور ترکیه در صدر هیئت عالی رتبه به این کشور سفر کرده است، در ضیافت شام که از سوی رفعت حصار جیکلی اوغلو رئيس فدراسيون اتاق‌ها و بورس‌هاي تركيه تدارک دیده شده بود حضور یافت.

وی طی سخنانی در جمع میهمانان و شرکت کنندگان در این مراسم که با حضور اعضای هیئت عالی رتبه همراه نخست وزیر پاکستان و اعضای مجامع مالی و اقتصادی پاکستان و ترکیه برگزار شد اظهار داشت: حضور در این مراسم و دیدار با شخصیت‌های برجسته بازرگانان و تجار دو کشور پاکستان و ترکیه باعث خرسندی و افتخار است، افرادی که سوابق درخشانی در زمینه‌های مختلف تجاری، سرمایه گذاری، صنعت و کشاورزی را در کارنامه خود دارند.

وی افزود: ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان توسعه بسیار خوبی را شاهد بوده و صادرات این کشور در حال حاضر بیش از 270 میلیارد دلار است، این کشور توجه خود را بر توسعه زیرساخت‌ها و احداث سد متمرکز نموده است و پروژه‌های مختلف و بزرگی را در نقاط مختلف جهان به ویژه در خاورمیانه، آفریقای جنوبی و آسیای جنوبی به سرانجام رسانده است.

نخست وزیر پاکستان تصریح کرد: دو کشور دارای چندین دهه روابط نزدیک و دوستانه تاریخی با یکدیگر هستند و مسلمانان شبه قاره نقش گسترده‌ای در جنگ آزادی ترکیه داشتند که نشان دهنده عشق و علاقه فراوان آنان به ترکیه است، اجداد ما بر این تصور بودند که روابط دوستانه به صورت پیوسته تداوم داشته باشد، ترکیه همواره در لحظات حساس و برهه‌های دشوار اعم از جنگ، زلزله، سیل و هر نوع بلای طبیعی و غیر طبیعی در کنار مردم و دولت پاکستان حضور داشته است.

وی خاطرنشان کرد: ملت ترکیه هیچگاه دوستان خود را فراموش نمی‌کند، حجم تجارت موجود میان پاکستان و ترکیه مطابق روابط دوستانه میان دو کشور نیست، شرکت‌های ترکیه علاقه گسترده‌ای برای حضور در بخش‌های مختلف پاکستان و سرمایه گذاری دارند، تمامی موانع موجود برای توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری میان دو کشور باید هرچه فوری شناسایی و رفع گردد که نیازمند اقدامات فوری از سوی طرفین است. شرکت‌های ترکیه‌ای همکاری بسیار خوبی با پاکستان در زمینه احداث خطوط مترو، مدیریت زباله‌های جامد و دیگر بخش‌ها داشته‌اند.

محمد شهباز شریف در ادامه اظهارات خود ضمن دعوت از شرکت‌های ترکیه‌ای برای حضور و سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف پاکستان گفت: شرکت‌های ترکیه‌ای از هرگونه تسهیلات لازم برای تجارت و ایجاد مشاغل در پاکستان برخوردار خواهند شد و مشکلات مربوط به صدور روادید آنان نیز رفع خواهد شد.

وی افزود: شرکت‌های ترکیه‌ای و سرمایه گذران این کشور می‌توانند در بخش‌های مختلفی همچون تغییرات اقلیمی، صنعت دفاعی، فناوری اطلاعات، دامپروری، نساجی و انرژی حضور یافته و از ظرفیت‌های موجود در این زمینه بهره‌مند شوند.

نخست وزیر پاکستان گفت: حجم تجارت فعلی میان پاکستان و ترکیه معادل رقم 1.1 میلیارد دلار است که می‌توان با تلاش‌های صادقانه و جدی آن را طی سه سال آینده به رقمی معادل 5 میلیارد دلار رساند.

وی اظهار داشت: پاکستان خانه دوم سرمایه گذاران ترکیه‌ای است و دشمنان ترکیه دشمنان ما هستند.

ارسال نظر

 
1