خبر فوری

 
 
تاکید رئیس جمهور پاکستان بر تقویت همکارهای دوجانبه در دیدار با گلبدین حکمت یار
کد خبر :90029094

18:48 1399/07/29


برچسب ها : افغانستان, پاکستان, پاکستان و افغانستان, حزب اسلامی افغانستان, رئیس جمهور پاکستان, گلبدین حکمت یار,

گلبدین حکمت یار رهبر حزب اسلامی افغانستان به همراه هیئتش با دکتر عارف علوی رئیس جمهور پاکستان در کاخ ریاست جمهوری دیدار کرد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| گلبدین حکمت یار رهبر حزب اسلامی افغانستان امروز در ادامه روند دیدار های خود به همراه هیئتش با مقامات پاکستان، با دکتر عارف علوی رئیس جمهور پاکستان نیز در کاخ ریاست جمهوری دیدار و در مورد امور دوجانبه و روند صلح افغانستان به گفتگو پرداخت.

رئیس جمهور پاکستان ضمن خوش آمدگویی به مقامات افغانستان، گفت که پاکستان و افغانستان دارای تاریخ، فرهنگ و آیین مشابهی هستند و وی ضمن تاکید بر تقویت همکاری دوجانبه دو کشور، ابراز داشت که پاکستان به بازسازی و توسعه افغانستان کمک خواهد کرد.

 

گلبدین حکمت یار طی گفتگو با مطبوعات پس از این دیدار، گفت: اگر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی صلح افغانستان به اسلام آباد آمد، وی جزئی از دولت افغانستان بود، درحالیکه سفر رهبران افغانستان به پاکستان به معنی پیام صلح است، من برای خاتمه بخشیدن به جنگ به اینجا آمده ام، آمریکایی ها نیز از من خواستند که با آنها ملاقات کنم، اما من قبول نکردم. وی افزود: ما با طالبان در تماس هستیم و در گروه های دیگر با آنها گفتگو خواهیم کرد. طالبان بر این باور است که علت جنگ دولت افغانستان است، بنابراین باید استعفا دهد و دولت بی طرف آید، هرچند هیچ طالبانی در آن وجود نداشته باشد، نمی شود که با تانک و هواپیما بمباران کنند و تنها از طالبان خواستار صلح و آتش بس را داشته باشند، این امکان پذیر نیست، موضوعات جامعه مدنی و حقوق زنان در درجه دوم، نخست باید صلح ایجاد کرد.

رهبر حزب اسلامی افغانستان گفت: دولتی که نمی تواند امنیت اطراف خود را برقرار کند، باید استعفا دهد. ما خواهان این هستیم که ایالات متحده حین خروجش در اتحاد همه افغان ها نقش آفرینی کند، طالبان و حزب اسلامی طی نشستی می توانند راه حل را پیدا کنند، تمامی جناح های افغان باید راه حل پیدا کنند که این راه حل پایدار خواهد بود. مذاکرات قطر فایده ای در بحران افغانستان نخواهد داشت، زیرا این مذاکرات بین طالبان و ریاست جمهوری افغانستان است و ما بخشی از این نشست نیستیم، ما می خواستیم قبل از مذاکرات برنامه دولت افغانستان به پایان برسد.

نخست وزیر اسبق افغانستان اظهار داشت که آمریکا نتوانست به هیچ یک از اهداف خود در افغانستان دست یابد، آمریکا طی 20 سال تنها تابوت های خود را به کشورش می برد، اینجا ناتو و جماهیر شوروی شکست خوردند، پس از خروج ایالات متحده آمریکا دیگر هیچ کشور یا قدرتی نمی تواند در اینجا دوام آورد، دولت کابل تحمیل شده آمریکا، باعث نابودی خود آن شد، درحالیکه کشتی دولت افغانستان سوراخ هایی دارد که باید غرق شود، دولت کابل در شرف رفتن است و اکنون نجات آن دشوار است. دهلی و اسلام آباد متحد شوند تا صلح و رفاه در آسیای میانه برقرار شود و هند نیز از طریق صلح راهی آسان به آسیای میانه پیدا خواهد کرد. درخواست ما این است تا به محض خروج نیروهای خارجی از افغانستان، دولتی براساس آرمان های مردم روی کار آید، بسیاری از عناصر خواستار جنگ هستند که به سود آنها است و از آن بهره بردند، دولت افغانستان نیز خواستار پایان جنگ نیست، امیدواریم آنهایی که به دنبال جنگ هستند، شکست بخورند.

وی خاطر نشان کرد که صلح در میان جنگ امر دشواری است، به خاطر پاکستان مذاکرات بین جناح های افغان آغاز شد، پاکستان نقش اساسی در گفتگو های آمریکا و طالبان دارد، رهبری پاکستان نیز خواهان صلح در افغانستان است، حتی امروز نیز کشوری که آسیب زیادی از جنگ افغانستان به آن رسیده، پاکستان است.

ارسال نظر

 
1