خبر فوری

 
تاکید بر ارتقای روابط دوجانبه میان پاکستان و ترکیه در نشست خبری مشترک مقامات عالی رتبه دو کشور در آنکارا
کد خبر :390772199

10:28 1401/03/12


برچسب ها : آنکارا, پاکستان و ترکیه, رئیس جمهور ترکیه, رجب طیب اردوغان, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان, نشست خبری, نشست مطبوعاتی,

مقامات عالی رتبه دولت‌های پاکستان و ترکیه در نشست خبری مشترک خود در آنکارا بر لزوم ارتقای بیش از پیش روابط دوجانبه و تقویت مناسبات تاکید ورزیدند.


آنکارا: به گزارش راز نیوز| مقامات عالی رتبه دولت‌های پاکستان و ترکیه در نشست خبری مشترک خود در آنکارا بر لزوم ارتقای بیش از پیش روابط دوجانبه و تقویت مناسبات تاکید ورزیدند.

بر اساس جزئیات منتشر شده، محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان که در صدر هیئت عالی رتبه به ترکیه سفر کرده است، روز گذشته با حضور در کاخ ریاست جمهوری این کشور با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفتگو نمود.

دو طرف در این دیدار پیرامون ابعاد مختلف روابط دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند و بر لزوم ارتقای سطح همکاری‌های موجود میان دو کشور تاکید ورزیدند.

نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهوری ترکیه پس از این دیدار با حضور در جمع خبرنگاران به اظهار نظر در خصوص رایزنی‌های صورت گرفته پرداخته و به پرسش خبرنگاران نیز پاسخ دادند.

محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در این نشست خبری با اشاره به هفتاد و پنجمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک میان پاکستان و ترکیه از برگزاری هرچه باشکوه مراسمات مربوط به این مناسبت در دو کشور خبر داد.

وی با نتیجه بخش قرار دادن رایزنی‌های صورت گرفته با رئیس جمهور ترکیه ابراز امیدواری نمود روابط دو کشور به رهبری پویا و خردمندانه رئیس جمهور ترکیه به سطح جدیدی ارتقا یابد.

نخست وزیر پاکستان از میهمان نوازی گرم و خوب رئیس جمهور ترکیه تقدیر نمود و گفت: حضور در ترکیه به منزل حضور در خانه دوم برای ماست، من پیام دوستی و صلح را از جانب مردم پاکستان برای برادران و خواهران ترک خود به همراه آورده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: پاکستان و ترکیه با دارا بودن مشترکات فرهنگی و مذهبی با یکدیگر پیوند خورده‌اند و روابط دو کشور فراتر از زمان، مکان جغرافیایی و سیاست است، ما به این روابط به عنوان یک امانت مقدس می‌نگریم که از پدرانمان به ما به ارث رسیده است و ما آن را برای نسل‌های آینده به میراث خواهیم گذاشت.

شهباز شریف در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: امسال ما هفتاد و پنجمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک میان پاکستان و ترکیه را با شکوه هرچه تمام تر جشن خواهیم گرفت، روابط دو کشور با رهبری فعال و بصیرت زای رئیس جمهور ترکیه به سطح جدیدی در نوع خود رسیده است.

وی افزود: کشورهای ما در نشست‌های شورای عالی همکاری راهبردی درگیر مباحث جامعی هستند که بر اساس منافع مشترک ما می‌باشد، برای من باعث خرسندی است که اعلام نمایم برادر من آقای اردوغان پیشنهاد برگزاری نشست آتی عالی رتبه ماه سپتامبر در اسلام آباد را داده است.

نخست وزیر پاکستان گفت: من از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بابت در اختیار قرار دادن فرصت میزبانی بسیار مشکور هستم و ما بی‌صبرانه منتظر دیدارهای نتیجه بخش هستیم، مردم پاکستان استقبال گرمی از شما خواهند داشت، همچنین توافق شده است در ماه جاری میلادی یک هیئت عالی رتبه تجاری نیز به پاکستان سفر نماید که نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ترکیه پیشرفت چشمگیری در زمینه تجارت الکترونیک، گردشگری، آموزش و توسعه زیرساخت‌ها داشته است، ما از حمایت ترکیه به صورت سرمایه گذاری در زمینه تولید برق آبی و انرژی‌های تجدیدپذیر استقبال خواهیم کرد.

شهباز شریف در ادامه اظهارات خود به تشریح ظرفیت‌های موجود برای همکاری دو کشور در زمینه صنعت دفاعی پرداخت و گفت: پاکستان و ترکیه به صورت فطری شریک یکدیگر هستند، ما با داران بودن ظرفیت‌های مشترک با چالش‌های مشترکی نیز مواجه هستیم، ملت‌های ما همواره در برهه‌های حساس در کنار یکدیگر حضور داشته‌اند، مردم پاکستان همواره قدردان حمایت‌های ترکیه از مواضع مختلف پاکستان به ویژه در مسئله کشمیر بوده‌اند، حمایت بی بدیل و متداوم ترکیه از مسئله کشمیر شور و انگیزه مردم شجاع کشمیر را دوچندان می‌کند، مردمی که از هفت دهه گذشته دچار نقض سنگین حقوق بشر هستند.

وی اظهار داشت: رئیس جمهور ترکیه را از اقدامات غیر قانونی هند در منطقه جامو و کشمیر و مخاطراتی که متوجه ثبات و امنیت منطقه است آگاه ساختم، پاکستان هیچگاه تلاش خود برای دستیابی به امنیت و ثبات را متوقف نخواهد کرد، اما ما معتقدیم برپایی صلح و امنیت پایدار در آسیای جنوبی منوط به حل صلح‌آمیز مسئله دیرینه جامو و کشمیر مطابق با خواست مردم این منطقه و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌باشد.

نخست وزیر پاکستان گفت: اسلام آباد همواره از آرمان‌های برادران قبرسی خود حمایت نموده است و ما به حمایت‌های خود از حقوق مسلم و قانونی و آرمان‌های آنان ادامه خواهیم داد.

وی افزود: پاکستان در جنگ علیه تروریسم در کنار ترکیه حضور دارد و دشمنان ترکیه دشمنان ما هستند، مشارکت ما قدرتی برای خیر ابدی است و ما از چندین دهه برای پیشبرد اهداف مشترک خود در افغانستان برای ایجاد یک کشور صلح‌آمیز و با ثبات با یکدیگر همکاری داشتیم، هر دو کشور ما میزبان بالاترین جمعیت پناهندگان هستند و ما این اقدام را علی رغم منابع محدود خود انجام داده‌ایم.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این نشست خبری با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه میان پاکستان و ترکیه اظهار داشت: ما مصمم به توسعه روابط دوجانبه با پاکستان هستیم، همکاری اقتصادی با پاکستان جهت رفاه مردم این کشور از اولویت‌های اصلی ماست، دو کشور دارای همکاری‌های نزدیکی در زمینه‌های زیرساختی، آب و هوا، راه و ارتباطات و آموزش می‌باشند، ما هرگونه همکاری لازم برای تولید ناوهای دریایی را با پاکستان خواهیم داشت.

وی افزود: از هرگونه تلاش پاکستان در امر مقابله با تروریسم حمایت خواهیم نمود، ما از حمایت‌های پاکستان در مجامع مختلف بین‌المللی تقدیر می‌کنیم، پاکستان و ترکیه دارای مواضع یکسان و مشترک در زمینه مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی هستند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه بر عزم آنکارا برای تداوم حمایت از مسئله کشمیر و حل صلح‌آمیز آن طبق خواست مردم کشمیر و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت تاکید ورزید.

وی گفت: افغانستان دارای صلح و ثبات به نفع تمام منطقه است، ما کمک‌های بشردوستانه خود برای مردم افغانستان ارسال کرده‌ایم.

رجب طیب اردوغان با بیان اینکه رایزنی‌های صورت گرفته مثمر ثمر خواهد بود خاطرنشان کرد: من از برادر عزیزم محمد شهباز شریف و هیئت همراه وی برای سفر به ترکیه تقدیر می‌کنم.

ارسال نظر

 
1