خبر فوری

 
 
تاکید اتاق بازرگانی سرحد پاکستان برای توسعه تجارت با ایران
کد خبر :161694354

14:29 1400/12/14


برچسب ها : اتاق بازرگانی و صنایع سرحد, پاکستان و ایران, حمید رضا قمی, سرکنسول ایران, سرکنسولگری ایران,

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع سرحد پاکستان در دیدار با حمید قمی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور بر لزوم توسعه تجارت میان اسلام آباد و تهران تاکید کرد.


پیشاور: به گزارش راز نیوز| رئیس اتاق بازرگانی و صنایع سرحد پاکستان در دیدار با حمید قمی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور بر لزوم توسعه تجارت میان اسلام آباد و تهران تاکید کرد.

بر اساس جزئیات منتشر شده، حمید قمی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور امروز با حضور در اتاق بازرگانی سرحد در پیشاور با حسنین خورشید احمد رئیس اتاق بازرگانی و صنایع سرحد دیدار و گفتگو کرد.

حسنین خورشید احمد رئیس اتاق بازرگانی و صنایع سرحد در این دیدار با تاکید بر توسعه بیش از پیش سطح همکاری های تجاری و اقتصادی میان پاکستان و ایران اظهار داشت: دو کشور دارای روابط دیرینه مذهبی، فرهنگی و تجاری با یکدیگر هستند، اما با توجه به عدم نظام بانکی موثر میان دو کشور دستیابی به اهداف تعیین شده در زمینه تجارت دوجانبه با مشکلات عدیده ای مواجه است.

وی با تاکید بر اهمیت تکمیل به هنگام پروژه خط لوله گاز پاکستان – ایران خاطرنشان کرد: تبادل هیئت های تجاری، برگزاری نمایشگاه های مشترک، امضای توافق نامه های دوجانبه میان اتاق­های بازرگانی دو کشور و بهره­مندی از تجربیات یکدیگر برای تقویت بیشتر روابط اقتصادی دوجانبه پاکستان و ایران ضروری است.

در این دیدار با توافقات صورت گرفته میان اتاق بازرگانی سرحد و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران پیش­نویس یک یادداشت تفاهم پس از امضاء توسط حسنین خورشید احمد رئیس اتاق بازرگانی سرحد به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد ارسال گردید.

حمید رضا قمی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور در این دیدار با ارائه پیشنهاد جهت امضای یک یادداشت تفاهم میان اتاق های بازرگانی سرحد و مشهد ابراز داشت: ایران و پاکستان دارای روابط مستحکم و خوب تجاری و اقتصادی هستند، امضای یادداشت تفاهم میان اتاق­های بازرگانی سرحد و مشهد به توسعه بیش از پیش روابط میان دو کشور منجر خواهد شد.

وی افزود: ما در حال تدوین سیاست جامع در زمینه تجارت آزاد هستیم که به توسعه تجارت دوجانبه میان ایران و پاکستان کمک خواهد کرد، در غیر این صورت موضوع تجارت پایاپای مورد توجه طرفین قرار خواهد گرفت.

سرکنسول ایران در پیشاور در ادامه اظهارات خود ضمن  تایید وجود موانع در مسیر تجارت میان ایران و پاکستان گفت: دو کشور می توانند با تلاش ها و اقدامات مشترک، موانع موجود را رفع نمایند. ایران برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه با پاکستان اهمیت به سزائی قائل است و روابط با پاکستان در مقایسه با سایر نقاط کشور تحت شرایط ویژه ای در حال ایجاد است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تجارت، روابط فرهنگی ایران با پیشاور، لاهور و کویته نیز به نحو احسن در حال تقویت و توسعه است.

حمید قمی با اشاره به مشکلات پیش رو در زمینه تجارت با پاکستان گفت: اجرای سیستم کارنه تیر به بهبود روابط تجاری میان دو کشور برادر و همسایه کمک خواهد نمود.

وی در ادامه از سفر قریب الوقوع مشتاق احمد غنی رئیس مجلس محلی ایالت خیبر پختون خوا در صدر هیئت عالی رتبه به ایران خبر داد و از حسنین خورشید احمد رئیس اتاق بازرگانی سرحد و دیگر اعضای این اتاق برای سفر به ایران دعوت به عمل آورد.

حسنین خورشید احمد نیز در این دیدار ابراز داشت: ما سطح 5 میلیارد دلار برای چشم انداز روابط تجاری میان پاکستان و ایران را تعیین نمودیم، اما حجم تجارت میان دو کشور طی سال گذشته تنها به ارزش 504 میلیون دلار می باشد.

وی ابراز امیدواری نمود پس از اجرای سیاست تجارت آزاد و کمیسیون های مشترک میان پاکستان و ایران دستیابی به هدف تعیین شده در زمینه حجم تجارت میان دو کشور امکان پذیر گردد.

ارسال نظر

 
1