خبر فوری

 
 
تأکید بر ضرورت رفع موانع تجاری میان ایران و پاکستان
کد خبر :2125876446

22:59 1398/02/02


برچسب ها : اقتصاد, ایران, پاکستان, تجارت, نشست,

موضوع گسترش مناسبات تجاری بین تهران- اسلام آباد از سرفصل های مذاکره با مشاور نخست وزیر پاکستان قرار داشت و براساس آن دو طرف خواستار رفع موانع تجارت بین ایران و پاکستان شدند.


به گزارش راز نیوز به نقل از اطلاعات، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در دیدار عبدالرزاق داود مشاور نخست وزیر در امور بازرگانی و صنعت پاکستان همچنین بر ضرورت رفع موانع تجاری و تسهیل تجارت اشاره کرد و خواستار سرمایه گذاری مشترک فعالان اقتصادی دو کشور بویژه در استان های همجوار شد.وی در این دیدار بر لزوم فعال سازی کمیته مشترک ایران و پاکستان تاکید کرد و گسترش گذرگاه ها و بازارچه‌های مرزی را یکی از راه های توسعه مناطق مرزی برشمرد.

برپایه این گزارش، تبادل هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاه های تخصصی دو کشور و همکاری در زمینه تولید مشترک از دیگر موضوعات مورد تاکید وزیر صنعت در دیدار با مقام پاکستانی بود.

پیشتر وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به چشم انداز دستیابی به حجم ۵ میلیارد دلاری مناسبات تجاری بین ایران و پاکستان تا سال ۲۰۲۱، ابراز امیدواری کرد که با برقراری روابط بانکی و نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد، این مهم محقق شود.

خبر دیگری حاکیست: رئیس اتاق بازرگانی تهران در جلسه‌ای با تجار و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایران و پاکستان از آمادگی اتاق تهران برای ارتقاء تعاملات تجاری میان بازرگانان دو کشور خبر داد.

به گزارش تسنیم، مسعود خوانساری در جلسه بعدازظهر دیروز میان تجار، سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی دو کشور با عمران‌خان نخست وزیر پاکستان ضمن خیر مقدم به وی و همراهانش اظهار داشت: روابط دیرینه، تاریخی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان به عنوان دو همسایه از ابتدای تاسیس کشور پاکستان به یکدیگر پیوند خورده و همبستگی عمیقی بین ملت و دولت دو کشور وجود دارد اما متاسفانه علیرغم امکانات و پتانسیل موجود به عنوان دو همسایه حجم روابط اقتصادی و تجاری فی ما بین راضی‌کننده نیست.

وی با اشاره به حجم یک میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان افزود: این حجم از روابط اقتصادی و تجاری کاملا قابل توسعه و گسترش است و اگرچه سایه تحریم‌های ناعادلانه در سال‌های گذشته تا اندازه‌ای بر روابط دو کشور سنگینی کرده و باعث شده این رابطه به سطح دلخواه نرسد، اما تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران دوره جدید و دروازه تازه‌ای را برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری به خصوص با کشورهای دوست، برادر و همسایه گشوده است.

خوانساری ادامه داد: هم اکنون مشکلاتی از قبیل نبود کانال‌های مالی و بانکی فی ما بین، وجود تعرفه‌های بالا، قاچاق کالا و مواردی از این دست وجود دارد اما امیدواریم با سفر نخست وزیر پاکستان به ایران و مذاکرات انجام گرفته میان مقامات دو کشور شاهد حل و فصل این مشکلات باشیم.

وی با بیان اینکه تهاتر کالا از جمله راه‌هایی است که می‌تواند عدم امکان نقل و انتقالات مالی را حل کند، قرارداد تجارت آزاد را یکی از راه‌های مهم برای توسعه تجارت فی ما بین عنوان کرد و در ادامه افزود: بخش انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، مواد غذایی، کشاورزی، دارویی، نساجی و بسیاری از بخش‌های دیگر می‌تواند به عنوان همکاری‌های فی ما بین توسعه یابد و سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را ارتقاء دهد و در کنار اینها مواردی همچون فاصله نزدیک جغرافیایی، ارزان بودن حمل و نقل، مشابهات فرهنگی و مواردی از این دست می‌تواند گسترش روابط دو کشور را تسهیل کند.

ارسال نظر

 
1