خبر فوری

 
تأکید اسلام آباد و تهران بر تقویت همکاری‌ها جهت ایجاد ثبات و توسعه اقتصادی در افغانستان و منطقه
کد خبر :158513227

12:39 1401/07/29


برچسب ها : پاکستان و ایران, حکومت طالبان افغانستان, دولت طالبان افغانستان, دکتر حسین امیرعبداللهیان, روند صلح افغانستان, علی اکبر ولایتی, محمد صادق, مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل, نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان, وزیر امور خارجه ایران,

در جریان سفر نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان به تهران و دیدار با مقامات عالی رتبه ایران، اسلام آباد و تهران بر لزوم تقویت همکاری‌ها جهت ایجاد صلح و ثبات و توسعه اقتصادی در منطقه به ویژه افغانستان تأکید ورزیدند.


تهران: به گزارش راز نیوز| در جریان سفر نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان به تهران و دیدار با مقامات عالی رتبه ایران، اسلام آباد و تهران بر لزوم تقویت همکاری‌ها جهت ایجاد صلح و ثبات و توسعه اقتصادی در منطقه به ویژه افغانستان تأکید ورزیدند.

بر اساس جزئیات منتشر شده، محمد صادق نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان که در سفری رسمی به سر می‌برد روز گذشته با دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به صورت جداگانه به دیدار و رایزنی پرداخت.

نماینده ویژه پاکستان طی پیامی در صفحه توییتر خود از دیدار با علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل خبر داد و گفت: آقای ولایتی وزیر امور خارجه اسبق ایران از رهبران مذهبی بزرگ این کشور است که بیش از 200 جلد کتاب به تحریر درآورده است.

وی افزود: وضوح افکار او در مورد افغانستان و منطقه ما قابل توجه است، در این دیدار درباره کتاب‌های تاریخ و تمدن اسلامی ایشان هم بحث کردیم و ایشان برخی از عناوین کتب خود را امضا نمود و به من هدیه داد.

محمد صادق نماینده ویژه پاکستان همچنین در ادامه سفر خود به تهران با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار پیرامون ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه میان پاکستان و ایران و اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه به ویژه افغانستان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار بر تقویت بیش از پیش همکاری‌ها میان پاکستان و ایران در زمینه چالش‌ها و فرصت‌های ناشی از آخرین تحولات منطقه تأکید کرد.

امیر عبداللهیان در این دیدار  ضمن ابلاغ سلام‌های گرم رئیس جمهور ایران به رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان و سلام‌های خود به بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان، روابط دو کشور همسایه را ممتاز توصیف کرد و بر گسترش همکاری‌های دو کشور در تمامی زمینه‌ها به ویژه امنیت منطقه تأکید کرد. 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امنیت پاکستان را امنیت خود می‌داند آمادگی ایران برای همکاری‌هایی که موجب تقویت امنیت منطقه می‌شود را اعلام داشت. 

امیر عبداللهیان با اشاره به حضور بیش از چهار و نیم میلیون نفر از اتباع افغانستان در ایران که بیش از یک و نیم میلیون نفر از آنان بعد از تحولات سال گذشته افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان در این کشور به ایران وارد شده‌اند، از صلح و ثبات در افغانستان که موجب بازگشت آوارگان به کشور خود می‌شود حمایت و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های خود برای برقراری صلح و آرامش در افغانستان و رفاه مردم این کشور استفاده می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان که سال گذشته در همین ایام در تهران برگزار شده بود، گفت: پیگیری اجرایی شدن مصوبات نشست تهران می‌تواند تهدیدات امنیتی برای افغانستان و منطقه را از بین برده و زمینه‌های صلح و ثبات و توسعه را برای افغانستان گسترش دهد. 

در این دیدار وزیر امور خارجه ایران آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان را اعلام کرد.

صادق خان نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان نیز در این دیدار ضمن تشریح دیدگاه‌های پاکستان درباره تحولات جاری افغانستان و شرایط این کشور که به دلایل داخلی و فشارهای خارجی موجب کاهش سطح زندگی مردم افغانستان و افزایش ناامنی شده بر اهمیت نقش سازنده کشورهای منطقه و همسایه افغانستان خصوصاً دو کشور ایران و پاکستان تأکید کرد.

وی با اشاره به رایزنی‌های مثبت خود با مقامات ایران در زمینه موضوع افغانستان و امنیت منطقه تأکید کرد: دو کشور ایران و پاکستان بیشترین تأثیر پذیری را از تحولات افغانستان به جهت هجوم گسترده آوارگان، کاهش سطح زندگی مردم این کشور، افزایش ناامنی و رشد قاچاق مواد مخدر دارند. 

نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان اضافه کرد: همکاری‌های ایران و پاکستان می‌تواند ضمن کمک به مردم افغانستان، آثار مخرب وضعیت یاد شده را برای مردم افغانستان و منطقه کاهش اساسی دهد.

ارسال نظر

 
1