خبر فوری

 
بیش از 18 درصد مردم پاکستان با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند
کد خبر :1017332457

11:09 1398/04/25


برچسب ها : پاکستان, شهروندان بلوچ, فقر, گرسنگی, وضعیت اقتصادی, کمبود مواد غذایی,

بانک مرکزی پاکستان با انتشار گزارشی سه ماهه در خصوص وضعیت اقتصادی پاکستان اعلام نمود بیش از 18 درصد خانوارهای پاکستانی و بیش از نیمی از خانوارهای ساکن ایالت بلوچستان با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند.


 

اسلام آباد: به گزارش راز نیوز بانک مرکزی پاکستان با انتشار گزارشی سه ماهه در خصوص وضعیت اقتصادی پاکستان اعلام نمود بیش از 18 درصد خانوارهای پاکستانی و بیش از نیمی از خانوارهای ساکن ایالت بلوچستان با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند.

بر اساس جزئیات منتشر شده در این گزارش، حدود 30 درصد مردم پاکستان مجبور به گذراندن زندگی خود با وعده های غذایی کمتر هستند، این در حالیست که 80 درصد مردم گلگیت بلتستان و 70 درصد مردم ایالت خیبر پختون خواه از وضعیت مناسب برای تامین مواد غذایی مورد نیاز خود برخوردار هستند.

طبق این گزارش از میان 36.9 درصد خانوارهایی که دچار کمبود مواد غذایی هستند، تقریبا 18.3 درصد با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند و تنها 63.1 درصد از جمعیت کل خانوارهای پاکستان دارای وضعیت مناسب برای تامین مواد غذایی هستند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی پاکستان، یک سوم مردم پاکستان در زیر خط فقر قرار دارند، بدین معنی که 50 میلیون نفر از مردم پاکستان با توجه به میزان درآمد خود، از تامین لوازم ضروری زندگی خود بازمانده اند که بیشتر این افراد شامل مردم روستانشین پاکستان می شود.

طبق این گزارش، با توجه به رشد سریع جمعیت، کمبود آب آشامیدنی مناسب و وضعیت محیط زندگی باعث افزایش نگرانی ها در خصوص کمبود مواد غذایی طی دو الی سه دهه آینده شده است.

بانک مرکزی پاکستان معتقد است که بر اساس برآوردهای صورت گرفته، به علت کمبود مواد غذایی و هزینه های ناشی از آن، نزدیک به 3 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف می گردد.

علی رغم درآمد 1497 دلاری هر شهروند، پاکستان همچنان با مشکلاتی همچون رشد نامناسب، کمبود آهن، کلسیم، ویتامین A و دیگر مواد معدنی و کمبود آب آشامیدنی مناسب مواجه است.

همچنین پاکستان با توجه به مصرف مواد غذایی همچون گوشت، ماهی، شیر و انواع صیفی جات و سبزیجات 6 الی 10 برابر بدتر از کشورهای توسعه یافته قرار دارد.

همچنین بیش از نیمی از کودکان زیر 5 سال پاکستانی، قد کوتاه تری نسبت به سن خود دارند.

لازم به ذکر است از میان 119 کشور در فهرست شاخص گرسنگی جهانی، پاکستان در رتبه 106 قرار دارد که بر این اساس، پاکستان کشوری است که با سنگین ترین نوع کمبود مواد غذایی مواجه است؛ این در حالیست که با توجه به نظرسنجی مشترک صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت پاکستان و سازمان نظارت بر تغذیه ملی یونیسف  پاکستان هشتمین کشور از لحاظ تولید گندم، دهمین کشور از لحاظ کاشت و تولید برنج، پنجمین کشور تولید کننده نیشکر و چهارمین کشور بزرگ تولید کننده شیر در دنیا است.

ارسال نظر

 
1