خبر فوری

 
 
بیش از 1 میلیون مسلمان در چین تحت کنترل هستند
کد خبر :1166561074

18:36 1397/06/19


برچسب ها : بازداشت, جیانگ, چین, زندانی, مسلمانان,

شمار افراد بازداشتی که بدون محاکمه در منطقه شین‌جیانگ چین زندانی هستند، به ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد.


بیش از 1 میلیون مسلمان در چین تحت کنترل هستند 

 

شمار افراد بازداشتی که بدون محاکمه در منطقه شین‌جیانگ چین زندانی هستند، به ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد.

به گزارش راز نیوز به نقل از یورو نیوز سرکوب و تبعیض علیه اقلیت مسلمان ساکن منطقه شین‌جیانگ چین از سوی دولت مرکزی تشدید یافته است. به گفته خبرگزاری فرانسه دولت مرکزی چین به بهانه مبارزه با تروریسم روزانه بسیاری از فعالان اجتماعی و سیاسی این منطقه را بازداشت و بدون محاکمه به زندان می‌اندازد.

در استان شین‌جیانگ چین بیش از ۱۰ میلیون تن از اویغورهای ترک زبان و مسلمان زندگی می‌کنند.

این استان در شمال غربی چین با کشورهای افغانستان، پاکستان و قزاقستان هم مرز است و مقامات چینی می‌خواهند ۵۷۰۰ کیلومتر مرز با این سه کشور را دیوار مرزی بکشند.

مقامات چینی می‌گویند دلیل اصلی این کار مقابله با حضور جهادگرایان اسلامی در استان شین‌ژیانگ است. وزیر کشور چین، چانگ وانگوان می‌خواهد دیواری فولادین در مقابل جهادگرایان قرار دهد. او به تازگی اعلام کرده است که تعداد مقرهای نظامی در مرز را افزایش می‌دهد و در این استان از تانک و سربازان بیشتری استفاده خواهد کرد.

در ماه‌های اخیر دولت چین بسیاری از ساکنان این منطقه را به جرم شرکت در حملات انتحاری و حمایت از گروه‌های جهادی در سوریه و عراق بازداشت کرده است. فعالان حقوق بشر بارها در گزارش‌های خود با تاکید بر این که دولت چین با مداخله در زندگی خصوصی اویغورها شدیدترین تدابیر امنیتی را در این استان به کارگرفته است و به نوعی شین‌جیانگ تبدیل به آزمایشگاه امنیتی دولت چین شده است. مثلا یکی از آنها استفاده از آخرین نرم‌افزارهای رایانه‌ای چهره‌شناسی است که تقریبا میلیون‌ها اویغور در این استان را تحت تعقیب و کنترل دارد. آژانس خبری بلومبرگ ادعا می‌کند دوربین‌های دولتی هر کدام از شهروندانی را که بیشتر از ۳۰۰ متر از خانه خود فاصله می گیرند فیلم‌برداری کرده و لحظه به لحظه گزارش‌های آنها به مقامات امنیتی ارسال می‌شود.

 

ارسال نظر

 
1