خبر فوری

 
بهبودی روابط پاکستان با هند تحت فشار عربستان سعودی
کد خبر :616450793

16:40 1400/01/19


برچسب ها : اسلام آباد, امارات, امارات متحده عربی, پاکستان, پاکستان و امارات متحده عربی, پاکستان و عربستان, پاکستان و عربستان سعودی, پاکستان و هند, دبی, ژنرال قمر جاوید باجوا, عربستان, عربستان سعودی, فرمانده ارتش پاکستان, محمد بن سلمان, مودی, نخست وزیر پاکستان, هند و عربستان و امارات, ولیعهد سعودی,

گوگلی نیوز: نخست وزیر پاکستان تلاش های خود را برای نزدیکی به دولت مودی تحت فشار عربستان سعودی افزایش داده است، در این تلاش افرادی از جمله ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان وجود دارند که عمران خان را در این زمینه همراهی میکنند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | وبسایت خبری-تحلیلی گوگلی طی گزارشی نوشت که روابط عمران خان نخست وزیر پاکستان با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که ماه ها متشنج بوده است اکنون عمدتاً به دلیل اعلامیه های اخیر عمران خان مبنی بر بهبود روابط کشورش با هند به دستور و تحت فشار عربستان سعودی بهبود یافته است.

لازم به ذکر است که هنگامی روابط پاکستان با عربستان سعودی متشنج شدند که دولت مودی به حاکمیت کشمیر اشغالی پایان داد و عربستان به جای ایستادن در کنار پاکستان از هند حمایت کرده بود.

هنگامی که شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان سخنان شدیدی علیه عربستان در مورد این موضوع ارائه داد روابط دو کشور چنان متشنج شد که ولیعهد عربستان سعودی با عصبانیت خواستار بازپرداخت وام 3 میلیاردی پاکستان قبل از رسیدن موعد مقرر بازپرداخت شد. آن زمان پاکستان مجبور شد یک میلیارد دلار با کمک چین بازپرداخت کند.

 اما اکنون نخست وزیر پاکستان تلاش های خود را برای نزدیکی به دولت مودی تحت فشار عربستان سعودی افزایش داده است، در این تلاش افرادی از جمله ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان وجود دارند که عمران خان را در این زمینه همراهی میکنند.

شایان ذکر است که در چند وقت اخیر فرمانده ارتش  پاکستان و عمران خان بر لزوم بهبود روابط با هند در جهت منافع گسترده ملی تأکید کرده اند. با این حال، مانند گذشته تاکنون هیچ فتوای خیانت از طرف هیچ کسی علیه آنها (نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان) صادر نشده است و آنها به عنوان به حراج گذاشتن کشمیر معرفی نشده اند زیرا وطن فروش بودن آنها غیر قابل باور است.!

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی چند روز پیش با عمران خان نخست وزیر پاکستان تماس گرفته بود که در آن قول داده بود روابط بین دو کشور را بهبود می بخشد و همچنین عمران خان را به سفر عربستان سعودی دعوت کرد. نخست وزیر پاکستان نیز این دعوت را پذیرفت. 

به گفته تحلیل گران پاکستانی، پس از تماس محمد بن سلمان روابط دو کشور که از یک سال گذشته متشنج بوده است نشانه های بهبودی در روابط نمایان است. به گفته مقامات دولتی عمران خان نخست وزیر به زودی در سفری رسمی به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

تحلیلگران سیاسی می گویند پس از آمدن دولت بایدن احتمالاً سیاست ایالات متحده در قبال عربستان تغییر خواهد كرد. بنابراین، در شرایط تغییر اوضاع جهانی، عربستان سعودی و پاکستان دوباره به یکدیگر نزدیک می شوند.

 آصف درانی دیپلمات سابق پاکستانی که سابقه حضور در ایران را دارد می گوید که سیاست خارجی عربستان از زمان ورود بایدن تغییر کرده است. پاکستان از عربستان شکایت کرده بود که از موضع پاکستان در مورد اختلاف کشمیر حمایت نمی کند و هیچ اجلاس سران کشورهای اسلامی در این باره تشکیل نشده است. با این حال اوضاع تغییر کرده و عربستان سعودی و امارات متحده عربی در تلاشند روابط پاکستان و هند را بهبود بخشند. صف آرایی جدیدی در منطقه در حال وقوع است و نقش نوظهور چین در منطقه نیز می تواند دلیل این رویکرد جدید بین پاکستان و عربستان سعودی باشد.

به گفته تحلیلگران اگرچه روابط پاکستان و عربستان سعودی از نظر تاریخی مستحکم هستند اما ارتباطات سطح بالای اخیر و سفر نخست وزیر پاکستان به ریاض شک و تردیدها را برطرف خواهد کرد. تحلیل گران بر این باورند که اهمیت پاکستان برای عربستان از دو لحاظ بسیار مهم است، یکی نقش مهاجران پاکستانی در اقتصاد و دیگری نقش پاکستان در امور دفاعی و امنیتی عربستان؛

یک تحلیلگر سیاسی به اسم نیئر می گوید که در چند وقت اخیر تغییرات عمده ای در سیاست های خارجی کشورهای حوزه خلیج فارس ایجاد شده است. امارات متحده عربی اسرائیل را به رسمیت شناخته است، در حالی که صحبت هایی از روابط پنهانی بین عربستان سعودی و اسرائیل نیز به گوش میرسد. در این زمینه تغییراتی در سیاست و چشم انداز جهانی منطقه در حال رخ دادن است. بنابراین عربستان سعودی نیز در حال بررسی مجدد روابط خود با پاکستان است.

وی افزود که پاکستان به دلیل عدم حمایت از موضع اسلام آباد در مورد اختلاف کشمیر، این کشور از کشورهای حوزه خلیج فارس در مورد مسئله کشمیر شکایت کرده بود که این امر روابط کشورهای خلیج فارس و پاکستان را بیش از پیش پیچیده کرد.

ارسال نظر

 
1