خبر فوری

 
بحران سیاسی در پاکستان و ارتباط آن با اختلافات داخلی در هیئت حاکمه نظامی این کشور
کد خبر :411517979

13:49 1401/01/24


برچسب ها : احزاب اپوزیسیون پاکستان, ارتش پاکستان, پارلمان پاکستان, رئیس سازمان اطلاعات پاکستان, ژنرال فیض حمید, ژنرال قمر جاوید باجوا, عمران خان, فرمانده ارتش پاکستان, فرمانده ستاد ارتش پاکستان, مجلس ملی پاکستان, محمد شهباز شریف, نخست وزیر پاکستان, هیئت حاکمه پاکستان, هیئت حاکمه نظامی پاکستان,

می‌توان نتیجه گرفت در حال حاضر پاکستان نه تنها در عرصه سیاسی یک بحران جدی و تنازع میان قدرت‌های سیاسی را شاهد است، بلکه در درون نهادهای قدرتمند هیئت حاکمه نظامی نیز دچار کشمکش و تنازع می‌باشد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| در پی برکناری عمران خان از سمت نخست وزیری پاکستان و پایان کار رسمی دولت حزب تحریک انصاف(PTI)، تجمعات مردمی حامیان عمران خان و حزب تحریک انصاف در نقاط مختلف پاکستان شاهد شعارهای ضد ارتش و هیئت حاکمه نظامی این کشور بود.

با توجه به وجود خفقان شدید در پاکستان و سرکوب تمامی مخالفان سیاست های هیئت حاکمه نظامی به دست نهادهای امنیتی از یک سو و از سویی دیگر شهامت کارمندان و طرفداران حزب تحریک انصاف در انتقاد صریح و بی باکانه از ارتش پاکستان به ویژه شخص قمر جاوید باجوا می‌توان نتیجه گرفت هیئت حاکمه نظامی در شرایط کنونی در یک بحران داخلی به سر می‌برد و گروهی خاص در هیئت حاکمه نظامی این جرات را به اعضای حزب تحریک انصاف بخشیده است تا بتوانند آزادانه ارتش و قدرت‌های نظامی پشت پرده پاکستان را به باد انتقاد بگیرند.

عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف و نخست وزیر برکنار شده پاکستان بلافاصله پس از آنکه قدرت سیاسی خود را از دست داد طی سخنانی قاطعانه اعلام داشت به همراه تمامی اعضای خود از نمایندگی مجلس ملی استعفا خواهد داد و طبق اعلام قاسم خان سوری نایب رئیس مجلس تاکنون استعفای بیش از صد نماینده دریافت شده و قرار است این استعفا نامه‌ها با هماهنگی عمران خان به رئیس پارلمان ارائه شود.

پس از برکناری عمران خان از بالاترین سمت سیاسی کشور، تظاهرات گسترده‌ای با حضور خیل عظیمی از طرفداران وی در شهرهای مختلف پاکستان برگزار گردید.

آنچه که در این تظاهرات مردمی توجه کارشناسان و تحلیل گران سیاسی را به خود جلب نمود در دست داشتن پلاکاردهایی از سوی مردم بود که در آن از هیئت حاکمه نظامی و حتی در برخی موارد فرمانده ارتش پاکستان یعنی ژنرال قمر جاوید باجوا ابراز برائت شده بود.

با توجه به اوضاع سیاسی پاکستان، این موضوع میان کارشناسان و تحلیلگران سیاسی مورد بحث بود که آیا این شعارهای ضد ارتش از احساسات و عواطف قلبی مردم نشأت می‌گیرد و یا با اهداف از پیش تعیین شده و دستورات فرد خاصی صورت گرفته است؟

عمران شفقت روزنامه نگار سرشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در شبکه یوتیوب، دیدگاه خود در این خصوص را مطرح کرده است، وی عنوان داشت: چگونه ممکن است افرادی همچون شاه محمود قریشی، شیخ رشید، پرویز ختک، فواد چودری و اسد عمر که تابعیت محض از ارتش و هیئت حاکمه نظامی را در سوابق خود دارند و همواره مطابق با میل هیئت حاکمه، رویکرد و نگرش سیاسی خود را تغییر می دادند، در شرایط سیاسی حاکم بر خلاف خط مشی هیئت حاکمه نظامی گام بردارند، آن هم در وضعیتی که هیئت حاکمه نظامی بی طرفی خود را اعلام نموده و تا حدی نیز موفق به اثبات آن شده است.

این موضوع غیر قابل درک است که این افراد که در صف شخصیت‌های «بله قربان گو» ی ارتش حضور داشتند، امروز دم از مقاومت سیاسی می‌زنند و به سمت استعفا از کرسی‌های مجلس روی آورده‌اند، در حالی که هرکدام از این افراد علاقه شدید قلبی به پست و مقام و جایگاه سیاسی دارند. آیا سخن گفتن در خصوص مقاومت سیاسی از جانب شیخ رشید فردی که مطیع مطلق هیئت حاکمه نظامی است شگفت‌آور نیست؟

عمران شفقت در ادامه اظهارات خود خاطرنشان کرد: نمی‌توان انکار نمود که این حجم از تغییرات در نگرش سیاسی این افراد بدون چراغ سبز گروهی خاص صورت گرفته باشد، قطعاً یک فرد خاص نمی‌تواند در پشت پرده این جریان حضور داشته باشد، بلکه چراغ سبز و هدایت یک گروه خاص باعث ایجاد تغییر در تفکرات سیاسی این افراد شده است.

اکنون سؤال این است کدام فرد و یا گروه قدرتمندی وجود دارد که این اطمینان قلبی را در افرادی مثل شیخ رشید و شاه محمود ایجاد نموده است که رهنمودهای ارائه شده از سوی این گروه قدرتمند نمی‌تواند نادرست و اشتباه باشد، امری که باعث شد آنان بدون هیچ‌گونه تامل با پذیرفتن رهنمودهای ارائه شده اقدام به استعفا از نمایندگی مجلس ملی نمایند.

عمران شفقت با ذکر مثالی از تاریخ پاکستان اظهار داشت: این نخستین مرتبه نیست که عناصری در پشت پرده و دور از انظار فرمانده کل ارتش اقدام به توطئه چینی می‌کنند.

وی با اشاره به کتاب مؤلف سرشناس پاکستانی با عنوان «The Battle for Pakistan- جنگ برای پاکستان» گفت: در این کتاب شرحی از مصاحبه یکی از سفرای آمریکا در پاکستان منتشر شده که در جریان تحصن‌های سال 2014 میلادی در پاکستان حضور داشت، او در مصاحبه خود می‌گوید زمانی که من در پاکستان حضور داشتم، رئیس وقت سازمان اطلاعات پاکستان(ISI) به نام ظهیر الاسلام به دنبال سرنگونی دولت نواز شریف با همراهی چهار تن از فرماندهان سپهبد خود بود و تمام تلاش خود را برای این امر به کار بست، البته راحیل شریف فرمانده وقت ارتش پاکستان از این جریان بی اطلاع بود.

عمران شفقت افزود: این موضوع نشان دهنده آن است که در حال حاضر نیز یک توطئه داخلی میان هیئت حاکمه نظامی برای برکناری قمر جاوید باجوا به راه افتاده و عناصر دخیل در این جریان در تلاش هستند تا با سوء استفاده از عمران خان و حزب تحریک انصاف به این هدف خود دست یابند.

نجم سیتهی روزنامه نگار سرشناس پاکستانی نیز دو روز قبل در برنامه تلویزیونی خود با اشاره به تجمعات حزب تحریک انصاف گفت: این افراد به دنبال ایجاد تفرقه میان نیروهای مسلح و متحد پاکستان و ضربه زدن به اتحاد و همدلی آنان هستند.

با توجه به اظهار نظرهای فوق می‌توان نتیجه گرفت در حال حاضر پاکستان نه تنها در عرصه سیاسی یک بحران جدی و تنازع میان قدرت‌های سیاسی را شاهد است، بلکه در درون نهادهای قدرتمند هیئت حاکمه نظامی نیز دچار کشمکش و تنازع می‌باشد.

ارسال نظر

 
1