خبر فوری

 
 
بازرسی اداره های پاکستان توسط هیئت FATF
کد خبر :1151222692

14:10 1397/07/17


برچسب ها : FATF, پاکستان,

پاکستان برای جلوگیری از پولشویی و مخصوصا برای جلوگیری از نقل و انتقالات دلار به طور غیر قانونی، نظارت خود بر بازار آزاد را شدیدتر کرده است. اکنون اگر کسی بیش از 500 دلار را خرید و فروش کند باید کارت ملی خود را نشان دهد.


پاکستان برای جلوگیری از پولشویی و مخصوصا برای جلوگیری از نقل و انتقالات دلار به طور غیر قانونی، نظارت خود بر بازار آزاد را شدیدتر کرده است. اکنون اگر کسی بیش از 500 دلار را خرید و فروش کند باید کارت ملی خود را نشان دهد.

واشنگتن : تیم نیروی کار و عملیات مالی (FATF) در اقیانوس آرام، از تاریخ 7 اکتوبر برای مدت 12 روز در پاکستان حضور دارد. این تیم در پاکستان علاوه بر دیدار با وزیر دارایی و داخلی پاکستان، از بانک مرکزی پاکستان و واحد کمیسیون نظارت مالی پاکستان نیز دیدن خواهد کرد.

گفتنی است که این تیم درپی تحقیقات برای آن است که آیا پاکستان برای جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم، اقدامات گفته شده توسط سازمان بین المللی را درپیش گرفته است یا خیر.

براساس گزارشات به دست آمده ،دولت سابق و کنونی پاکستان پس از شامل شدن اسم پاکستان در لیست خاکستری FATF، به طور شدیدی درپی مبارزه با پولشویی و جلوگیری از تامین مالی تروریست ها است. این درحالی است که پاکستان نظارت خود بر این موارد را نیز افزایش داده است.

عامر لطیف نماینده سازمان ICIG در پاکستان، طی مصاحبه خود با Voice of American گفت : عموما هیئت های بین المللی برای 12 روز به جایی نمی روند. وی افزود، دولت جدید طی 40 روز ابتدایی خود و قبل از آن نیز دولت ناظر در طی دو ماه و قبل از آن نیز دولت سابق مسلم لیگ (ن) در پاکستان دراین زمینه اقدامات زیادی را انجام داده اند.

پاکستان برای جلوگیری از پولشویی، نقل وانتقال دلار به صورت غیر قانونی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم، اقدام ها و نظارت خود بر این امور را سخت تر کرده است. اکنون اگر کسی بیش از 500 دلار را خرید و فروش کند باید کارت ملی خود را ارائه دهد. علاوه بر آن شخصی که حساب ارزی دارد باید از مالیات دهندگان باشد. شخصی که درخارج از کشور کار می‌کند، می تواند در پاکستان حساب ارزی داشته باشد اما نمی تواند در آن حساب خود پول واریز کند، شخص باید از خارج به این حساب خود پول واریز کند.

عامر لطیف افزود، سازمان ها و گروه‌هایی که مشکوک هستند، عليه آنها نیز تحریم ها و حدودیت هایی را اعمال میکنیم. برای جلوگیری از تامین مالی تروریسم، خیلی از گروه ها درحال حاضر به دلیل مشکوک بودن درمعرض محدودیت‌هایی هستند. چندی پیش نیز گروه الرحمن به همین دلیل مورد تحریم و محدودیت قرار گرفت.

اما این درحالی است که طبق اظهارات عامر لطیف، وی همچنان با اقدامات کنونی پاکستان نیز دراین زمینه مطمئن نیست که آیا این اقدامات برای خارج شدن پاکستان از لیست خاکستری FATF کافی است یا خیر؟ وی افزود، پاکستان در این زمینه شاید، مجبور به اقداماتی غیر عادی شود.
وی در این زمین افزود، به نظر من موفقیت اقدامات پاکستان برای خروج از لیست خاکستری، نصف، نصف است. پاکستان درست است که اقداماتی انجام داده است، اما دولت های غربی خواستار انجام اقداماتی قاطع عليه گروه هایی همچون جماعت الدعوة هستند. این درحالی است که دولت های غربی بر این باورند که چنین گروه هایی تحت تاثیر حمایت از سازمان های دولتی قرار دارند. اگر پاکستان در این زمینه بتواند تیم FATF را قانع و مطمئن کند می توانم به طور صریح و با اطمینان بگویم که پاکستان از لیست خاکستری خارج خواهد شد، درغیر این صورت پاکستان که توسط ترکیه، عربستان سعودی و چین نیز حمایت می‌شده است اکنون این حمایت به نصف حد معمول خود کاهش پیدا کرده است. عربستان سعودی به طور کامل در این زمینه عقب نشینی کرده، درحالی‌که چین همچنان نصف، نصف است.

به گفته اویس توحید ، که از ساکنین اسلام آباد و خبرنگار و تحلیل گر معروفی است، پاکستان تاب تحمل رفتن به پایین تر از لیست خاکستری را ندارد. طبق اظهارات وی، دولت درحال ساخت 23 قانونی است که FATF، دستور آنها را داده است. وی امیدوار است که پاکستان از این مشکل رهایی خواهد یافت. زیرا اگر تیم حاضر در پاکستان، در این زمینه مطمئن نشود، پاکستان تاب تحمل برای ورود به لیست سیاه را ندارد. اقتصاد پاکستان که از سابق نیز دچار مشکل است، در این صورت به طور کامل نابود خواهد شد.

اویس توحید در ادامه سخنان خود افزود، میان سازمان های بین المللی و پاکستان سوء تفاهم و عدم اعتماد وجود دارد. آنها بر این باورند که پاکستان در این زمینه اقدامات قاطعی انجام نداده است.

ارسال نظر

 
1