خبر فوری

 
ایجاد یک شهر بزرگ نفتی در منطقه گوادر پاکستان
کد خبر :1770276876

16:49 1399/12/12


برچسب ها : آرامکو, استخراج نفت, بلوچستان, پادشاه عربستان, پالایشگاه, پالایشگاه نفتی, پاکستان, پاکستان و عربستان سعودی, شهرک نفتی گوادر, عربستان سعودی, گوادر, محمد بن سلمان, نفت,

پاکستان قصد دارد یک شهر بزرگ نفتی در منطقه گوادر ایجاد کند و عربستان سعودی نیز به پاکستان برای سرمایه گذاری در این پروژه اطمینان خاطر داده است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | مقامات پاکستانی تأیید کردند که برنامه های ساخت یک شهر بزرگ نفتی در منطقه گوادر بلوچستان در مراحل نهایی و تکمیلی میباشد، یک پالایشگاه نفتی آرامکو به ارزش 10 میلیارد دلار نیز در این شهر بزرگ نفتی ساخته خواهد شد. این طرح تا پایان سال جاری آماده خواهد شد.

این تحول روابط پاکستان و عربستان سعودی در حال حاضر از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا روابط بین کشور در سال 2020 متشنج شده بود و اکنون به نظر می رسد که پاکستان روابط خود  با عربستان سعودی را بهبود داده است.

این شهر نفتی در زمینی به مساحت 88000 جریب در منطقه گوادر بلوچستان ساخته خواهد شد جایی که زیرساخت ها برای پردازش و تصفیه فرآورده های نفتی نصب خواهد شد. تجهیزات اساسی مورد نیاز برای این کار توسط کشورهای حوزه خلیج فارس تأمین خواهند شد و بعد ها نفت و سایر محصولات این پالایشگاه به بازارهای منطقه ای ارسال می شوند. مسئولان و طراحان این پروژه گفته اند که کار بر روی یک طرح جامع برای شهر نفتی در حال انجام است و تا پایان سال 2021 آماده خواهد شد.

به گفته شاه زیب خان کاکر مدیر کل اداره توسعه گوادر (GDA) برنامه ریزی ها برای یک شهر بزرگ نفتی در حال انجام است که میزبان پالایشگاه و مجتمع پتروشیمی آرامکو خواهد بود و  تکمیل  این طرح جامع به مدت شش الی هفت ماه به طول خواهد انجامید.

به نظر می رسد پاکستان پس از تیره شدن روابط دو کشور در سال 2020 موفق به بهبود روابط خود با عربستان سعودی شده است. طبق گزارشات، آرامکو، بزرگترین شرکت نفتی جهان با اجرای یک پروژه 10 میلیارد دلاری پالایشگاه نفت در ساخت شهر بزرگ نفتی پیشنهادی گوادر در حال پیشروی است.

لازم به ذکر است که پس از سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به پاکستان، دو کشور در سال 2019 چندین قرارداد سرمایه گذاری به ارزش 21 میلیارد دلار امضا کرده بودند. سرمایه گذاری های پیشنهادی شامل مواد معدنی، انرژی، پتروشیمی و پروژه های غذایی و کشاورزی بوده است که موافقت نامه های سرمایه گذاری توسط شرکت هایی مانند آرامکو، ACWA Power و صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی به امضاء رسیده اند.

پالایشگاه آرامکو با ظرفیت 250،000 الی 300،000 بشکه در روز، در مدت پنج تا شش سال تکمیل خواهد شد. علاوه بر این، یک مجتمع پتروشیمی به ارزش 1 میلیارد دلاری برای تولید پلی اتیلن و پلی پروپیلن در نظر گرفته شده است که انتظار میرود صنعت پتروشیمی پاکستان رشد خوبی داشته باشد.

شایان ذکر است که در جریان سفر شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به مصر، وی با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب ملاقات کرده بود که پس از آن روابط پاکستان و عربستان سعودی بهبود یافته است.

منتقدین معتقدند که شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز نقش اساسی در وادار کردن عربستان به تجدید نظر روابط خود با دوست قدیمی اش یعنی پاکستان داشته است. همچنین کارشناسان می گویند که پاکستان در تلاش است تا روابط خود را با بسیاری از کشورها بهبود بخشد تا این کشور بتواند با اطمینان، با استفاده از سرمایه گذاری خارجی از بحران اقتصادی خارج شود و پاکستان پروژه سی پیک (CPEC) را عامل مهمی در دستیابی به این هدف و جذب سرمایه گذاری خارجی می داند.

عارف رفیق، رئیس شرکت مشاوره ویزیر در واشنگتن گفت که تنش ها بین پاکستان و عربستان سعودی کاهش می یابد و جریان سرمایه گذاری می تواند از سر گرفته شود. اما بعید است كه ریاض در مورد اختلافات كشمیر به اسلام آباد گرایش پیدا كند.

شایان ذکر است که پادشاهی سعودی از همان ابتدا می خواست در پروژه سی پیک (CPEC) سهیم شود زیرا سی پیک (CPEC) نوید سود زیاد به همه کشورهای شرکت کننده ارائه می دهد.

ارسال نظر

 
1