خبر فوری

 
 
آیا ترامپ با عمران خان تماس تلفنی خواهد داشت ؟
کد خبر :746867155

23:11 1397/11/10


برچسب ها : افغانستان, آمریکا, پاکستان, دونالد ترامپ, طالبان, عمران خان, مذاکرات صلح,

لاهور : یکی از تحلیل گران ارشد پاکستان بنام امتیاز گل اظهار داشت بعلت تغیرات جدیدی که در دنیا رخ داده است شاید ترامپ رئیسجمهور آمریکا با عمران خان نخست وزیر پاکستان تماس تلفنی خواهد داشت۔


 

 

لاهور : یکی از تحلیل گران ارشد پاکستان بنام امتیاز گل اظهار داشت بعلت تغیرات جدیدی که در دنیا رخ داده است شاید  ترامپ رئیسجمهور آمریکا با عمران خان نخست وزیر پاکستان تماس تلفنی خواهد داشت۔

 

به گزارش راز نیوز به نقل از دنیا نیوز  تحلیل گر پاکستانی امتیاز گل اظهار داشت به احتمال خیلی قوی رئیس جمهور آمریکا با عمران خان تماس تلفنی خواهد داشت دلیل این تماس طبق گفته این تحلیل گر با در نظر گرفتن تغیرات جدیدی که در منطقه رخ داده است رئیس جمهور آمریکا سعی خواهد کرد که با عمران خان تماس تلفنی داشته باشد به احتمال خیلی قوی موضوع این تماس تلفنی مذاکرات اخیر طالبان افغانستان با آمریکا خواهد بود۔

 

وی اظهار داشت که تلاش های آمریکا و پاکستان موجب می شود که ترکیه ایران و روسیه هم در این زمینه فعالیت خود را نشان دهد۔

 

به احتمال خیلی قوی ممکن است رئیس جمهور آمریکا این تماس را قبل از سخنرانی با اتحادیه ایالت ها بروز ۵ فوریه داشته باشد۔

 

طبق گفته این تحلیل گر دنیا نیوز پاکستان در ایجاد روابط و برقرای مذاکرات بین آمریکا و طالبان نقش اصلی را ایفا کرده است و با تلاش های مقامات ارتشی و کشوری پاکستان این مذاکرات رخ داده است۔

 

وی اظهار دارد مقامات ارتشی و کشوری پاکستان کشورهای دیگر را همچون چین را نیز برای این مذاکرات متقاعد نموده اند و به نماینده آمریکا در پاکستان ضمن پیغامی اظهار نمود که تنها دلیل تلاش های پاکستان برای برقرار شدن این مذاکرات این است که پاکستان یک افغانستانی پر از امنیت می خواهد و برای برقراری امنیت در افغانستان این تلاش ها انجام شده است۔

 

آغاز گفتگوی امریکا با طالبان، هرچند با ادعای تحقق صلح و پایان دادن بخشونت توجیه گردیده است ولی نمی توان کتمان کرد که واکنش های خشم آلود و ناراحت کننده ای را نیز بوجود آورده است. قبل از همه حکومت نسبت به این عمل کرد امریکایی ها خشمگین بوده و راجع به اهداف آن شک و تردید داشت. چنانچه این نارضایتی را به روشنی می توان از گفته های رئیس جمهور افغٓنستان و سایر اعضای حکومت دریافت. نارضایتی و یا خشمگین بودن حکومت از طرح گفتگوی امریکا و طالبان بصورت مستقیم از چند جهت می توان فهمید۔ موضوع گفتگوی مستقیم امریکا و طالبان، بدون اینکه مقامات حکومتی در جریان باشند نوعی عبور از آنها و بی توجهی نسبت به حکومت افغانستان تلقی  می شد۔

ولی در حال حاضر اشرف غنی نه تنها از در  این مذاکرات رضایت خود را نشان داده است بلکه خود را نقش آفرین ترین فرد در این مذاکرات تلقی می کند۔

 

موضع پاکستان در قبال تحولات افغانستان مورد توجه بسیاری از رسانه ها قرار گرفته است. اگرچه این دیدار سومین نشست طالبان با آمریکا به شمار می رود اما نخستین ملاقاتی است که اسلام آباد در انجام آن نقش مستقیم داشته و به امارات در میزبانی آن کمک کرده است. به نوشته الجزیره، خلیل زاد از ماه سپتامبر که به عنوان نماینده ویژه کاخ سفید منصوب شد سفرهای گوناگونی را به کشورهای منطقه از جمله کابل و اسلام آباد برای تسهیل دیدارها انجام داد. تا پیش از این «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با حمله به دولت پاکستان این کشور را حامی اصلی طالبان بیان می کرد و مدعی بود که اسلام آباد با میلیاردها دلاری که از آمریکا گرفته است این گروه را تقویت می کند البته پاکستان پس از تقاضای آمریکا و ترامپ وارد فرایند صلح شده است.

ارسال نظر

 
1